Hej, någon som har något bra tips på hur jag bäst luftar bromsarna??jag håller på att bryta ihop. Är det någon som använder nån maskin eller nått som man kan köpa eller liknande.
Tack på förhand
Jag har känt längs mes hela kabeln och där dom fäster och allt är tort.
Jag pumpar handtaget typ 50 gånger sedan medans jag håller ner handtagent så öppnar jag luftningsnipeln sedan stänger jag och pumpar igen, har gjort det under 15-20 min men det blir inge tryck.
Pröva tryck ut luften åt andra hållet med en petflaska med en slang på Hasse har en guide på youtube, På min tar inte handtaget när jag inte har något tryck då måste jag ta bort det och trycka med en skruvmejsel.
Vill man lufta "enkelt" ska man trycka in bromsvätskan bakvägen. När man kör frambroms vill luften krya uppåt hela tiden som sagt, så även fast du står och pumpar så får du inte ner allt till oket.
Trä på slang på nippeln på oket och tryck in bromsvätskan därifrån tills du har fått upp lite nivå i behållaren, sen stänger du nippeln med bibehållet tryck. Låt det sedan stå över natten så borde all eventuell luft som är kvar ha krupit upp i behållaren.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
erik97 skrev:Jag har känt längs mes hela kabeln och där dom fäster och allt är tort.
Jag pumpar handtaget typ 50 gånger sedan medans jag håller ner handtagent så öppnar jag luftningsnipeln sedan stänger jag och pumpar igen, har gjort det under 15-20 min men det blir inge tryck.
Se till att det finns vätska i behållaren! Sist när ja lufta mina bromsar hade jag samma problem, vara bara det att jag inte hade tillräkligt med bromsvätska!
När jag luftade mina bromsar så fyllde jag bara på bromsvätska såg till att det var tätt överallt i oket. Sen vare öppna och pumpa sen innan man stänger nippeln ska ju bromspedalen/handtaget vara inne sen känner man och märker om man får tryck i pedalen/handtaget och man känner när det blir bra.
Lycka till med luftningen!
Jag skulle nog säga att de är lite i samma stil som en bil när man luftar, Har oket varit tomt kan de vara bra att öppna nippeln trycka in handtaget till hälften och hålla det där och stänga nippeln repitera en gång till sedan efter du stängt nippeln en andra gång testar man att få tryck, får man lite trycka kan man pumpa tryck och hålla trycket och öppna nippeln och sedan repitera detta ett par gånger, Men man måste hålla koll så att det hela tiden finns bromsvätska i behållaren. Detta är hur vi luftar bilar på jobbet när vi bytt tex OK.
Dock har jag aldrig testat detta på en moped, så om någon skulle testa får ni säga till så man får höra resultatet.