Kopplingen ebs50 motorn

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Användarens profilbild
EliiasH
Elmoped

Kopplingen ebs50 motorn

Inlägg av EliiasH »

Tjena har köpt ett mk prorace kopplingskit då jag samtidigt satt på ett airsal 70 racing.

Mitt problem är då att den slirar på kopplingen vid växling om jag varvar ut riktigt på växeln innan. Har läst här på forumet att prorace kopplingen är skit osv och har kontaktat twostroke bara för att höra vad dom säger och dom säger det normala om hur man ska montera med att lägga lamellerna i oljebad i minst 3h först osv. Har skrivit att jag gjort det och nu har dom börjat skriva att jag monterat fel och att metallskivorna som ligger imellan lamellerna har något slags märke på sig som ska peka från motorn (mot mig). Och att man inte ska dra kopplingsfjädrarna i botten för då har dom ingen fjädereffekt... Börjar tro att dom snackar helt i nattmössan nu(jag menar det är väl gjort så att man ska dra skruvarna i botten och utan "fjädringseffekt" som han kallade så hade jag ju inte kunnat frikoppla, då hade ju fjädrarna varit helt ihopklämda och kopplingen skulle vara stum)? Vet att man måste sätta derbimärket på tryckplattan mot sträcket på kopplingskorgen men vet inte om man måste gör något mer än det?

Då är frågorna,
Finns det något märke på metallskivorna eller är det bara nått dom tror?

Ska man inte dra skruvarna till fjädrarna i botten?

Sen vet jag man kan justera kopplingen på en AM6 på en "bult" i tryckplattan (tror det var där någonstans har glömt av). Men kan man göra så på derbimotorn någonstans också som kanske skulle kunna hjälpa mig att få den att inte slira koppling?
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

Fjädrarna ska självklart skruvas i botten.

EBS har inget speciellt sätt att sätta mellanskivorna/lamellerna på, däremot har AM6 det, dom har att man ska lägga första skivan kl3, andra skivan kl6, nästa kl9 osv. Men detta gäller inte på EBS.

På EBS är det som du säger, att det bara är tryckplattan som ska sitta på ett speciellt sätt.

Vad jag vet så kan man inte justera kopplingen på nåt sätt, förutom att spänna vajern då, men det blir ju motsatt effekt mot vad du vill ha ändå så.

PR-fjädrarna sägs ju vara löjliga, kanske ett byte till Malossi-fjädrar skulle vara lämpligt?
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
EliiasH
Elmoped

Inlägg av EliiasH »

CaToXXo skrev:Fjädrarna ska självklart skruvas i botten.

EBS har inget speciellt sätt att sätta mellanskivorna/lamellerna på, däremot har AM6 det, dom har att man ska lägga första skivan kl3, andra skivan kl6, nästa kl9 osv. Men detta gäller inte på EBS.

På EBS är det som du säger, att det bara är tryckplattan som ska sitta på ett speciellt sätt.

Vad jag vet så kan man inte justera kopplingen på nåt sätt, förutom att spänna vajern då, men det blir ju motsatt effekt mot vad du vill ha ändå så.

PR-fjädrarna sägs ju vara löjliga, kanske ett byte till Malossi-fjädrar skulle vara lämpligt?
Ja det är ju precis som jag tänkt, har till och med redan köpt malossi fjädrar då det bara kostar 99kr ändå :-) då är alltså twostroke ute på helt fel banor.. :-P
Skriv svar