Nu är det dags för att fräsa ur spolkanalerna och boostkanalen kallas ofta för "matchporta"
Detta gör man inte specifikt för Malossi Big bore kittet matchportning ger en ökad effekt på de flesta trimcylindrarna
Effekten ökar tack vare att flödet av färskgaser i vevhuset förbättras.

Malossis Big bore kit
Grejer du behöver

En slipmaskin

Hårdmetallfräsar

Bild 01
Använd cylinderfotspackningen som mall

Bild 02
Använd en rits för att markera var du du skall fräsa
Tips
Skruva fast mallen med pinnbultarna och muttrar så hålls den på plats

Bild 03
Detta är "spolkanalen" aka "transferkanalen"

Bild 04
Detta är "boostkanalen"

Bild 05
Andra "spolkanalen"

Bild 06
Slipa ned kanalen mot strecket du ritsat
Tips
Jag använder en fräs med rundad topp (finns på Clas Ohlsson)

Bild 07
Försök behålla samma vinkel (lutningen) på kanalen
Du ska inte fräsa ur botten på kanalen
Tips
Du skall vara lätt på handen tryck inte
Det hugger inte lika mycket om du fräser moturs

Bild 08
Jag grovslipar kanterna på kanalen med den större fräsen
OBS!
Akta så att du inte repar packningsytan

Bild 09
Jag använder sedan en spetsig fräs för att kunna fixa hörnen
Ta sedan andra hörnet på samma sätt

Bild 10
Jag avslutar med att fixa till ytan med ett slipstift
Tips
Du tjänar inget på att göra ytan spegelblank
Ytan skall vara ungefär som om den vore slipad med 240´s slippapper

Bild 11
Jag kontrollerar att porten stämmer överens med kanalen

Bild 12
Sedan fixar jag andra spolkanalen på samma sätt

Bild 13
Sedan fixar jag boostkanalen
Samma verktyg och metod som tidigare

Bild 14
En fil underlättar när man skall fixa hörnen
Följ mitt fortsatta arbete med min Malossi Big bore
I nästa steg skall jag fräsa ur blocket för vevpartiet med den långa vevstaken
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=xnI_EV618pw[/youtube]