Så min fråga är, är det värt att sälja min halvtrasiga typhoon för 1000kr och sedan köpa mig en fiddy 125 orion?
(kommer naturligtvis ha kvar min Maxi

Fiddy

Typhoon

den billigaste kvalitets fiddyn jag hittar kostar 10000 och det är långt över min budget.. har 250kr i månaden o det ska räcka till bensin också... så ja. det blir en orion men kommer sköta denstreamjr skrev:köp inte en orion sämsta jävla skiten som existerar, köp en begagnad kvalitets fiddy istället
jadu runt mig får du en kvalitets fiddy för runt 4k på blocketMaximax skrev:den billigaste kvalitets fiddyn jag hittar kostar 10000 och det är långt över min budget.. har 250kr i månaden o det ska räcka till bensin också... så ja. det blir en orion men kommer sköta denstreamjr skrev:köp inte en orion sämsta jävla skiten som existerar, köp en begagnad kvalitets fiddy istället
Jo de har jag hört, kommer kolla skruvar då och då, och jag ska ju inte ha den som en racingmaskin, utan köra den som en crossmoppestreamjr skrev:
jadu runt mig får du en kvalitets fiddy för runt 4k på blocket
och motorfästen/svetsningar/ram/sving/dämpare lär ju inte hålla bättre bara för att du tar hand om den, motorn går oftast hur länge som helst och tål mycket stryk då det är ungefär samma på alla men det är allting annat som är för klent och lossnar/går av...
gör som du vill men jag skulle inte ens vilja peta på en orion med en skruvmejsel då alla jag någonsin haft kontakt med bara har varit skrothögar oavsett hur man skött dom. men mitt tips är fortfarande att köpa en märkes fiddy på blocket, då får man bra mycket mer hoj att åka på, den håller bättre och det finns delar att få tag på.Maximax skrev:Jo de har jag hört, kommer kolla skruvar då och då, och jag ska ju inte ha den som en racingmaskin, utan köra den som en crossmoppestreamjr skrev:
jadu runt mig får du en kvalitets fiddy för runt 4k på blocket
och motorfästen/svetsningar/ram/sving/dämpare lär ju inte hålla bättre bara för att du tar hand om den, motorn går oftast hur länge som helst och tål mycket stryk då det är ungefär samma på alla men det är allting annat som är för klent och lossnar/går av...
kan vara så lättMaximax skrev:Det var visst hans förgasare som hade spruckigt, han var ute och kollade nu och såg att det var sprickor i förgasaren...
så det är väll bara köpa ny förgasare, så har jag en grym fiddy?
du har en poäng känner en kille som bytte kolv och cylinder på sin moppe sen skulle jag och han ut och köra lång historia kort han behövde ny cylinder och kolvMaximax skrev:Köper hellre nytt, skulle dock vara najs med en 2takt cross, men litar inte på hur folk nuförtiden "kör in" sina motorer med fullgas och varvar sönder dom, jag vill därför ha nytt, och sköta om den!XxXD4dyXxX skrev:köp en billig crossmoppe i stället
körde han utan olja eller?XxXD4dyXxX skrev:du har en poäng känner en kille som bytte kolv och cylinder på sin moppe sen skulle jag och han ut och köra lång historia kort han behövde ny cylinder och kolvMaximax skrev:Köper hellre nytt, skulle dock vara najs med en 2takt cross, men litar inte på hur folk nuförtiden "kör in" sina motorer med fullgas och varvar sönder dom, jag vill därför ha nytt, och sköta om den!XxXD4dyXxX skrev:köp en billig crossmoppe i stället
va den fiddyn typ orange på in sidorna av kåporna och köpte du den av en *fult ord* i malmö ?-ReM- skrev:Det är helt sätt som Streamjr säger, att lägga pengar på en Orion blir ditt livs sämsta affär.
Jag har ägt flera fiddy i mitt liv och vet precis vad som är värt att lägga pengar på, och jag har även kört en sån som du visar på din bild.
Det står 125cc och cylindervolymen kanske är 125cc, men den blir ju lugnt dragen av en 50cc moppe med dragen plugg. Tveklöst.
