Derbi växellåda

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Användarens profilbild
henkka
Elmoped

Derbi växellåda

Inlägg av henkka »

Hej, jag behöver hjälp med min Derbi Senda xtreme 08, växellådan började tjorva på sommarn, var dock inget stort problem då, enda var att IBLAND kunde kan som inte få i någon växel efter 2an så man behövde växla ner o sen upp igen, men nu så är det så alltid, 8/10 ggr går det inte att växla upp från 2an, vad skall jag göra, jag har ringt verkstäder men ingen har kunnat riktigt säga något, och vad tror ni detta kostar att fixa??

Mvh Henkka
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Fjädrar växelspaken tillbaka till mittläget ordentligt efter du växlat upp? Om den inte gör det (dålig returfjäder, krökt axel p.g.a. vurpa o.s.v.) går det inte växla upp igen förrän man tryckt ner spaken till mittläget en gång.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
henkka
Elmoped

Inlägg av henkka »

Jo den går tillbaka, och man kan växla uppåt, men det finns som inget där
Användarens profilbild
henkka
Elmoped

Inlägg av henkka »

Oftast behöver man inte växla ner helt till ettan eller släppa kopplingen helt ner på 1an räcker med att det bara som motorbromsar lite, sen uppåt igen, dock så fungerar det inte heller alltid så man får bängla som fan..
Användarens profilbild
HasSse666
Årets Medlem 2010

Inlägg av HasSse666 »

Måste nog öppna och kolla :(
1. Koppling för att kolla efter skador
2. Växelstocken kolla efter skador och orenheter.
Bild
TIPS - Klicka på bilden för att se mina youtubeklipp!
Användarens profilbild
henkka
Elmoped

Inlägg av henkka »

Måste man ta lös hela motorj*veln och öppna den för att kolla stocken?
Användarens profilbild
henkka
Elmoped

Inlägg av henkka »

Kan det egentligen vara något fel med kopplingen i detta sammanhang, tror inte den skulle bete sig såhär?
gilerahjärnan
Varnad

Inlägg av gilerahjärnan »

henkka skrev:Kan det egentligen vara något fel med kopplingen i detta sammanhang, tror inte den skulle bete sig såhär?
låter som om du är tvungen att öppna motorn... inte säkert men jag skulle tro det
Användarens profilbild
henkka
Elmoped

Inlägg av henkka »

om man för in den på verkstad, vad skall man säga, och vad tror ni det kommer att kosta på ett ungefär? Har aldrig klyvt en motor, och har förstått att de är bängligt som fan..
gilerahjärnan
Varnad

henkka skrev:om man för in den på verkstad, vad skall man säga, och vad tror ni det kommer att kosta på ett ungefär? Har aldrig klyvt en motor, och har förstått att de är bängligt som fan..
kolla vad det är först, det första att kolla är att öppna koppling sidan, eftersom du har samma motor som mig(piaggio) kolla så att allt sitter rätt, att lamellerna går in som dom ska, du får liksom söka upp felet
Användarens profilbild
henkka
Elmoped

Inlägg av henkka »

Kopplingssidan, alltså vet att jag låter motig nu, men är verkligen less på det här, men vad kan man göra där? kopplingen funkar perfekt, och allt, hur vet jag om lamellerna ligger rätt osv?
Användarens profilbild
henkka
Elmoped

Inlägg av henkka »

Är det väldigt svårt och tar lång tid att klyva motorn, skulle bli första ggn för mig, men är inte helt grön med motorer osv, kan (inte för att skryta ;) ) det mesta med motor, men har aldrig klyvt en motor..
Användarens profilbild
Jakzu
TGR:s BIIIIAAAATCH

Inlägg av Jakzu »

Vet i stort sätt inget om Derbi motorerna, men denna kanske kan va till lite hjälp http://www.garagego.se/forum/guider/cro ... motorerna/ :)
Användarens profilbild
åj
Elmoped

Inlägg av åj »

klyva motorn behöver du väl ändå inte göra, för antar väl att växeln ligger snett under kopplingen, så du behöver ju bara ta bort kopplingskåpan, häll dock ut motoroljan o kylarvätskan först annars är de inte så roligt att få bort allt de, sen så sitter kopplingen i mitten och växeln i vänstra hörnet längst ner ungefär om ja inte minns helt fel.
Användarens profilbild
henkka
Elmoped

Inlägg av henkka »

Så du menar att jag kanske bara behöver ta bort kopplingskåpan? Isf behöver jag ens ta bort motorn från chassiet?
gilerahjärnan
Varnad

henkka skrev:Så du menar att jag kanske bara behöver ta bort kopplingskåpan? Isf behöver jag ens ta bort motorn från chassiet?
nej det behöver du inte, töm bara ut kylarvattnet och oljan
Användarens profilbild
henkka
Elmoped

Inlägg av henkka »

Kommer jag åt dreven osv, vad ska jag se efter, vad ska jag kolla efter för fel?
Dawidd
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Dawidd »

Jag fick betala 1000 spänn hos min ÅF när dom skulle klyva min motor o byta växelaxel
Användarens profilbild
henkka
Elmoped

Inlägg av henkka »

