Hej, idag så hade jag skruvat ner förgasaren och sen när jag skulle sätta tillbaka trottellocks skruven så "ploppa" den i väg jag har leta nästan 1 timme innan jag gav upp.
Hur kan jag försäkra mig om att den inte åkte in i motorn?
Edit: om den skulle ha åkt in i insuget skulle motorn rasa direkt eller skulle det ta ett tag inna den rasar?
Senast redigerad av derbi_senda04 den 30 mars 2013, 13:21, redigerad totalt 1 gånger.
kör tills det rasar, rasar det inte så är det riktigt bra grejer
Om en skruv ramlar in i insuget brukar den stanna i reedventilen, skruvens vikt är inte tillräcklig för att öppna ett reedblad så den ramlar igenom. Om man startar en motor med en skruv liggande där kan den följa med luften in i motorn, och då kan det hända nått dyrt...
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Erik_ skrev:Om en skruv ramlar in i insuget brukar den stanna i reedventilen, skruvens vikt är inte tillräcklig för att öppna ett reedblad så den ramlar igenom. Om man startar en motor med en skruv liggande där kan den följa med luften in i motorn, och då kan det hända nått dyrt...
Men märker man direkt om en skruv skulle åka ner i veven?
Det varierar. Det har hänt att det åkt in små skruvar/muttrar igenom förgasaren på motorer som varit igång och motorn har spottat ut den med avgaserna utan att något tagit skada, andra som har mindre tur kan få ett fullständigt motorhaveri när skruven hamnar i kläm på nått olämpligt ställe.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Erik_ skrev:Det varierar. Det har hänt att det åkt in små skruvar/muttrar igenom förgasaren på motorer som varit igång och motorn har spottat ut den med avgaserna utan att något tagit skada, andra som har mindre tur kan få ett fullständigt motorhaveri när skruven hamnar i kläm på nått olämpligt ställe.
Jag är inte 100 på om den hamna i insuget men jag hade igång motorn igår i typ 1min och idag efter att jag hade letat i ngn timme så starta jag upp den och hade igång den i 3min utan att något hände. Så kan jag utesluta det?
Persson97 skrev:Du har bara haft igång den?
Inte kört?
Jag har bara startat den och haft den på tomgång och gasat lite då o då, jag har inte kunnat kört efter som jag inte har något som håller fast trotteln.
Edit: kan man göra något bondmeck medan man väntar på att jag ska få den nya skruven?
Senast redigerad av derbi_senda04 den 30 mars 2013, 18:01, redigerad totalt 1 gånger.