Inget drag, ingen hastighet, allt rasslar, stötdämparen är en svamp, framgaffeln är stenhård, bromsarna är livsfarliga (bromsfästet är felkonstruerat i framgaffeln, leder till att bromsen knappt greppar), ramfästet gick av när jag kört på den i 10 minuter, samt att det från fabrik saknades ett hjullager i bakfälgen (WTF?!). Köp den om du vill, men för 3000 kan du göra så mycket roligt.
Jag har som sagt själv ägt många fiddys, och liksom dig så har jag en väldigt begränsad budget. Jag brukar satsa på bra märken men äldre årsmodeller.
Pitpro från 2005 är en hoj som jag ägt två stycken av och renoverat från grunden under flera års tid.
En Psycho -06 tror jag att jag ägt också, alla med triangelsving som jag tycker ser så charmigt ut.
Alla dessa 3 hojar har blivit stulna från mig under en och samma sommar, men det är inte relevant.
Söker du delar till någon av dessa bättre hojar så har jag dessutom prylar som kan intressera dig.
Här är en bild på min första fiddy som jag köpte för egna pengar.
En Pitpro från 05, köpte den för 2500:- och då var den bara 4 år gammal.
Första bilden är som den såg ut när jag köpte den, andra bilden är två dagar innan den stals.
Hann för övrigt inte ens testa den med mina nya sommardäck innan stölden
Lita på mig, köp inte Orion.
han hade blandat som en idiot matte kunde han inte han hade en hemma gjord tank på 9 1/4 liter och han orkade inte räkna ut hur mycket olja han behövde så han hällde i lite och hoppades på det bästaMaximax skrev:körde han utan olja eller?XxXD4dyXxX skrev:du har en poäng känner en kille som bytte kolv och cylinder på sin moppe sen skulle jag och han ut och köra lång historia kort han behövde ny cylinder och kolvMaximax skrev: Köper hellre nytt, skulle dock vara najs med en 2takt cross, men litar inte på hur folk nuförtiden "kör in" sina motorer med fullgas och varvar sönder dom, jag vill därför ha nytt, och sköta om den!
Men du litar på en drös inte ens läskunniga kineser som jobbar 16 timmar om dagen för en tusenlapp i månaden med det enda målet att få fram så mycket grejer som möjligt för minsta möjliga kostnad, av material som har hållbarhet jämförbar med trolldeg, så grejerna sedan går sälja med största möjliga vinst till någon dum jäkel som inte insett att man får skrot om man betalar för skrot?Maximax skrev:...men litar inte på hur folk nuförtiden "kör in" sina motorer med fullgas och varvar sönder dom, jag vill därför ha nytt...
Ska köpa en begagnad "kvalité" fiddy istället för en kina, tänkt efter lite, och båda kina mopparna jag hade (baotian och quingqi) det var ständigt problem med dom.Erik_ skrev:Men du litar på en drös inte ens läskunniga kineser som jobbar 16 timmar om dagen för en tusenlapp i månaden med det enda målet att få fram så mycket grejer som möjligt för minsta möjliga kostnad, av material som har hållbarhet jämförbar med trolldeg, så grejerna sedan går sälja med största möjliga vinst till någon dum jäkel som inte insett att man får skrot om man betalar för skrot?Maximax skrev:...men litar inte på hur folk nuförtiden "kör in" sina motorer med fullgas och varvar sönder dom, jag vill därför ha nytt...
Under de senaste ~7 åren har jag skruvat med många kinesiska lekfordon, bl.a. fiddys. Några har gått bra periodvis, men alla har haft mer eller mindre allvarliga problem. Kan man köpa en begagnad fungerande fiddy för max en tusenlapp kan det vara värt chansningen, den går så länge den går och den dagen den inte går kan man luta den mot närmaste träd, gå hem och glömma att den någonsin existerat. Skulle aldrig lägga mer pengar än så på en sån sak, för då är det en bättre affär att köpa en gammal moped för 3-4-5000kr.
Nä, har redan 3 mopeder, och vill ha något som är kul att köra på cyckelvägar/skog, därför tycker jag en fiddy passar bra!Allyy skrev:Säger som Erik, mer värt att köpa en billigare moped
Maximax skrev:URsäkrar dubbelposten är på mobilen...
