Vilket rör på min Ludix blaster R-cup?

Allt som rör Scootrar och inte passar in i de ovan nämnda kategorierna. Tips, lack mm
Staliz
Elmoped

Vilket rör på min Ludix blaster R-cup?

Inlägg av Staliz »

Shena! Nu är snart Am kortet klart och jag funderar på att skaffa ett rör till min Ludix, frågan är då bara vilket? Behöver jag bestycka om den om jag byter rör?

Setup: Allt är helt orginal, hade tänkt att dra v-ringen, byta variator vikter och ev kopplingsfjädrar. :wink:
Tuff som få :*
Användarens profilbild
Dillpojken
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Dillpojken »

rör beror på vad du ska göra, stunta med den eller använda den som bruksmoped osv.
Ja du behöver byta upp dig i munstycke.
Staliz
Elmoped

Inlägg av Staliz »

Dillpojken skrev:rör beror på vad du ska göra, stunta med den eller använda den som bruksmoped osv.
Ja du behöver byta upp dig i munstycke.
Nej jag har inte tänkt att använda den till stunt eller liknande..
Användarens profilbild
Dillpojken
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Dillpojken »

är inte skit bra på scootrar men Leovince ZX är ett trimrör till ludix.
Staliz
Elmoped

Inlägg av Staliz »

Ah jag har kollat lite på det och även det nya (Zx-r) där följer ju variatorvikter och fjädrar med :)
Användarens profilbild
Dillpojken
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Dillpojken »

Staliz skrev:Ah jag har kollat lite på det och även det nya (Zx-r) där följer ju variatorvikter och fjädrar med :)
kör på det :)
Staliz
Elmoped

Inlägg av Staliz »

Mycket möjligt att det blir så.. :)

Men finns det någon som vet om det är ett hög eller lågvarvigt rör, och om det funkar bra till orginal cylinder?
Användarens profilbild
Fredd_e
Road-rage

Inlägg av Fredd_e »

zx är lågvarvit och fungerar både jätte bra till både 50cc och 70cc
fast vad vill du ha axx eller topp för zx är mest axx
vill du ha topp så kör på http://twostroke.se/product.asp?product=12097 eller http://twostroke.se/product.asp?product=12235
hade inte kör med zx om ja då inte stuntar efter som du kan få ut så mycket bättre top men ändå bra axx av ett annat rör.
Staliz
Elmoped

Inlägg av Staliz »

Okej, jo jag är väll mest ute efter topp, axxet är jag ju inte jättenoga med för som sagt så ska jag inte stunta.. Men om vi säger att jag köper Giannelli röret, vilka vikter och fjädrar ska man ha? Och har för mig att det är strypt Cdi på ludixen, hur fungerar då det med ett högvarvigt rör? Btw tack för svaren :)
Användarens profilbild
rexzo
The king of the forest

Inlägg av rexzo »

Kör på ett doppler s3r tycker jag, sjukt härligt rör för orginal cylinder på ludix :) Det är inte strypt cdi
Full gas inge knas
Rieju mrx 2006
Staliz
Elmoped

Inlägg av Staliz »

Ah har kollat på dom med, dock så är jag inte 100 på utseendet och så är dom lite dyrare med..

Asså det kanske den inte är, fick bara för mig att jag läst det någon stan :)
StigrareN^
Svårstartad skrothög

Re: Vilket rör på min Ludix blaster R-cup?

Inlägg av StigrareN^ »

Staliz skrev:Shena! Nu är snart Am kortet klart och jag funderar på att skaffa ett rör till min Ludix, frågan är då bara vilket? Behöver jag bestycka om den om jag byter rör?

Setup: Allt är helt orginal, hade tänkt att dra v-ringen, byta variator vikter och ev kopplingsfjädrar. :wink:
Leovince ZX din moppe kmr flyga fram, byter du vikter och koppling så kommer den gå ännu bättre!