Hm, när jag ringde o snackade med en återförsäljare skulle dom ha 1000 spänn bara för att ta lös motorn från chassiet, var 1000 kr billigare om jag tog lös den själv
gilerahjärnan
Varnad

henkka skrev:Hm, när jag ringde o snackade med en återförsäljare skulle dom ha 1000 spänn bara för att ta lös motorn från chassiet, var 1000 kr billigare om jag tog lös den själv
ta bort motorn själv, det är relativt lätt om ni är 2 eller fler, det tjänar du på
Dawidd
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Dawidd »

henkka skrev:Hm, när jag ringde o snackade med en återförsäljare skulle dom ha 1000 spänn bara för att ta lös motorn från chassiet, var 1000 kr billigare om jag tog lös den själv
Ja juste de glömde jag säga, samma sak för mig, blev billigare fall jag kom in med motorn lös :)
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

3 dubbelposter i en tråd, får be dig att använda ändra knappen.
Användarens profilbild
åj
Elmoped

Inlägg av åj »

varför började alla börja snacka om att ta bort motorn från ramen? de är ju bara onödigt om du ska kolla växellådan och kopplingen, du behöver inte klyva motorn eller ta bort den bara slöseri på tid och de är ett j*vla jobb att få in motorn i ramen igen på plats. töm den på olja o glykol och ta bort alla skruvar som sitter på kopplingskåpan, men ta bort kicken från kickdrevet så det sitter kvar i motorn för den är ett j*vla jobb att få på platts sen, sen kan du kolla fjädern till växeln därifrån och hela växeln, även kopplingen.
Dawidd
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Dawidd »

åj skrev:varför började alla börja snacka om att ta bort motorn från ramen? de är ju bara onödigt om du ska kolla växellådan och kopplingen, du behöver inte klyva motorn eller ta bort den bara slöseri på tid och de är ett j*vla jobb att få in motorn i ramen igen på plats. töm den på olja o glykol och ta bort alla skruvar som sitter på kopplingskåpan, men ta bort kicken från kickdrevet så det sitter kvar i motorn för den är ett j*vla jobb att få på platts sen, sen kan du kolla fjädern till växeln därifrån och hela växeln, även kopplingen.
För att hans återförsäljare sa att det var billigare fall han kom in med motorn löst ?
Puckelbruden
Elmoped

Inlägg av Puckelbruden »

Jag har samma problem med min Derbi!

Att det inte går att växla upp ibland, utan det går att peta upp men inget händer, så man får växla ned och sedan upp igen. Vad är det man ska göra? Jag är ingen haj på mecka, men får jag det förklarat för mig kanske jag kan försöka våga ge mig på det.

Fattade så långt man skulle skruva av kopplingskåpan och sedan vad var det man skulle söka efter för fel?

Tack i förhand!
Användarens profilbild
henkka
Elmoped

Inlägg av henkka »

Roxxen96 förlåt om jag dubbelpostade, men vad betyder det och var har jag gjort de? Ang ta bort kåpan och kolla fjädern, hur skall jag kolla det, och vad ska jag kolla efter??
Kan någon förklara utförligt vad jag ska ta bort och vad jag ska kolla efter, skulle vara j*vligt schyst, för jag vet inte alls vad jag söker efter..
Användarens profilbild
åj
Elmoped

Inlägg av åj »

Bild
där pilen pekar är växeln, för att komma åt den så får du skruva bort skruvarna som sitter på kopplingsfjädrarna, sen den stora guldiga som du ser på bilden, när du skruvar bort den så får du ta något som håller i kopplingen så den inte bara snurrar runt, sen när den är borta så ser du hela växeln och du lär se om det är nåt fel på fjädern direkt.
Användarens profilbild
henkka
Elmoped

Inlägg av henkka »

Tack så mycket, tacktacktack!
Ska kolla imorrn!
Tack än en gång!

Går det att få bort låsmuttern utan mutterdragare?
Användarens profilbild
åj
Elmoped

Inlägg av åj »

ja de går att ta bort den utan mutterdragare, det går använda en sån här om man har eller orkar köpa, http://www.twostroke.se/product.asp?product=18482 vet inte om de finns på biltema, det går även med en vanlig skruvmejsel om du hittar nåt ställa att sätta den på så du inte skadar nåt kugg eller så.
Användarens profilbild
henkka
Elmoped

Inlägg av henkka »

Tack, fortsätt gärna o ge tips osv, men jag återkommer med resultat eller om jag behöver hjälp! :)

EDIT: behöver hjälp, vart hittar jag en ny växelväljarfjäder??
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

henkka skrev:Tack, fortsätt gärna o ge tips osv, men jag återkommer med resultat eller om jag behöver hjälp! :)

EDIT: behöver hjälp, vart hittar jag en ny växelväljarfjäder??
Återförsäljare eller gå in och leta på twostroke.se, dom kanske har.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
henkka
Elmoped

Inlägg av henkka »

Hittade felet, växelväljarfjädern är matt så växelväljaren inte går tillbaka till sitt ''mitten'' läge utan fastnar för högt eller för lågt, beroende på vilken växel man är, så nu till min fråga, är de bara att jag tar lös växelpeten o drar ut hela växelväljaren, för har läst att de ska vara något joxxande för att få tillbaka den??

Mvh Henry
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

henkka skrev:Hittade felet, växelväljarfjädern är matt så växelväljaren inte går tillbaka till sitt ''mitten'' läge utan fastnar för högt eller för lågt, beroende på vilken växel man är, så nu till min fråga, är de bara att jag tar lös växelpeten o drar ut hela växelväljaren, för har läst att de ska vara något joxxande för att få tillbaka den??

Mvh Henry
Har du plockat bort kopplingen så får du bort växelaxeln, annars sitter den i vägen.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
henkka
Elmoped

Inlägg av henkka »

Har fått bort den och felet var att växelväljar''klon'' var nött så den inte tog tag i växelpinnarina ordentligt!
Skriv svar