Hej! Jag har satt på Yasuni C16 på min Yamaha Aerox -06. Men det är det ända jag trimmat den med.
Jag har inte heller bytat munstycken för det inte behövts, men behöver jag göra något med oljepumpen så? För jag vill verkligen inte att den ska skära
Sen kan man kolla så den drar olja för jag hade av slangarna från olje tanken och pumpen till förgasaren. Vill se så att den fortfarande drar olja.
TTT = Ted Tha Tuner!
Tveka inte med att ställa frågor angående allt möjligt kan förhoppningsvis svara!
Pumpa_TedZa skrev:Hej! Jag har satt på Yasuni C16 på min Yamaha Aerox -06. Men det är det ända jag trimmat den med.
Jag har inte heller bytat munstycken för det inte behövts, men behöver jag göra något med oljepumpen så? För jag vill verkligen inte att den ska skära
Sen kan man kolla så den drar olja för jag hade av slangarna från olje tanken och pumpen till förgasaren. Vill se så att den fortfarande drar olja.
byt munstycke elr va beredd på köpa ny cylinder snart, och jo de behövs för fan!
Pumpa_TedZa skrev:Hej! Jag har satt på Yasuni C16 på min Yamaha Aerox -06. Men det är det ända jag trimmat den med.
byt munstycke elr va beredd på köpa ny cylinder snart, och jo de behövs för fan!
nej du behöver inte röra pumpen
Grabben jag har kört så i 40 mil och jag hade av cylindern för 1 mil sedan (packningsbyte) och det var i tipp-topp skick alltihop.
Den går i 65km/h nu och V-ringen är på så varför ska jag byta munstycke?
TTT = Ted Tha Tuner!
Tveka inte med att ställa frågor angående allt möjligt kan förhoppningsvis svara!
Grabben jag har kört så i 40 mil och ahde av cylindern för 1 mil sedan (packningsbyte) och det var i tipp-topp skick alltihop.
för de första den gör inte över 52 med v-rignen på ''grabben''
och allt som gör att prestandan ökar gör även att den drar in mer luft vilket gör att den vill ha mer bensin så den inte går för snålt och blir för varm. om den går bra så skit i de men tvivlar på de,men om du har original munstycke så byt...
men din moppe, men råder dig, skrattar bara åt dig om skiten skär^^
så klart den har annan prestanda, bara att v-ringen stryper ut växlingen -. -
Senast redigerad av david96 den 17 mars 2013, 01:44, redigerad totalt 2 gång.
david96 skrev:
Grabben jag har kört så i 40 mil och ahde av cylindern för 1 mil sedan (packningsbyte) och det var i tipp-topp skick alltihop.
för de första den gör inte vöer 52 med v-rignen på ''grabben''
och allt som gör att prestandan ökar gör även att den drar in mer luft vilket gör att den vill ha mer bensin så den inte går för snålt och blir för varm. om den går bra så skit i de men tvivlar på de,men om du har original munstycke så byt...
när jag pluggade ur min mrx gick den klockrent genom hela registret och hade oboy brunt stift med original munstycke, körde så hela sommaren och den går!
Min Stift är oboy brunt den blir inte varm (mer än normalt).
Eeeeeeeeh jo den gör 65km/h det är iallafall mätt med både bil o min mätare.
Men ontopic förstår att allt som gör mopeden snabbare drar mer soppa men what if det satt ett för stort munstycke på med orginal röret och nu har det jämnat ut sig?
Anyway den går bra 37km/ sen efter "suget" 65km/h. Och stiftet är som sagt oboy brunt startar lätt etc etc
Edit: Om stiftet egentligen är oboy brunt är det inget att oroa sig över?
Btw (menade inte att vara nedlåtande när jag sa grabben, hoppas du ej tog det så iallafall)
TTT = Ted Tha Tuner!
david96 skrev:
för de första den gör inte över 52 med v-rignen på ''grabben''
Okej om den inte går fortare än 52km/h så är ju inte prestandan större och alltså drar den inte mer olja och inget att oroa mig över tills jag drar v-ringen?