Min ludix med ZX rör bytade vikter och dragen v-ring drar min kompis cross med 70cc och alla andra! Med andra ord du kommer få sjuuuuuuuuuk axx. Dessutom toppar den 85 då ;), med GPS!
Staliz
Elmoped

Inlägg av Staliz »

Åh fan :) Låter ju inte helt fel! :)
Användarens profilbild
Börniee
Gasres

Inlägg av Börniee »

StigrareN^ skrev:
Staliz skrev:Shena! Nu är snart Am kortet klart och jag funderar på att skaffa ett rör till min Ludix, frågan är då bara vilket? Behöver jag bestycka om den om jag byter rör?

Leovince ZX din moppe kmr flyga fram, byter du vikter och koppling så kommer den gå ännu bättre!

Min ludix med ZX rör bytade vikter och dragen v-ring drar min kompis cross med 70cc och alla andra! Med andra ord du kommer få sjuuuuuuuuuk axx. Dessutom toppar den 85 då ;), med GPS!
Filmbevis?
Mitt Rieju Rrx Projekt
kjelle skrev:
moliki skrev:bara föra att man hänger på det här forumet så betyder det inte att man tänker sladda, drifta och leka runt med bilen man har som första bil.
Är du utrustad med penis kommer du att göra det.
StigrareN^
Svårstartad skrothög

Inlägg av StigrareN^ »

Börniee skrev:
StigrareN^ skrev:

Filmbevis?
Sålde den :/
Staliz
Elmoped

Inlägg av Staliz »

StigrareN^ skrev:

Hehe föresten vad tycket Farbror Blå om röret? :wink:
Användarens profilbild
GreckE
Kinaraket

Inlägg av GreckE »

Zx är lågvarvigt... du kan få ut mer topp och bra axx med ett annat rör, dom som säger att zx är jättebra och man får ashög topp dom har inte kört med ett annat rör.
Lådbilsprojekt! NYSTART in och lägg en kommentar!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=41350
Användarens profilbild
Dillpojken
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Dillpojken »

GreckE skrev:Zx är lågvarvigt... du kan få ut mer topp och bra axx med ett annat rör, dom som säger att zx är jättebra och man får ashög topp dom har inte kört med ett annat rör.
där i mot kan det bli dyrare om du ska köpa ett annat rör.
men zx röret duger ju helt klart till bruksmoped om man inte har tänkt o trimma skiten ur moppen.
Staliz
Elmoped

Inlägg av Staliz »

Okej, ja jag är ganska sugen på det.. :wink:
Föresten ingen som vet hur Turbo kit röret är? :)
StigrareN^
Svårstartad skrothög

Inlägg av StigrareN^ »

Staliz skrev:
StigrareN^ skrev:

Farbror blå lär inte tycka om röret, men de får inte tag i dig ifall du kan köra bra ;)!
Staliz
Elmoped

Inlägg av Staliz »

StigrareN^ skrev:
Staliz skrev:
StigrareN^ skrev: Leovince ZX din moppe kmr flyga fram, byter du vikter och koppling så kommer den gå ännu bättre!

Farbror blå lär inte tycka om röret, men de får inte tag i dig ifall du kan köra bra ;)!
Körningen är nog inga problem.. :) Dock så kör jag ju med reggplåt..
StigrareN^
Svårstartad skrothög

Inlägg av StigrareN^ »

Staliz skrev:
StigrareN^ skrev:
Staliz skrev: Hehe föresten vad tycket Farbror Blå om röret? :wink:
Flytta in?
Staliz
Elmoped

Inlägg av Staliz »

StigrareN^ skrev:
Staliz skrev:
StigrareN^ skrev: Farbror blå lär inte tycka om röret, men de får inte tag i dig ifall du kan köra bra ;)!
Flytta in?
Flytta in vart?
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

StigrareN^ skrev:
Börniee skrev:
StigrareN^ skrev: Leovince ZX din moppe kmr flyga fram, byter du vikter och koppling så kommer den gå ännu bättre!

Filmbevis?

Känns inte helt 100 att du drar en crossmoped som har 70 cc och effektrör osv, om du bara hade zx rör? Isåfall måste hans / hennes / deras mopeder gått riktigt kasst. :roll: Crossmoppar går så mycket bättre än vad en scooter gör, om man gämför om båda bara har effektrör, om båda har effektrör och 70 cc etc så brukar det vara crossen som vinner utan tvekan.. Scootrar behövs i vanliga fall trimmas mer för att kunna gå bättre än vad en crossmoped gör, men när den väl är redig trimmad så går dom som fan.

