Någonting "hackar till/skramlar" när jag kör!

Allt övrigt snack om mopeder som inte faller in de övre kategorierna. Tips, lack mm
SuhN
Elmoped

Någonting "hackar till/skramlar" när jag kör!

Inlägg av SuhN »

Som rubriken lyder. När jag är ute och kör så uppstår ibland ett ljud, ungefär som om kedjan slår emot svingen eller dylikt. Det är helt oregelbundet, kan vara vid gaspådrag eller inget, om jag hoppar eller inte.

Har redan testat spänna kedjan hårt, men det fortsätter ändå. Vet inte om det kanske är från motorn isåfall. Låter ganska skrämmande.

PS. Flytta gärna tråden ifall den ligger fel!

Tacksam för hjälp! Snön försvinner ju snart!

EDIT: Det händer i genomsnitt var 10:e sekund, typ.
virre97
Elmoped

Inlägg av virre97 »

Är det mindre mellanrum mellan hacken när du kör fortare? Hade samma problem förut. Det lät som någon satt och hamrade i min motor :)
Linusen
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Linusen »

virre97 skrev:Är det mindre mellanrum mellan hacken när du kör fortare? Hade samma problem förut. Det lät som någon satt och hamrade i min motor :)
"Det är helt oregelbundet" :lol:
På sommarn - Derbi DRD Racing -07- SÅLD
På vintern - Lynx Enduro Millennium -00
rrxaffe
Elmoped

Inlägg av rrxaffe »

Skulle kunna vara att hjulet sitter snett så att kedjan klättrar på sidan, men det lät ju oregelbundet så vene :D
Användarens profilbild
Dillpojken
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Dillpojken »

det här kanske borde ligga i andar och onaturliga väsen tråden :D
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew

Inlägg av Persson97 »

Dillpojken skrev:det här kanske borde ligga i andar och onaturliga väsen tråden :D
1+
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och att kvinnor ska vara lika bra.
Användarens profilbild
Robeee
Svårstartad skrothög

Inlägg av Robeee »

Persson97 skrev:
Dillpojken skrev:det här kanske borde ligga i andar och onaturliga väsen tråden :D
1+
Ajabaja, inga oseriösa svar o verkligen inga "+1" om man inte svarar på frågan..

Så ett stort -1 till er!

OnT: Kan du fixa fram en film på ljudet? om det händer typ var 10:e sekund ska väl det gå att få på film? :) Och då låter det som mera regelbundet om det nu händer var 10:e sekund.. Kan du säga på ett ungefär varifrån ljudet kommer ifrån? En vild gissning skulle jag lägga på att dina hjullager börjar ha rullat i sina bästa dagar och knakar till lite nu som då :)
Trinity
Svårstartad skrothög
Kontakt:

Inlägg av Trinity »

Hur är dreven? Är de väldigt slitna kan kedjan hoppa någon kugg
till att klia dig i röven med..

VA FAN TROR DU? de står ju för helvete FJÄDERVERKTYG!

Alltså du måste ju läsa själv oxå imellanåt
SuhN
Elmoped

Inlägg av SuhN »

Tackar för svar! När jag sade ungefär var 10:e sekund menade jag att det kunde hända ungefär mellan 5-15 sekunder :) Ska försöka fixa fram en film så fort isen släpper på vägen där jag bor!

Ljudet kommer runt fötterna, drev/motor/sving.

Dreven + kedjan är helt nybytta, men som du säger, det kan mycket väl vara att den hoppar ett steg. Smäller till ganska högt.
runners
King of the street

Inlägg av runners »

Kolla gärna så att dreven är ordentligt fastspända. Sådana oregelbundna ljud brukar komma i från sådana saker.
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
Skriv svar