Gaswire Derbi GPR -99

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
axwell
Elmoped

Gaswire Derbi GPR -99

Inlägg av axwell »

Tja!

När jag höll på att byta styre på min moppe (Derbi GPR -99) så plockade jag ju av gashandtaget från det gamla styret såklart. Sen skulle jag sätta på gashandtaget på det nya styret men då blev det att man fick dra och hålla på fram och tillbaka med gashandtaget/gaswiren. Men på hälften av wiren så satt det en koppling och den kopplingen delade upp sig i två olika wirar, en till förgasaren och en hit:
Bild
Vad gör den wiren? Vad går den till? Går den till oljepumpen? Vad gör den?

Själva delningen ser ut såhär:
Bild

Inuti:
Bild

Från gashandtaget till delningen:
Bild

Själva problemet är då att gaswiren har gått av i delningen. Nu tänkte jag om man kanske kunde löda ihop detta, men min fråga är då hur ska jag sätta ihop det? Dom två i delningen ihop med den från gashandtaget? Eller bara den som går från förgasaren och ihop med den som går från gashandtaget?

Om det håller eller inte bryr jag mig inte om, isåfall köper jag bara ny wire.

Tack på förhand! :)
Användarens profilbild
kjsebbe
Svårstartad skrothög

Inlägg av kjsebbe »

Ja, den går till oljepumpen. Den ger olja till motorn när du gasar. Det är precis likadant på min Rieju MRX :)

Om det går att laga vet jag dock inte :)
Användarens profilbild
Jakzu
TGR:s BIIIIAAAATCH

Inlägg av Jakzu »

Ja, den går till oljepumpen. Men kan bli svårt att laga.Kanske är bättre att blanda direkt i tanken:/
axwell
Elmoped

Inlägg av axwell »

kjsebbe skrev:Ja, den går till oljepumpen. Den ger olja till motorn när du gasar. Det är precis likadant på min Rieju MRX :)

Om det går att laga vet jag dock inte :)
Okej, tack så mycket :)

Nä inte jag heller riktigt, men får väl försöka och se :)
axwell
Elmoped

Inlägg av axwell »

Jakzu skrev:Ja, den går till oljepumpen. Men kan bli svårt att laga.Kanske är bättre att blanda direkt i tanken:/
Tack!

Men måste ju laga den iallafall. Vet inte om det funkar så. Köper ju en ny isåfall :)
Användarens profilbild
Asddfgf4
Motorsmurfen

Inlägg av Asddfgf4 »

Nej, men det är visst enkelt att laga! Jag har en likadan moppe, jag har fixat det flera gånger :P Om det bara är oljewiren som lossnat, så ska du skruva av kåpan på högersidan av motorn.

På insidan där hittar du oljepumpen, den sitter llängst fram på höger sida av mopeden. Där kommer du kunna se en liten spak/hake-grej, där ska wiren sitta. Du bara dra ner den dit, och hakar fast den i den lilla spaken, så fungerar oljepumpen igen :)

Inte jättebra förklaring, men PM: a mig om du har mer frågor ;) Det går enkelt att fixa :)
Bild
axwell
Elmoped

Inlägg av axwell »

Asddfgf4 skrev:Nej, men det är visst enkelt att laga! Jag har en likadan moppe, jag har fixat det flera gånger :P Om det bara är oljewiren som lossnat, så ska du skruva av kåpan på högersidan av motorn.

På insidan där hittar du oljepumpen, den sitter llängst fram på höger sida av mopeden. Där kommer du kunna se en liten spak/hake-grej, där ska wiren sitta. Du bara dra ner den dit, och hakar fast den i den lilla spaken, så fungerar oljepumpen igen :)

Inte jättebra förklaring, men PM: a mig om du har mer frågor ;) Det går enkelt att fixa :)
Tack för svaret! :)

Men det är inte det som är problemet riktigt. Utan där wiren delas från gashandtaget och delas till förgasaren och oljepumpen där i har den gått sönder. Så alltså om jag "gasar" så händer det inget i förgasaren och inget i oljepumpen heller för wiren kan ju inte dra i dom två andra wirarna eftersom den har gått sönder där :)
axwell
Elmoped

Inlägg av axwell »

För den som undrar löste jag det. Det var bara att ta dom wirarna i delningen och haka i i skårorna på den klumpen på den delen det bara var en wire som då gick från gashandtaget! :) Tack för alla svar iallafall! :D
Skriv svar