Mindre munstycke med 70 än med org 50

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Användarens profilbild
EliiasH
Elmoped

Mindre munstycke med 70 än med org 50

Inlägg av EliiasH »

Tjena har nyligen köpt airsal 70 racing och innan körde jag med org 50cc med storlek 85 munstycke (17.5mm förgasare). Det jag undrar är om det verkligen kan vara riktigt att jag ska ha 80 i nu med 70 för att den ska varva ur riktigt? låter konstigt men den går för fett och blöddrar på 1an och 2an med större munstycke än 80..
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street

Inlägg av Rexxy »

Det kan absolut hända. Bara för att du trimmar mer betyder inte att den kommer dra mer bensin. Det kan hända att den förbränner bättre, och du får ut mer effekt av mindre mängd soppa.
Användarens profilbild
EliiasH
Elmoped

Inlägg av EliiasH »

Rexxy skrev:Det kan absolut hända. Bara för att du trimmar mer betyder inte att den kommer dra mer bensin. Det kan hända att den förbränner bättre, och du får ut mer effekt av mindre mängd soppa.
Det jag tänkte också, hade en fundering på att den kanske "suger" mer mängd nu med 70 än med 50 så det måste vara mindre munstycke, men ville vara säker :)

Ska köra in den lite till så jag vågar hålla fullt en sträcka snart och se vad stiftet har för färg också men om den blöddrar alldeles på slutet av registret så får den ju för mycket och ska ha ett mindre munstycke? Eller finns det andra faktorer som påverkar också? :)
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Större cylinder ger högre gashastighet i förgasaren och då kan det bli så att det flödar fortare genom munstycket gentemot en mindre cylinder.
Ska köra in den lite till så jag vågar hålla fullt en sträcka snart och se vad stiftet har för färg också men om den blöddrar alldeles på slutet av registret så får den ju för mycket och ska ha ett mindre munstycke? Eller finns det andra faktorer som påverkar också?
Det är lite olika. Jag tycker du ska börja med att skaffa ett nytt tändstift så det inte är de som påverkar. Kör motorn lite snällt och kolla t-stiftsfärg så det syns att motorn inte går snålt, sen kan du ge på och testa.

När det är fett bestyckat brukar det oftast småhacka/ tveka på lägre varv innan effektbandet kommer, så har i alla fall jag upplevt det, om det inte är alldeles för fett. När det går snålt får man oftast stora hugg istället. Går det lite sålt märker man oftast inget, förutom på lite lägre effekt, förrän man överhettar motorn och den nyper, så det är där det är viktigt att hålla kolla på tändstiftet så det inte är ljust/ vitt.

Edit: tändningen är en sak som kan påverka, men om man inte kör någon jättevass cylinder och originaltändningen är i skick så ska den fungera helt okej.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
EliiasH
Elmoped

Inlägg av EliiasH »

bensinskalle skrev:Större cylinder ger högre gashastighet i förgasaren och då kan det bli så att det flödar fortare genom munstycket gentemot en mindre cylinder.
Ska köra in den lite till så jag vågar hålla fullt en sträcka snart och se vad stiftet har för färg också men om den blöddrar alldeles på slutet av registret så får den ju för mycket och ska ha ett mindre munstycke? Eller finns det andra faktorer som påverkar också?
Det är lite olika. Jag tycker du ska börja med att skaffa ett nytt tändstift så det inte är de som påverkar. Kör motorn lite snällt och kolla t-stiftsfärg så det syns att motorn inte går snålt, sen kan du ge på och testa.

När det är fett bestyckat brukar det oftast småhacka/ tveka på lägre varv innan effektbandet kommer, så har i alla fall jag upplevt det, om det inte är alldeles för fett. När det går snålt får man oftast stora hugg istället. Går det lite sålt märker man oftast inget, förutom på lite lägre effekt, förrän man överhettar motorn och den nyper, så det är där det är viktigt att hålla kolla på tändstiftet så det inte är ljust/ vitt.

Edit: tändningen är en sak som kan påverka, men om man inte kör någon jättevass cylinder och originaltändningen är i skick så ska den fungera helt okej.
Det där du skrev om flödar fortare i förgasaren, det var så jag tänkte det var.
Tändstift satt jag precis i nytt, den hackar inge innan den kommer upp i effektkurvan dock, men det vet jag den gjorde med org cylindern då den fick för mycket men känns som om att det finns mer effekt ända från botten nu så det är därför den inte hackar på lägre varv. Det är just på de högsta varven den börjar blöddra/hacka dåå jag hade 82. Men det vart bättre med 82 i jämförelse med 85 så tror nog det är så den får för mycket men ska titta senare då jag kört lite så den inte får för lite.
Användarens profilbild
SNODDAS15
Farsans gamla zündapp

Inlägg av SNODDAS15 »

bensinskalle skrev:När det är fett bestyckat brukar det oftast småhacka/ tveka på lägre varv innan effektbandet kommer, så har i alla fall jag upplevt det, om det inte är alldeles för fett. När det går snålt får man oftast stora hugg istället. Går det lite sålt märker man oftast inget, förutom på lite lägre effekt, förrän man överhettar motorn och den nyper, så det är där det är viktigt att hålla kolla på tändstiftet så det inte är ljust/ vitt.
Det här hackandet, är det bara vid kallstarten elr är den hela tiden?
Rieju RR -03
Yasuni cross ml
Luftburk
12/48
92 munstycke
Högsta läget på nålen
90km/h topp
jack.lofgren skrev:Desto mer jag lär mig om tjejer, desto mer älskar jag min moppe!
Användarens profilbild
EliiasH
Elmoped

Inlägg av EliiasH »

SNODDAS15 skrev:
bensinskalle skrev:När det är fett bestyckat brukar det oftast småhacka/ tveka på lägre varv innan effektbandet kommer, så har i alla fall jag upplevt det, om det inte är alldeles för fett. När det går snålt får man oftast stora hugg istället. Går det lite sålt märker man oftast inget, förutom på lite lägre effekt, förrän man överhettar motorn och den nyper, så det är där det är viktigt att hålla kolla på tändstiftet så det inte är ljust/ vitt.
Det här hackandet, är det bara vid kallstarten elr är den hela tiden?
Om den får för mycket är det hela tiden men om den får lagomt så kan den hacka på högvarv innan den blir varm :)
Skriv svar