Min Aerox som hade 50 sport och Leovince TT rör, koppling, fjädrar, munstycke, ostrypt cdi etc hade inte en chans mot min kompis Derbi som bara hade ett Metrakit Thrower rör, mot förmodan så kanske aerox väger mer än en Ludix, men enligt mig låter det iallafall inte vettigt.

On topic: Hur som helst så kommer du att behöva byta kopplingsfjädrar, munstycke, vikter samt (alt. tryckfjäder vid behov) hur du än gör. Hade köpt ett Stage 6 Pro Replica rör, men såg att det ej fanns till Blaster? :roll:

Hade annars köpt antingen Laser (Xpro) eller ett Gianelli Reverse.

http://www.twostroke.se/product.asp?product=19209

http://www.twostroke.se/product.asp?product=12097

När det gäller vad för munstycke storlek du skall ha, så tar du reda på vad för storlek som sitter original, antingen via google, men för att vara helt säker så rekommenderar jag dig att titta vad som sitter i just nu. Köp ett munstyckes sats, blir så mycket billigare i slutändan än att behöva köpa munstycke för munstycke, blir alltid såhär: "Nej jag behöver en storlek större, eller en storlek mindre", eller om du helt enkelt ska utöka ditt trimm framöver, då är det alltid lönt med en munstyckes sats direkt. Gå upp cirka 5-10 storlekar än vad som sitter original, sen så går du ner steg för steg om du känner att den blöddrar / fyrtaktar.

http://www.twostroke.se/product.asp?product=7543

När det gäller vikterna så även här tar du reda på vad dom väger, antingen via google eller väga dom som sitter i. När du fått reda på vad dom väger, som ett exempel säger vi att du har 8 gram i nu, testa då med t.ex. 7,5, sen 7, 6,5 och anteckna och gämför vad som gick bäst! Allt handlar om motor till motor, men även hur mycket föraren väger och, många faktorer spelar roll. Gör dig inte blind nu på all info, är mycket lättare än vad det låter. :)

http://www.twostroke.se/product.asp?product=9810

Nu till kopplingsfjädrarna, efter all om och slit så spelar kopplingsfjädrarna en väldigt stor roll. Eftersom du nu antagligen har ett trimmrör på så innebär det att effekten kommer på lite högre varv än vad ditt original rör jobbar på, det innebär i sin tur att kopplingen skall greppa senare. Då är det så att man sätter i hårdare kopplingsfjädrar.

Man kan därför inte ha ett par mjuka fjädrar. Varför? Jo eftersom att trimmröret nu jobbar på ett högre varvtal, måste kopplingen greppas senare, det går alltså inte att ha sina original fjädrar som greppar på tidigare varv, då blir "symptomen" att mopeden drar väldig slött till cirka 10-25 km/h innan mopeden accelerar iväg som den skall. Du märker detta väldigt lätt som jag beskrev.

I vissa fall funkar original kopplingsfjädrarna till trimmrör, men i de FLESTA fallen så brukar man behöva byta till ett par hårdare fjädrar.

(Kan ha förklarat ganska rörigt) - Isåfall ber jag dig kontakta mig via pm så kan jag ge dig ett mer utförligt och nogrannare svar.

Lycka till nu. :)
StigrareN^
Svårstartad skrothög

Inlägg av StigrareN^ »

Staliz skrev:
StigrareN^ skrev:
Staliz skrev: Körningen är nog inga problem.. :) Dock så kör jag ju med reggplåt..
Flytta in?
Flytta in vart?
Köp en reghållare som man kan justera och dra in den så mycket som du vill :)
Staliz
Elmoped

Inlägg av Staliz »

[spoiler]
Roxxen96 skrev:
StigrareN^ skrev:
Börniee skrev: Filmbevis?

