Praoade så ett par verkstäder när jag var i tidig moppeålder och insåg att om man vill veta att jobbet är bra gjort så får man göra det själv. Sedan dess har jag helt enkelt försökt fixa nästan allt själv, ibland går det bra och ibland går det åt helvete. Oavsett hur det går blir man en erfarenhet rikare, och även om man klantade sig vet man hur man (inte) ska göra nästa gång man behöver göra samma jobb.
Oftast kan man köpa verktygen som behövs, ersätta en eller annan trasig del man själv råkat förstöra för att man gjort fel, och laga det som var trasigt från början utan att betala mer än det hade kostat på verkstad. Till nästa gång har man ju verktygen, så då blir det ren förtjänst att fixa själv... och är man snållänning, ursäkta, Smålänning ska det stå, och dessutom inte har jobb så är det ju klart att man fixar själv.
Lärde mig en del från farsan, och så hade jag ju tillgång till hans verktyg rätt tidigt. Lärt mig en del från andra bekanta, en del från att läsa olika böcker och så finns det mycket bra info (men ännu mer dålig!) på internet.
Nu har jag jobbat som mekaniker på moped m.m. så där lärde man sig en del också, man är aldrig fullärd. Dags att hitta ett nytt intressant jobb nu... nån som har ett åt mig?

The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.