
A (Bredd): 16,5 mm
B: (Tjocklek) 8 mm
C: (Omkrets) 747 mm
D: (vinkel) 30°
TIPS
Oftast är remmarna märkta 747-16,5-30 vilket betyder omkrets-bredd-vinkel

Buzzetti - Variatorspärr
Underlättar jobbet när du ska byta variatorrem

TIPS - För Minarelli "Tre i ett" verktyg (blir billigare än att köpa alla tre)
1. Variatorspärr
2. Kopplingsspärr
3. Nyckel för kopplingsmuttern

Bild 01
- Börja med att demontera variatorkåpan

Bild 02
- Fäst variatorspärren på motorblocket med två bultar

Bild 03
- Använd ett spärrskaft och 17mm hylsa för att lossa muttern

Bild 04
- Sedan kan du plocka bort muttern för hand

Bild 05
- Plocka sedan bort variatorspärren

Bild 06
- Ta loss kickaxelkuggen

Bild 07
- Ta loss variatorfläkten (variatorfläktstjärna ligger i variatorfläkten)
- Ta även bort schimset som ligger på variatorhylsan

Bild 08
- Dra variatoremmen bakåt förbi kopplingsklockan

Bild ny variatorrem

Bild 09
- Den nya remmen lirkar du förbi kopplingsklockan på samma sätt som du demonterade den gamla

Bild 10
- Kläm ihop skivorna på kopplingen

Bild 11
- Dra variatorremmen så långt framåt du kan

Bild 12
- Kläm ihop remmen på mitten för att undvika att klämma remmen med fläkthjulet vid monteringen

Bild 13
- Lägg tillbaka schimset på variatorhylsan

Bild 14
- På med fläkthjulet

Bild 15
- Håll ihop remmen så du inte klämmer den under fläkthjulet
OBS!
Kläms remmen under fläkthjulet kommer du inte muttern att dra åt paketet ordentligt.
Sedan kommer muttern att lossna och splinesen på veven kommer att förstöras med ett vevbyte som följd

Bild på vevaxel där man klämt remmen vid monteringen...
Där den röda pilen pekar har splinesen gått sönder

Bild 16
- Tillbaka med kickaxelkuggen

Bild 17
- Tillbaka med brickan

Bild 18
- Sedan på med muttern och dra åt den allt vad du kan förhand
Tips
- Kläm ihop remmen på mitten hela tiden och kolla så du inte klämmer remmen under fläkthjulet

Bild 19 -
- Montera variatorspärren på motorblocket

Bild 20
- Dra åt med spärrskaftet och 17mm hylsa

Bild 21
- Plocka bort variatorspärren

Bild 22
- På med variatorkåpan
OBS
- Lyssna efter missljud när du startar
- En ny rem behöver köras in en sträcka för att kunna prestera som bäst
Starta gärna en prenumeration och ge en "tumme upp" om ni vill att jag ska fortsätta med mina youtubeklipp!
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ZXLjRQsW4iI[/youtube]
Starta gärna en prenumeration och ge en "tumme upp" om ni vill att jag ska fortsätta med mina youtubeklipp!