TTT = Ted Tha Tuner!
när du har trimmat den somsagt så helst/måste du byta upp dig.. om du har ett ostrypt rör så gå upp idg i munstycke, o om den gör 52km/ med dragen v-ring o blindtarm så äre ngt fel, för den gör iaf mer än 52Km/h
när du har trimmat den somsagt så helst/måste du byta upp dig.. om du har ett ostrypt rör så gå upp idg i munstycke, o om den gör 52km/ med dragen v-ring o blindtarm så äre ngt fel, för den gör iaf mer än 52Km/h
Exakt den gör 65km/h med Yasuni C16 o V-ring på. Men stiftet är oboy brunt och då tyder ju det p att blandningen är jämn/normal/perfekt och därmed inga problem antar jag? Den bööar inte och den bluddrar inte den går jämt:D
TTT = Ted Tha Tuner!
varför i helvete skaffar man trimrör o sen har man kvar v-ringen? o fett idiotiskt o inte byta munstycke! den kommer gå mkt bättre o troligen snabbare oxså
LaSlidur skrev:varför i helvete skaffar man trimrör o sen har man kvar v-ringen? o fett idiotiskt o inte byta munstycke! den kommer gå mkt bättre o troligen snabbare oxså
Därför. Men vi är inte här för att ifråga sätta det. Utan om min motor behöver mer soppa/olja.
TTT = Ted Tha Tuner!
LaSlidur skrev:varför i helvete skaffar man trimrör o sen har man kvar v-ringen? o fett idiotiskt o inte byta munstycke! den kommer gå mkt bättre o troligen snabbare oxså
Därför. Men vi är inte här för att ifråga sätta det. Utan om min motor behöver mer soppa/olja.
går den bra nu så går den bra, men jag råder dej ändå att byta upp några strl! och v-ringen har ingen som helst inverkan på varken soppa eller olje förbrukning eftersom den bara stryper utväxlingen!
Seenz skrev:man ska inte bara gå på stiftet! det kan fortfarande vara O'boy brunt fast får för lite soppa! testa byt upp dig då? kommer förmodligen gå bättre....
men går det rent och allt nu? som en vanlig moppe ska gå... gämför med någon annan så får du se...
Vad är det för skillnad ni menar om jag bytar till större munstycke?
TTT = Ted Tha Tuner!
går den bra nu så går den bra, men jag råder dej ändå att byta upp några strl! och v-ringen har ingen som helst inverkan på varken soppa eller olje förbrukning eftersom den bara stryper utväxlingen!
Klart den har inverkan på sopap och olje förbrukning då den stryper utväxlingen och drar mindre än utan v-ring antar jag iallafall.
TTT = Ted Tha Tuner!
Seenz skrev:man ska inte bara gå på stiftet! det kan fortfarande vara O'boy brunt fast får för lite soppa! testa byt upp dig då? kommer förmodligen gå bättre....
men går det rent och allt nu? som en vanlig moppe ska gå... gämför med någon annan så får du se...
Att den får mer bensin, får för lite eftersom du inte bytt. Den kommer gå bättre med mer bensin och den mår bättre.
Stage6 flatside pwk 21mm säljes med insug munstycken. Passar Derbi!
Att den får mer bensin, får för lite eftersom du inte bytt. Den kommer gå bättre med mer bensin och den mår bättre.
jaha men på vilket sätt? Klart den kommer ju kanske gå snababre men den kan ju också bli för fet. Och vad är det som säger att den inte mår bra nu då?
TTT = Ted Tha Tuner!
Pumpa_TedZa skrev:Min Stift är oboy brunt den blir inte varm (mer än normalt).
Eeeeeeeeh jo den gör 65km/h det är iallafall mätt med både bil o min mätare.
Men ontopic förstår att allt som gör mopeden snabbare drar mer soppa men what if det satt ett för stort munstycke på med orginal röret och nu har det jämnat ut sig?
Anyway den går bra 37km/ sen efter "suget" 65km/h. Och stiftet är som sagt oboy brunt startar lätt etc etc
Edit: Om stiftet egentligen är oboy brunt är det inget att oroa sig över?
Btw (menade inte att vara nedlåtande när jag sa grabben, hoppas du ej tog det så iallafall)
både bil och moppe mätarna är lyckomätare och visar för mycket.
moliki skrev:bara föra att man hänger på det här forumet så betyder det inte att man tänker sladda, drifta och leka runt med bilen man har som första bil.
Börniee skrev:Men sluta tjata på han, han behöver inte byta munstycke!!
Hans fråga var om han behövde gör något med oljepumpen och det behöver han inte!
