ta av svänghjul utan svänghjuls avdragare?

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
gilerahjärnan
Varnad

ta av svänghjul utan svänghjuls avdragare?

Inlägg av gilerahjärnan »

som rubriken lyder så undrar jag om man kan ta av svängshjul på något annat sätt än att använda en svänghjuls avdragare?
Användarens profilbild
k-skåpet
F.D Crew

Inlägg av k-skåpet »

Skruvmejsel och trycker satan bakom medans någon slår på vevaxeln fungerar, sätt en mutter på vevstaken med så du inte pajar gängor. brukar fungera för mig men vet inte hur säker den är egentligen.
Beta v1.0 Ktm edition.
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=40990

Söker Prorace rör, byter gärna mot portad sp-cylinder och massa andra saker, hör av dig om du har något du är sugen på att byta eller sälja. :)
Användarens profilbild
bönan
Svårstartad skrothög

Inlägg av bönan »

Beror på hur d sitter kan funka med gripklo,banka lite med gummihammare,spruta lite 5 56 värma med "värmepistol" o bända försiktigt.tänk på o vara försiktig bara då det inte e kul o ha sönder ngt vid tändningen.annars kostar en avdragare inte många kroner brukar ligga på hundringen
natural born writers Göteborg
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

I vissa fall fungerar universalavdragare, men generellt så bör man undvika allt annat än rätt sorts avdragare för att ta loss svänghjul. En hundralapp för rätt verktyg är småpengar jämfört med skadorna fel verktyg kan orsaka...
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
GasGas03
Elmoped

Inlägg av GasGas03 »

Håller med Eric.
Många har försökt trycka ut med hjälp av mejsel o skadat spolarna. Då ångrar man att man inte la en hundring på avdragaren.
Slår man yxan i båten, får man ro som faaan..
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

k-skåpet skrev:Skruvmejsel och trycker satan bakom medans någon slår på vevaxeln fungerar, sätt en mutter på vevstaken med så du inte pajar gängor. brukar fungera för mig men vet inte hur säker den är egentligen.
De är ju det absolut sämsta man kan göra. Gör man så skadar man ramlagerna allvarligt.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
sam9707
Elmoped

Inlägg av sam9707 »

En vanlig 2 armad avdragare funkar
Söker kolv till min Metrakit SP cylinder
............
Checka mitt beta projekt;)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=45800
siiimooon
Gasres

Inlägg av siiimooon »

Banka med hammare & bryta med kofot.
Användarens profilbild
Börniee
Gasres

Inlägg av Börniee »

siiimooon skrev:Banka med hammare & bryta med kofot.
En som har hajjat det här :D
Visst det e inte bra att slå på vevaxeln men av alla vevaxlar jag har slått på har inte en ända pajjat, svänghjulet hoppar av hur lätt som hällst ;)
Så gör dom på verkstäder kan jag lova :twisted:
Mitt Rieju Rrx Projekt
kjelle skrev:
moliki skrev:bara föra att man hänger på det här forumet så betyder det inte att man tänker sladda, drifta och leka runt med bilen man har som första bil.
Är du utrustad med penis kommer du att göra det.
Användarens profilbild
Robbe
Svårstartad skrothög

Inlägg av Robbe »

Börniee skrev:
Visst det e inte bra att slå på vevaxeln men av alla vevaxlar jag har slått på har inte en ända pajjat, svänghjulet hoppar av hur lätt som hällst ;)
På verkstaden jag jobbar på, använder vi oss av riktiga avdragare specifikt beroende på modell. Lova inget som du inte vet =)
Ännu en stolt moppebög på tsr! =)
Användarens profilbild
Demuz
King of the street
Kontakt:

Inlägg av Demuz »

Börniee skrev:
det tvivlar jag på att dom gör, iaf om dom är det minsta seriösa så gör dom nog inte så :roll:

en avdragare är inte speciellt dyr och är en god investering då man kan använda den gång på gång utan att något tar skada. så jag råder dig att köpa en, det är värt det!
Användarens profilbild
Börniee
Gasres

Inlägg av Börniee »

Demuz skrev:
Börniee skrev:
det tvivlar jag på att dom gör, iaf om dom är det minsta seriösa så gör dom nog inte så :roll:

en avdragare är inte speciellt dyr och är en god investering då man kan använda den gång på gång utan att något tar skada. så jag råder dig att köpa en, det är värt det!
Aa det e nog sant det ni säger men till ts fråga så ska du banka på vevaxeln så hoppar svängjulet av ;)
Mitt Rieju Rrx Projekt
kjelle skrev:
moliki skrev:bara föra att man hänger på det här forumet så betyder det inte att man tänker sladda, drifta och leka runt med bilen man har som första bil.
Är du utrustad med penis kommer du att göra det.
gilerahjärnan
Varnad

Inlägg av gilerahjärnan »

Demuz skrev:
Börniee skrev:

okej, ska försöka få tag på en!
Användarens profilbild
k-skåpet
F.D Crew

Inlägg av k-skåpet »

bensinskalle skrev:
k-skåpet skrev:Skruvmejsel och trycker satan bakom medans någon slår på vevaxeln fungerar, sätt en mutter på vevstaken med så du inte pajar gängor. brukar fungera för mig men vet inte hur säker den är egentligen.
De är ju det absolut sämsta man kan göra. Gör man så skadar man ramlagerna allvarligt.
Inget jag tänkt på för alla gånger jag plockat bort svänghjul har jag också bytt både lager och vevstake. Sa även att jag inte visste hur säkert det var men han bad endast om ett sett utan avdragare och jag har hittills inte stött på ett annat sätt som fungerar.
Beta v1.0 Ktm edition.
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=40990

Söker Prorace rör, byter gärna mot portad sp-cylinder och massa andra saker, hör av dig om du har något du är sugen på att byta eller sälja. :)
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street

Inlägg av Rexxy »

Alla sätt är fel, förutom med rätt avdragare som gängas in i mitten.

2/3 klos avdragare "går". Men risken finns att man drar svänghjulet vint om det sitter för hårt, och förblir då skrot..

Att bända och hamra, big no no!
Skriv svar