Jag har en Derbi Senda 98:a den har börjat ryka vitt när jag kör den en stund. ställer jag mig på tomgång en stund så ryker den inget så börjar den efter nån minut. Tror ni det kan va att den tar in vatten i cylindern jag har inte märkt att det försvinner något eller att den går sämre. Även stiftet ser normalt ut.
Softis skrev:Hej gjorde en sökning men hitta inget
Jag har en Derbi Senda 98:a den har börjat ryka vitt när jag kör den en stund. ställer jag mig på tomgång en stund så ryker den inget så börjar den efter nån minut. Tror ni det kan va att den tar in vatten i cylindern jag har inte märkt att det försvinner något eller att den går sämre. Även stiftet ser normalt ut.
Kan också vara att det är lite fukt i kröken eller ljuddämparen som förångas
Antagligen för lite olja i motorn.
Jag har nyligen bytt olja faktiskt hällde i tills det rann över i sido pluggen på kåpan som jag förstod att man skulle göra
Jakzu skrev:
Kan också vara att det är lite fukt i kröken eller ljuddämparen som förångas
Hehe då borde det försvinna körde ca 1 mil fick ju stanna för att den rök så mycket den bolmar verkligen vitt efter ett tag. Det som är gjort med den är att pluggen är dragen även satt i större munstycke stiftet är oboy brunt.
Antagligen för lite olja i motorn.
Jag har nyligen bytt olja faktiskt hällde i tills det rann över i sido pluggen på kåpan som jag förstod att man skulle göra[/quote="Softis"]
Kan ju vara fel på pumpen då.
Men som någon annan skrev så är det antagligen topplockspackningen annars.
Softis skrev:Får väl testa att riva toppen och byta packningarna och byta termostat och kolv när man är å river i det
blev så på min Derbi, å det var topplockspackningen som var gången. så då var det bara att byta
Då hoppas jag det är så på min med det är ju ganska enkelt och nya packningar å ny kolv är ju aldrig fel att slänga i. Ska man byta termostat fast den funkar bra?
Softis skrev:Får väl testa att riva toppen och byta packningarna och byta termostat och kolv när man är å river i det
blev så på min Derbi, å det var topplockspackningen som var gången. så då var det bara att byta
Då hoppas jag det är så på min med det är ju ganska enkelt och nya packningar å ny kolv är ju aldrig fel att slänga i. Ska man byta termostat fast den funkar bra?
aa, ingenting gör man i onödan men termostaten behöver du inte byta om han funkar bra om du nu inte vill det förstås
TSR`BakarN skrev:
aa, ingenting gör man i onödan men termostaten behöver du inte byta om han funkar bra om du nu inte vill det förstås
tack så mycket beställer ny kolv och nya packningar direkt då aldrig bytt cylinder på vattenkyld har mest grejat MT och DT men det ser lätt ut i gör det själv boken
Nu när det är kallt så är det väldigt fuktigt i luften, och därmed mycket kondensvatten.
Såvida den inte bolmar ut vit rök när du kör (så du inte ser bakom dig) så är det inte speciellt mycket att bry sig om.
Förutsatt att den inte drar vatten eller går sämre dvs. Du märker om topplockspackningen har gått.
FantaaZtique skrev:Antagligen för lite olja i motorn.
Och vad grundar du det på? En förklaring hade varit trevligt.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae
"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
CaToXXo skrev:Nu när det är kallt så är det väldigt fuktigt i luften, och därmed mycket kondensvatten.
Såvida den inte bolmar ut vit rök när du kör (så du inte ser bakom dig) så är det inte speciellt mycket att bry sig om.
Förutsatt att den inte drar vatten eller går sämre dvs. Du märker om topplockspackningen har gått.
Hehe den rycker så mycket att man knappt ser bilarna bakom så nått är galet jag märker inte att den drar vatten men har inte kört så jätte långt behövs ju inte mycket för att det ska ryka. Jag har beställt ny kolv och nya packningar nu så hoppas det blir bra sedan
CaToXXo skrev:Nu när det är kallt så är det väldigt fuktigt i luften, och därmed mycket kondensvatten.
Hehe den rycker så mycket att man knappt ser bilarna bakom så nått är galet jag märker inte att den drar vatten men har inte kört så jätte långt behövs ju inte mycket för att det ska ryka. Jag har beställt ny kolv och nya packningar nu så hoppas det blir bra sedan
Du kommer garanterat slippa vita röken efter byte av toplockpackningen. Och ny kolv sitter aldrig fel
Stage6 flatside pwk 21mm säljes med insug munstycken. Passar Derbi!