Derbi DRD -12 startar ej kall

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Användarens profilbild
Vexoz
Elmoped

Derbi DRD -12 startar ej kall

Inlägg av Vexoz »

Tja, jag har en Derbi DRD X-treme -12 som är helt ny. Den har vart väldigt svårstartad och nu startar den inte ens längre kall. Om man lämnar den över natten och går och försöker starta den på morgonen så går den på första kicken och man kan varva den som vanligt i ungefär 2-3 sekunder sedan så dör den tvärt och går inte att starta efteråt. Den står i ett garage som det är cirka 2-3 plus grader i. Om man tar en cupévärmare och ställer den så att den blåser varmluften mitt emot toppen av motorn (tändstiftet) i en tio minuter en kvart så startar den på första kicken utan choke.

Jag har skruvat bort tändstiften och kollat färgen och den var ungefär guldbrun, man kan även hälla i lite bensin direkt i cylindern när tändstiftet är borta och sedan startar den på första kicken och stannar efter 2-3 sec. Det är bra gnista på tändstiftet och jag har även bytt munstycke och testat och skruva på luftskruven en bit men inget hjälpte direkt. När den är varm och man har fått igång den går den som en klocka. Har även försökt rulla igång den kall men det funkade inte heller.

Jag vet inte vad jag ska göra och man blir ju extra förbannad när den är helt ny och då tycker man ju att den ska starta på första eller andra kicken även när den är kall, men jag kan ju ha fel så är den någon som skulle kunna ha en idé om vad som är fel?

Jag har fortfarande garanti på den men då måste jag åka cirka 30 mil för att bara lämna in den. Jag är ingen expert så om jag har tur så kanske det är ett litet fel som jag kan fixa själv. :)

Skulle vara jätte tacksam för svar. :D
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Den är svårstartad för att den behöver mer bensin när den är kall.

Jag antar att du använder choken när du försöker starta den kall? I så fall, skruva in luftskruven, och/eller flytta upp trottelnålen. Hjälper inte det skulle jag rensa förgasaren, det kan t.ex. bero på skräp som hindrar choken från att få soppa.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
Marcus ström
Svårstartad skrothög

Inlägg av Marcus ström »

Brukar du gasa mycket samtidigt som du kickar?
Användarens profilbild
Vexoz
Elmoped

Inlägg av Vexoz »

Tja, tack för svaren, jag använder choken för att försöka starta den kall men den behövs inte när den är varm. Ifall jag skulle höja choken när den är igång så ökar den i varvtalet och då måste den väl funka?
När jag kickar och håller in gasen så låter den typ bara "bööö" och det blir inget bättre.
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Vexoz skrev:Ifall jag skulle höja choken när den är igång så ökar den i varvtalet och då måste den väl funka?
Om motorn är varm och förgasaren någorlunda rätt inställd ska varvtalet på tomgång sjunka om man drar på choken eftersom den får aldeles för mycket soppa då, många gånger dör motorn om man chokar den varm.
Användarens profilbild
Vexoz
Elmoped

Inlägg av Vexoz »

Jag ska gå ut och värma upp motorn och så ska jag choka och o ser vad som händer.
Användarens profilbild
Vexoz
Elmoped

Inlägg av Vexoz »

Okej, nu så hade jag startat den och haft den på tomgång och gasat lite ungefär 5-10 minuter så att motorn blev genomvarm, sen när jag höjde på choken så ökade den i varvtalet. Den gick upp från cirka 1000 rpm (tomgång) till 4 000-5 000 på full choke.

Eftersom du säger att den ska sänka varvtalet ist för att höja så är choken kanske trasig?
Användarens profilbild
moliki
Farsans gamla zündapp

Inlägg av moliki »

det han menar är att om förgasaren är rätt inställd så ska den sänka varvtalen med choken på ^^
Fortitude

Bild
Användarens profilbild
AndreWidestedt
If you're not first, you're last

Inlägg av AndreWidestedt »

Vexoz skrev:Okej, nu så hade jag startat den och haft den på tomgång och gasat lite ungefär 5-10 minuter så att motorn blev genomvarm, sen när jag höjde på choken så ökade den i varvtalet. Den gick upp från cirka 1000 rpm (tomgång) till 4 000-5 000 på full choke.

Eftersom du säger att den ska sänka varvtalet ist för att höja så är choken kanske trasig?
Låter som den drar tjuvluft ifrån choken då, kolla så allt sitter som de ska.
Helt Räser
Användarens profilbild
Xpressen
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Xpressen »

Vexoz skrev:Okej, nu så hade jag startat den och haft den på tomgång och gasat lite ungefär 5-10 minuter så att motorn blev genomvarm, sen när jag höjde på choken så ökade den i varvtalet. Den gick upp från cirka 1000 rpm (tomgång) till 4 000-5 000 på full choke.

Nejjdå, det är bara för litet munstycke :D
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

(Huvud)munstycket bestämmer bränslemängden motorn får på fullgas. Eftersom vi pratar om en motor som går på tomgång kan vi strunta fullständigt i huvudmunstycket.

Förgasardelar går inte sönder ofta, så att något är trasigt är inte särskilt troligt. Däremot är förgasare ganska känsliga för smuts, när bensinmängden bestäms genom att den ska passera genom hål som bara är några tiondels millimeter stora behövs det inget stort för att täppa igen något hål så bensinmängden blir fel.

Jag hade satsat på en ordentlig förgasarrengöring, med särskilt noggran kontroll av allt som har med choken att göra. Det är relativt enkelt och snabbt gjort, och det finns ingen anledning att försöka med nått annat när man ser tecken på att choken inte fungerar som den ska. Om det inte blir någon skillnad, gå vidare med justering av luftskruv/nål.
Användarens profilbild
Vexoz
Elmoped

Inlägg av Vexoz »

Tja, jag har bytt huvudmunstycke från 72 (original) till 80 men det blev ingen skillnad, såg ju nu att det inte har något med det att göra. Förgasaren är ren så jag får väl undersöka hur det är med choken.

Tack för svaren :D
Användarens profilbild
DerbiMoppe
Svårstartad skrothög

Inlägg av DerbiMoppe »

Om den är så ny och du fortfarande har garanti kvar på den så släng in den på verkstan så fixar dom den! Gör den helt original då!
Ljungbl4d
Elmoped

Inlägg av Ljungbl4d »

Har själv en drd och har haft lite av samma problem men kan vara att den tar in lite tjuvluft nånstans:D
Användarens profilbild
saile96
King of the street

Inlägg av saile96 »

Erik_ skrev:Den är svårstartad för att den behöver mer bensin när den är kall.

Jag antar att du använder choken när du försöker starta den kall? I så fall, skruva in luftskruven, och/eller flytta upp trottelnålen. Hjälper inte det skulle jag rensa förgasaren, det kan t.ex. bero på skräp som hindrar choken från att få soppa.

är int det första man gör att ränsa förgasaren på skit?
avverkade fordon:
loncin 90cc fyrhjuling (såld)
honda cr 50cc (såld)
honda cr 80cc (tillsalu)
Derbi drd 50cc (tillsalu)
peugote xps 70cc (såld)
kawasaki klf 220cc
ktm exc 125cc
ktm sx 450cc
volvo 740
nissan king cab
Användarens profilbild
Vexoz
Elmoped

Inlägg av Vexoz »

Tack till alla som försökte hjälpa mig men det blir nog att lämna i den för jag har inte sett något fel på choken eller smuts i förgasaren.
Skriv svar