Vet inte vad jag tyckte det stod, haha, men han som har ten7, han säger att den har gasres på tvåan och att den går grymt bra 127 med gps. Men iaf brhr mig mest om ljudet och priset, sen så gillar ja fiddy
du sa att den hade gnista och komp, då är det ju inte cdi'n? den behöver 3 saker för att starta.Maximax skrev:Det var visst hans förgasare som hade spruckigt, han var ute och kollade nu och såg att det var sprickor i förgasaren...
så det är väll bara köpa ny förgasare, så har jag en grym fiddy?
GW skrev:Hoppas nån hjälper, tack på förhud mvh
jonkyboys skrev:Jag var iväg och köpte ett lik härom dan
han trodde att det var cdin, men han gick ut o kolla och såg att det var sprickor på förgasarenGreckE skrev:du sa att den hade gnista och komp, då är det ju inte cdi'n? den behöver 3 saker för att starta.Maximax skrev:Det var visst hans förgasare som hade spruckigt, han var ute och kollade nu och såg att det var sprickor i förgasaren...
så det är väll bara köpa ny förgasare, så har jag en grym fiddy?
-gnista
-komp
-bensin
så det är troligen förgasaren eftersom den inte verkar få bensin.
Ja men är den för Ten7 och passar den orginal insuget?Xaxiz skrev:Tog mig typ 30 sek att hitta en 26mm förgasare till fiddy:)
http://www.24mx.se/fiddy/p/forgasare-mi ... lter/k122/
En 2taktare ja.GreckE skrev: du sa att den hade gnista och komp, då är det ju inte cdi'n? den behöver 3 saker för att starta.
-gnista
-komp
-bensin
Att han ändrar historier osv är la bara att skita i, kolla igenom hojen rejält och gå inte med på att gå upp i pris.Maximax skrev:jag tror det blir en orion 125, han som säljer ten7 ändrar historierna hela tiden osv osv..
Jag har haft en sån som ts länka i första inlägget.Vixhall skrev:Äger 3st Orions, alla har pajjat någon gång men alla håller riktigt jävla bra om man kör normalt, en av dem tuktade jag i 2 år utan att det hände något. Tills nu för någon månad sedan då jag knäckte 2:ans drev i växellådan och krökte hela axeln. Bara att byta å nu rullar den igen å går som en klocka.
Orions håller, kanske inte den du tar till crossbanan men för stigar så duger den finfint.
Stämmer men jag måste säga att jag är riktigt nöjd, har aldrig haft något problem med kicken på någon av dem däremot så är baksvingen felkonstruerad på (ca) 2006 - 2007 årsmodellerna, han slakar kedjan när man dämpar men det är fixat på de nyare. Motorerna är 100% bombsäkra om du har en utan elstart. Har du elstart men aldrig använder den så rekomenderar jag dig att ta bort den eftersom den sitter 2 st plastbitar som spänner kedjan till startmotorn som kan lossna (Det märket man inte) som kan kila fast i startmotordrevet så man bränner slut så slirkopplingen till startmotorn vilket gör att den går väldigt varm. Om du håller dig från att hoppa eller liknande (Gå på bakhjulet går finfint) så duger en Orion gått.CaToXXo skrev:Att han ändrar historier osv är la bara att skita i, kolla igenom hojen rejält och gå inte med på att gå upp i pris.Maximax skrev:jag tror det blir en orion 125, han som säljer ten7 ändrar historierna hela tiden osv osv..
Jag har haft en sån som ts länka i första inlägget.Vixhall skrev:Äger 3st Orions, alla har pajjat någon gång men alla håller riktigt jävla bra om man kör normalt, en av dem tuktade jag i 2 år utan att det hände något. Tills nu för någon månad sedan då jag knäckte 2:ans drev i växellådan och krökte hela axeln. Bara att byta å nu rullar den igen å går som en klocka.
Orions håller, kanske inte den du tar till crossbanan men för stigar så duger den finfint.
Löjliga dämpare, livsfarlig ram, felkonstruerad kick (kanske ändrat det nu, jag vet inte), avgasröret satt i spänn från fabrik, vilket resultera i att slutburken small rakt av efter ett tag.
Fälgarna är rena skiten, ekrarna skruvar upp sig precis hela tiden.
Men motorerna är skottsäkra, starta alltid på första kicken.
Sålde den för några månader sen till en "kompis", dagen efter han köpt den av mig så knäckte han ramen på mitten.