Har en Aerox 50cc från 2000. Den dog plötsligt en regnig dag och ville inte starta igen. Luftfilterboxen var sprucken och luftfiltret blött så bytte till ett helt nytt men startade inte ändå. Har plockat ner förgasaren i beståndsdelar och gjort rent med bensin o tryckluft men startar inte. Har mätt alla tänddelar med ohm-mätare och alla värden ligger enligt manualen. CDI-boxen tror jag inte man kan mäta med instrument men hade en extra som jag bytt med men det hjälper inte. Gnista på stiftet finns och bensin kommer fram men den vägrar att tända. Så nu har jag kört fast, är det någon som har nån idé?? Tacksam för svar -:)
Tack för tipset men tändhatten har jag också köpt ny och bytt. Tändspolen är ej bytt men den ligger inom ramen för godkänt värde när jag mätte den med ohm-meter. Har även mätt tändhatten med ohm-meter för säkerhets skull även om den är nyinköpt.
Om det finns gnista och det kommer fram bensin bör motorn tända. Har du testat med startgas? Om inget annat ska motorn tända till och slockna i gen då, men i bland kan det vara nödvändigt att använda startgas för att få i gång en motor som stått under längre tid, eller då man rengjort förgasare.
Har du testat kompressionen i motorn?
Kymco super 9 AC
70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter
Håller med dig, finns det bensin och gnista så borde den åtminstone tända. Har testat startgas tidigare men inte det sista, skall prova det igen.
Kompressionen har jag inte mätt upp men märker att det är kompression för det är ju en väsentlig skillnad när man kickar om tändstiftet är i eller urplockat. Har en kompressionsmätare så kan testa, är det någon som vet vilket kompressionsvärde man borde ha?
persan skrev:Har kollat komp med kompmätare och fick ett värde på 4 bar efter några kickningar. Vet inte om det säger så mycket förutom att det finns komp.
Ska väl ligga runt 8~10 bar, så den är nog skuren. Ta loss cylindern och kolla!
Tänke bara säga, du kollade verkligen allt nogrant! bra jobbat, du skrev snygg om vad du hade gjort och vad för problem. Blir så mycket enklare att hjälpa folk då!
Har nu kollat cylinder o kolv och det verkar som kolven är kass så därför inget tillräckligt komp. Skall förhoppningsvis funka när jag bytt den. Tack för alla tips