Har letat lite men ingen har samma varv-problem som jag..
När jag startar den så låter och varvar den perfekt men när man har max-gas på raksträcka varvar den irriterande..+ I nedförsbacke är det läskigt att gasa fullt för att den varvar så mycket..
Förbannat svårt att säga på rak arm vad problemet kan vara. Är moppen i original eller är den avstrypt/ trimmad? Har du bytat variatorvikter? Har din scooter varit så så länge du ägt den eller har den blivit sådan? Hur fort går den när den känns övervarvad.
Fenomenet kan bli om man har alldeles för lätta variatorvikter, då brukar ofta även motorn varva mera än den accar. Kan bero på slirande koppling och rem.
Kymco super 9 AC
70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter
Moppen är trimmad ( dragit v-ringen ) den går i 70km/h, den har blivit så för den var inte så när jag köpte den, + ägarn hade ändrat lite på vikterna men den har iallafall blivit så på det senaste
Snoddas15 : den varvar inte snabbt upp men när jag väl är uppe i 60-70 km/h så känns det som att " motorn ska sprängas ".
Det enda jag vill veta är om det är alvarligt eller skadar moppen på något sätt..
Jag skulle kunna sätta en hel del på att din rem eller koppling är slitna och behövs bytas. I varje fall hade jag först av allt kollat i vilken kondition rem och koppling är i innan något annat. Du bör defenitivt inte köra med en överdrivet varvad motor eftersom detta sliter hårt i längden.
Kymco super 9 AC
70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter
phla skrev:Jag kan inte alls mycket om det här, hur kan man kolla om remen innanför variatorkåpan (hoppas du menar den) är sliten?
Skruva av variatorkåpan och du ser remmen direkt när du fått av kåpan. Är remmen mycket sliten ser/känner man ganska lätt det på remmen då den ofta är helt blank. Men i vilket fall som helst om remmen är gammal och om du inte vert när den blev bytt sist så är mitt råd att snarast att ersätta den med en ny. En drivrem behöver inte se sliten ut eftersom att de ofta slits inuti och kan plötsligt gå mitt när man kör. Har man då otur kan man få tråkiga motorskador av detta.
Att byta remmen är inte något svårt jobb och det finns bra guider här på two strokes forum för detta.
Kymco super 9 AC
70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter
Har samma problem, min rem var inte sliten men jag slängde på 4.0 (hade 3.5) grams vikter och nu varvar den inte arslet av sig..
hade halvgas och den tolkade som fullgas men när jag drog fullgas varvade den överdrivet mycket ,
bytte till 4.0 så det löste problemet för mig !
testa gå upp i vikter
StuntRoxx Projektet! SÅLD! Beta Ark Projektet! SÅLD! Moppetiden är förbi för min del men tittar in då och då! Numera ägare till BMW 120D F20 M-Sport -15!
Klicka här för att komma till min biltråd!
De är jävla viktigt att man viktar variatorn rätt såg jag idag.. min aerox gjorde bara 43 km/h med 5gr och 77 km/h med 4gr så jag skulle tro att de blir bra om du byter till 8,5gr vikter