Tack entligen en som snackar vett! Exakt, vaarför behöver jag byta munstycke ni svara bara att den ska gå bättre men vad f.. menar ni med det egenligen. Den går ju utmärkt nu så nu lägger vi ner diskussionen och beslut fastställt inga problem fortsätta tuta o köra!
TTT = Ted Tha Tuner!
Färgen på stiftet ska man egentligen aldrig gå efter för oljemänden som är blandad i bensinen också har inverkan på färgen. man brukar gå på avgastemperaturen och hur motorn svarar på de olika gaslägena.
man ska gå på hur moppen går vid axeleration,toppfart och vid motorbromsning.
vaför man byter munstycke när man byter till ett trimrör är ofta pga den ökade sugpulsen du får i avgasröret jämnfört med org. olika avgasrör har olika sugpulser och returulser vilket ofta resulterar i olika bestyckning mellan olika rör.
varvtalet är också relevant när man måste byta upp sig i munstycke.
du behöver inte göra ett dugg med oljepumpen.
Offtopic: du bör ta bort vringen som du vill att den ska gå mer normalt och inte övervarva i 60kmh, och bilätare felar på samma sätt som moppemätare. enda rätta är ett bänkpapper eller GPS/Laser.
//Lennart
Lennart Tuning
Din Trimkonsult på Nätet! Rådgivning, Portning, Renovering Etc!
LennartTuning skrev:Färgen på stiftet ska man egentligen aldrig gå efter för oljemänden som är blandad i bensinen också har inverkan på färgen. man brukar gå på avgastemperaturen och hur motorn svarar på de olika gaslägena.
man ska gå på hur moppen går vid axeleration,toppfart och vid motorbromsning.
vaför man byter munstycke när man byter till ett trimrör är ofta pga den ökade sugpulsen du får i avgasröret jämnfört med org. olika avgasrör har olika sugpulser och returulser vilket ofta resulterar i olika bestyckning mellan olika rör.
varvtalet är också relevant när man måste byta upp sig i munstycke.
du behöver inte göra ett dugg med oljepumpen.
Offtopic: du bör ta bort vringen som du vill att den ska gå mer normalt och inte övervarva i 60kmh, och bilätare felar på samma sätt som moppemätare. enda rätta är ett bänkpapper eller GPS/Laser.
//Lennart
Aa, men man behöver inte göra något med oljepumpen tills det att man bytar till större cylinder?
Sen ja ska ta bort V-ringen nu men övervaret i 60+ är ju inte farligt men ska ändå göra det för det är jobbigt.
Men tror inte jag behöver byta munstycke då det sitter original 64. Och sen så blir röret varmt men man kan ta på det efter 10 min aktiv full gas körning och cylindern är ljummen. Så vad drar vi slutsats grabbar?
TTT = Ted Tha Tuner!
LennartTuning skrev:testa iaf att byta upp dig till ett 75-80 och ta väck luftstrypningen. innan du förkastar allas råd.
Men tar jag bort luftstrypningen förstår jag att jag behöver byta munstycke.
Men jag ska byta upp 10 strl och ta bort v-ringen och sen gå neråt gradvis tills den går bättre vet jag inte för den går rätt bra nu.
Hade samma med min moppe, hade också orginal munstycke till effektrörs setup och blev inte ett dugg skillnad i effekt när jag testa att byta upp mig i munstycke!! Cylindern skar inte och funkade bra med orginal
moliki skrev:bara föra att man hänger på det här forumet så betyder det inte att man tänker sladda, drifta och leka runt med bilen man har som första bil.
LennartTuning skrev:testa iaf att byta upp dig till ett 75-80 och ta väck luftstrypningen. innan du förkastar allas råd.
Men tar jag bort luftstrypningen förstår jag att jag behöver byta munstycke.
Men jag ska byta upp 10 strl och ta bort v-ringen och sen gå neråt gradvis tills den går bättre vet jag inte för den går rätt bra nu.
Hade samma med min moppe, hade också orginal munstycke till effektrörs setup och blev inte ett dugg skillnad i effekt när jag testa att byta upp mig i munstycke!! Cylindern skar inte och funkade bra med orginal
Ja nä jag tänker dra v-ringen men inte f.. tänker jag byta munstycle när den går så bra som den gör nu!:D
TTT = Ted Tha Tuner!