Derbi Senda ryker vitt

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Användarens profilbild
Softis
Elmoped

Derbi Senda ryker vitt

Inlägg av Softis »

Hej gjorde en sökning men hitta inget

Jag har en Derbi Senda 98:a den har börjat ryka vitt när jag kör den en stund. ställer jag mig på tomgång en stund så ryker den inget så börjar den efter nån minut. Tror ni det kan va att den tar in vatten i cylindern jag har inte märkt att det försvinner något eller att den går sämre. Även stiftet ser normalt ut.
Användarens profilbild
FantaaZtique
Svårstartad skrothög

Re: Derbi Senda ryker vitt

Inlägg av FantaaZtique »

Softis skrev:Hej gjorde en sökning men hitta inget

Jag har en Derbi Senda 98:a den har börjat ryka vitt när jag kör den en stund. ställer jag mig på tomgång en stund så ryker den inget så börjar den efter nån minut. Tror ni det kan va att den tar in vatten i cylindern jag har inte märkt att det försvinner något eller att den går sämre. Även stiftet ser normalt ut.
Antagligen för lite olja i motorn.
Användarens profilbild
Jakzu
TGR:s BIIIIAAAATCH

Inlägg av Jakzu »

Kan också vara att det är lite fukt i kröken eller ljuddämparen som förångas :)
Användarens profilbild
Softis
Elmoped

Inlägg av Softis »

FantaaZtique skrev:

Jag har nyligen bytt olja faktiskt hällde i tills det rann över i sido pluggen på kåpan som jag förstod att man skulle göra

Jakzu skrev:

Kan också vara att det är lite fukt i kröken eller ljuddämparen som förångas :)
Hehe då borde det försvinna körde ca 1 mil fick ju stanna för att den rök så mycket den bolmar verkligen vitt efter ett tag. Det som är gjort med den är att pluggen är dragen även satt i större munstycke stiftet är oboy brunt.
Användarens profilbild
Jakzu
TGR:s BIIIIAAAATCH

Inlägg av Jakzu »

Då är det topplocks packningen som har gått..
Användarens profilbild
FantaaZtique
Svårstartad skrothög

Inlägg av FantaaZtique »

Softis skrev:
FantaaZtique skrev:

Jag har nyligen bytt olja faktiskt hällde i tills det rann över i sido pluggen på kåpan som jag förstod att man skulle göra[/quote="Softis"]

Kan ju vara fel på pumpen då.
Men som någon annan skrev så är det antagligen topplockspackningen annars.
Användarens profilbild
Softis
Elmoped

Inlägg av Softis »

Får väl testa att riva toppen och byta packningarna och byta termostat och kolv när man är å river i det
TSR`BakarN
Ellie Goulding <3

Inlägg av TSR`BakarN »

Softis skrev:Får väl testa att riva toppen och byta packningarna och byta termostat och kolv när man är å river i det
blev så på min Derbi, å det var topplockspackningen som var gången. så då var det bara att byta ;)
Användarens profilbild
Softis
Elmoped

Inlägg av Softis »

TSR`BakarN skrev:
Softis skrev:Får väl testa att riva toppen och byta packningarna och byta termostat och kolv när man är å river i det
blev så på min Derbi, å det var topplockspackningen som var gången. så då var det bara att byta ;)
Då hoppas jag det är så på min med det är ju ganska enkelt och nya packningar å ny kolv är ju aldrig fel att slänga i. Ska man byta termostat fast den funkar bra?
TSR`BakarN
Ellie Goulding <3

Inlägg av TSR`BakarN »

Softis skrev:
TSR`BakarN skrev:
Då hoppas jag det är så på min med det är ju ganska enkelt och nya packningar å ny kolv är ju aldrig fel att slänga i. Ska man byta termostat fast den funkar bra?
aa, ingenting gör man i onödan ;) men termostaten behöver du inte byta om han funkar bra ;) om du nu inte vill det förstås :)
Användarens profilbild
Softis
Elmoped

Inlägg av Softis »

TSR`BakarN skrev:
Softis skrev:
TSR`BakarN skrev: blev så på min Derbi, å det var topplockspackningen som var gången. så då var det bara att byta ;)
aa, ingenting gör man i onödan ;) men termostaten behöver du inte byta om han funkar bra ;) om du nu inte vill det förstås :)
tack så mycket beställer ny kolv och nya packningar direkt då :) aldrig bytt cylinder på vattenkyld har mest grejat MT och DT men det ser lätt ut i gör det själv boken :)
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

Nu när det är kallt så är det väldigt fuktigt i luften, och därmed mycket kondensvatten.

Såvida den inte bolmar ut vit rök när du kör (så du inte ser bakom dig) så är det inte speciellt mycket att bry sig om.
Förutsatt att den inte drar vatten eller går sämre dvs. Du märker om topplockspackningen har gått.
FantaaZtique skrev:Antagligen för lite olja i motorn.
Och vad grundar du det på? En förklaring hade varit trevligt.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
Softis
Elmoped

Inlägg av Softis »

CaToXXo skrev:Nu när det är kallt så är det väldigt fuktigt i luften, och därmed mycket kondensvatten.

Såvida den inte bolmar ut vit rök när du kör (så du inte ser bakom dig) så är det inte speciellt mycket att bry sig om.
Förutsatt att den inte drar vatten eller går sämre dvs. Du märker om topplockspackningen har gått.
Hehe den rycker så mycket att man knappt ser bilarna bakom så nått är galet jag märker inte att den drar vatten men har inte kört så jätte långt behövs ju inte mycket för att det ska ryka. Jag har beställt ny kolv och nya packningar nu så hoppas det blir bra sedan :)
Användarens profilbild
robb4n
Farsans gamla zündapp

Inlägg av robb4n »

Softis skrev:
CaToXXo skrev:Nu när det är kallt så är det väldigt fuktigt i luften, och därmed mycket kondensvatten.

Hehe den rycker så mycket att man knappt ser bilarna bakom så nått är galet jag märker inte att den drar vatten men har inte kört så jätte långt behövs ju inte mycket för att det ska ryka. Jag har beställt ny kolv och nya packningar nu så hoppas det blir bra sedan :)
Du kommer garanterat slippa vita röken efter byte av toplockpackningen. Och ny kolv sitter aldrig fel :)
Stage6 flatside pwk 21mm säljes med insug munstycken. Passar Derbi!
Användarens profilbild
derbiolle
Elmoped

Inlägg av derbiolle »

Det kan inte vara så att den får för mycket olja? (den som blandas med bensinen då)
TSR`BakarN
Ellie Goulding <3

Inlägg av TSR`BakarN »

derbiolle skrev:Det kan inte vara så att den får för mycket olja? (den som blandas med bensinen då)
då blir ju röken blå grå o inte vitt som topic har
TSR`BakarN
Ellie Goulding <3

Inlägg av TSR`BakarN »

Ta bort .. internet dampa
Senast redigerad av TSR`BakarN den 23 mars 2013, 12:40, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

derbiolle skrev:Det kan inte vara så att den får för mycket olja? (den som blandas med bensinen då)
Förbränt vatten = vit rök
Förbränd olja = blå rök
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
Softis
Elmoped

Inlägg av Softis »

har beställt nya packningar nu och ny kolv bara att hoppas det blir bra :)
Skriv svar