Känns inte helt 100 att du drar en crossmoped som har 70 cc och effektrör osv, om du bara hade zx rör? Isåfall måste hans / hennes / deras mopeder gått riktigt kasst. :roll: Crossmoppar går så mycket bättre än vad en scooter gör, om man gämför om båda bara har effektrör, om båda har effektrör och 70 cc etc så brukar det vara crossen som vinner utan tvekan.. Scootrar behövs i vanliga fall trimmas mer för att kunna gå bättre än vad en crossmoped gör, men när den väl är redig trimmad så går dom som fan.

Min Aerox som hade 50 sport och Leovince TT rör, koppling, fjädrar, munstycke, ostrypt cdi etc hade inte en chans mot min kompis Derbi som bara hade ett Metrakit Thrower rör, mot förmodan så kanske aerox väger mer än en Ludix, men enligt mig låter det iallafall inte vettigt.

On topic: Hur som helst så kommer du att behöva byta kopplingsfjädrar, munstycke, vikter samt (alt. tryckfjäder vid behov) hur du än gör. Hade köpt ett Stage 6 Pro Replica rör, men såg att det ej fanns till Blaster? :roll:

Hade annars köpt antingen Laser (Xpro) eller ett Gianelli Reverse.

http://www.twostroke.se/product.asp?product=19209

http://www.twostroke.se/product.asp?product=12097

När det gäller vad för munstycke storlek du skall ha, så tar du reda på vad för storlek som sitter original, antingen via google, men för att vara helt säker så rekommenderar jag dig att titta vad som sitter i just nu. Köp ett munstyckes sats, blir så mycket billigare i slutändan än att behöva köpa munstycke för munstycke, blir alltid såhär: "Nej jag behöver en storlek större, eller en storlek mindre", eller om du helt enkelt ska utöka ditt trimm framöver, då är det alltid lönt med en munstyckes sats direkt. Gå upp cirka 5-10 storlekar än vad som sitter original, sen så går du ner steg för steg om du känner att den blöddrar / fyrtaktar.

http://www.twostroke.se/product.asp?product=7543

När det gäller vikterna så även här tar du reda på vad dom väger, antingen via google eller väga dom som sitter i. När du fått reda på vad dom väger, som ett exempel säger vi att du har 8 gram i nu, testa då med t.ex. 7,5, sen 7, 6,5 och anteckna och gämför vad som gick bäst! Allt handlar om motor till motor, men även hur mycket föraren väger och, många faktorer spelar roll. Gör dig inte blind nu på all info, är mycket lättare än vad det låter. :)

http://www.twostroke.se/product.asp?product=9810

Nu till kopplingsfjädrarna, efter all om och slit så spelar kopplingsfjädrarna en väldigt stor roll. Eftersom du nu antagligen har ett trimmrör på så innebär det att effekten kommer på lite högre varv än vad ditt original rör jobbar på, det innebär i sin tur att kopplingen skall greppa senare. Då är det så att man sätter i hårdare kopplingsfjädrar.

Man kan därför inte ha ett par mjuka fjädrar. Varför? Jo eftersom att trimmröret nu jobbar på ett högre varvtal, måste kopplingen greppas senare, det går alltså inte att ha sina original fjädrar som greppar på tidigare varv, då blir "symptomen" att mopeden drar väldig slött till cirka 10-25 km/h innan mopeden accelerar iväg som den skall. Du märker detta väldigt lätt som jag beskrev.

I vissa fall funkar original kopplingsfjädrarna till trimmrör, men i de FLESTA fallen så brukar man behöva byta till ett par hårdare fjädrar.

(Kan ha förklarat ganska rörigt) - Isåfall ber jag dig kontakta mig via pm så kan jag ge dig ett mer utförligt och nogrannare svar.

Lycka till nu. :)
[/spoiler]

Tack för denna alldeles utmärkta förklaring och hjälp! :) Som det ser ut nu så blir det ZX eller ZX-R röret, där följer ju vikter och fjädrar med, då behöver jag bara köpa ett munstyckeskit.. :)
Staliz
Elmoped

Inlägg av Staliz »

[spoiler]
StigrareN^ skrev:
Staliz skrev:
StigrareN^ skrev: Flytta in?
Flytta in vart?
Köp en reghållare som man kan justera och dra in den så mycket som du vill :)
[/spoiler]

Länk? :)
Skriv svar