vatten i kylaren

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
Frag0
Elmoped
Inlägg: 132
Blev medlem: 23 september 2012, 21:30
Ort: Björlanda

vatten i kylaren

Inlägg av Frag0 »

tjo, kan jag använda vatten i kylaren, för mitt system läcker vid tanken ungefär, å jag vill bara stunta utanför garaget tills jag fixat det, det är typ 2 grader ute, är det okej?
kul att man lärt sig stegra, lite grann iaf ;D
Användarens profilbild
-ReM-
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 570
Blev medlem: 8 september 2011, 21:09
Ort: Järfälla

Inlägg av -ReM- »

Låter som en dum idé, glykolen skyddar nämligen inte bara mot frost utan även mot att systemet ska rosta invändigt.
Medan det fortfarande är så pass ostadigt väder i landet skulle jag blanda glykol.
Men, vill du inte göra det, och heller inte fixa problemet med din kylare så se till att vattnet hålls över 0 grader så att det inte fryser. Har du värme i garaget?
S6 SP 70cc, Dellorto PHBG21, M. Evolution vev, S6 SP Replica, Malossi karbon reeds, S6 3.5g vikter, Polini gula fjädrar, Malossi tryck +35%, NGK Racing tändhatt, S6 filter, Snabbgas, SSP Ädelstål 280.

Kolla in mitt projekt och skriv en kommentar! :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=53477
Användarens profilbild
DiNozzan
King of the street
Inlägg: 2097
Blev medlem: 17 november 2010, 21:07
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av DiNozzan »

Ja, det funkar. Ett tag iaf.
Användarens profilbild
Frag0
Elmoped
Inlägg: 132
Blev medlem: 23 september 2012, 21:30
Ort: Björlanda

Inlägg av Frag0 »

jag har värme i garaget, garaget håller kanske 10-15 plusgrader eller nåt.
kul att man lärt sig stegra, lite grann iaf ;D
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator
Inlägg: 3462
Blev medlem: 4 oktober 2009, 16:41
Ort: Hällvadsholm

Inlägg av KarlssoN^ »

Frag0 skrev:jag har värme i garaget, garaget håller kanske 10-15 plusgrader eller nåt.
Bara det inte blir minusgrader så är det lugnt.
Användarens profilbild
AndreWidestedt
If you're not first, you're last
Inlägg: 1705
Blev medlem: 22 maj 2012, 20:19
Ort: Umeå

Inlägg av AndreWidestedt »

Ha så tillfälligt! Men låt den inte stå kall i minusgrader. Men fyll på med glykol så snabbt du kan, de skyddar kylsystemet mot rost.
Helt Räser
Användarens profilbild
alj0h
Svårstartad skrothög
Inlägg: 173
Blev medlem: 28 mars 2012, 19:29
Ort: Piteå

Inlägg av alj0h »

Som sagt, fixa det så snabbt som går, en kompis aerox kylarvatten var helt brunt av rost och skit då vi tömde det efter att han hade kört utan glykol, såg inte så jävla trevligt ut :wink:
Desto mer jag lär mig om tjejer, desto mer älskar jag min moppe!
palmdahl
Elmoped
Inlägg: 10
Blev medlem: 20 februari 2012, 22:46

Inlägg av palmdahl »

du kan vara lugn fyll du på vatten om du ska köra en stund det läcker ut i alla fall du slipper glykolspillet och kladdet. när du köper en ny kylare kan du ha glykol om du vill vatten gör ingen skada bara om det fryser då får du ingen skylning till cylindern
Användarens profilbild
Börniee
Gasres
Inlägg: 1526
Blev medlem: 16 september 2011, 20:00
Ort: Uddevalla

Inlägg av Börniee »

palmdahl skrev:du kan vara lugn fyll du på vatten om du ska köra en stund det läcker ut i alla fall du slipper glykolspillet och kladdet. när du köper en ny kylare kan du ha glykol om du vill vatten gör ingen skada bara om det fryser då får du ingen skylning till cylindern
Skyddar mot rost också så väldigt bra att ha i glykol på sommaren också!
Mitt Rieju Rrx Projekt
kjelle skrev:
moliki skrev:bara föra att man hänger på det här forumet så betyder det inte att man tänker sladda, drifta och leka runt med bilen man har som första bil.
Är du utrustad med penis kommer du att göra det.
Användarens profilbild
saile96
King of the street
Inlägg: 2119
Blev medlem: 7 oktober 2011, 18:12
Ort: åland, finland

Inlägg av saile96 »

palmdahl skrev:du kan vara lugn fyll du på vatten om du ska köra en stund det läcker ut i alla fall du slipper glykolspillet och kladdet. när du köper en ny kylare kan du ha glykol om du vill vatten gör ingen skada bara om det fryser då får du ingen skylning till cylindern


fryser det så kommer han få värre problem än att han inte kommer att få någon kylning till cylindern ;)
avverkade fordon:
loncin 90cc fyrhjuling (såld)
honda cr 50cc (såld)
honda cr 80cc (tillsalu)
Derbi drd 50cc (tillsalu)
peugote xps 70cc (såld)
kawasaki klf 220cc
ktm exc 125cc
ktm sx 450cc
volvo 740
nissan king cab
palmdahl
Elmoped
Inlägg: 10
Blev medlem: 20 februari 2012, 22:46

Inlägg av palmdahl »

sköp en ny kylare vatten är så farligt för kylaren den kan gå sönder
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

Nackdelen är ju att kylaren kan frysa även om du kör. Även om det är c:a 3 plus ute, är fartvinden kallare. Kylaren kan frysa igen med bara vatten..
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Rexxy skrev:Nackdelen är ju att kylaren kan frysa även om du kör. Även om det är c:a 3 plus ute, är fartvinden kallare. Kylaren kan frysa igen med bara vatten..
Nej, vattnet kan inte bli kallare än luftens temperatur. Vindavkylning är bara något som upplevs som kallare.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
Frag0
Elmoped
Inlägg: 132
Blev medlem: 23 september 2012, 21:30
Ort: Björlanda

Inlägg av Frag0 »

tack för alla svar :D, dock tror jag inte jag har råd med ny kylare, ska ha ny cylinder om några dar, gissa hur långt min cylinder har gått... jo 2300 mil, dags att byta tror jag. men jag ska köpa ny glykoltank och ett lock,

men mitt slutgiltiga val blir nog att avstå, eftersom jag inte vill paja min enda kylare :oops:
kul att man lärt sig stegra, lite grann iaf ;D
siiimooon
Gasres
Inlägg: 1264
Blev medlem: 8 april 2009, 11:07

Inlägg av siiimooon »

Så länge det är plusgrader är det lugnt.
Jag har kört utan glykol hela sommaren, orkade inte tappa ur det när det blev kallt heller så det frös.. Men det är inget värmepickan inte klarar..
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

bensinskalle skrev:
Rexxy skrev:Nackdelen är ju att kylaren kan frysa även om du kör. Även om det är c:a 3 plus ute, är fartvinden kallare. Kylaren kan frysa igen med bara vatten..
Nej, vattnet kan inte bli kallare än luftens temperatur. Vindavkylning är bara något som upplevs som kallare.
Åfan, då lärde jag mig något nytt! :roll:
Skriv svar