Tjena! Har nu varit iväg och köpt mig en a-traktor. En BMW 318I -88 närmare bestämt. Sålde min midrace Derbi för inte så länge sen. Sen dess har jag försökt hitta en billig bra a-tralla. Efter ett tag så hittade jag en jäkligt dålig annons om en blå BMW? Fanns ingen blid, och stod inte mycket om den. Men den var nersatt från 35 000:- till 25 000:-. Så jag skickade iväg ett sms. Och hämtade den dagen senare. Lyckades dessutom pruta ner 2000:-. Så fick den för 23 000:-. Men efter som det är en a-tralla så är det ju lite och göra. Så tänkte lägga upp ett litet projekt bara så ni får se vad som händer nu för tiden.
To do list
Klart=

Inte påbörjat=

Kanske=

Byta/fixa motorn

Blinkers

Porrludden ska bort

Bygga ny hatthylla

Ljudet

Knappar till inredningen

Förarrutan ska sättas fast

Avgassystemet ska svetsas

Bromsarna

Hellakera

Baljan/flaket

Lister som för tillfället är eltejp

Fixa rost/förra ägarens "rostlagningar"

Byta kofångare

Fixa takluckan

Trimma

Byta tuta

Byta till svetsad diff

Sportstolar

Bilderna på den som jag fick av säljaren:

Imon ska jag in till Biltema så då ska detta inhandlas
(Ni får zooma in för att se bättre, ctrl+ scrolla)

UPDATE 03/03-13
Tjena igår blev var jag och 3 kompisar i garaget och mekade lite med "Turk-bmw" som det har börjat bli kallad. Men nu låter jag bilderna tala!
Blev lite skit på Biltema.

Nytt luftfilter!

Nytt Vs gammalt stift.

Bytte även ut alla säkringar då det var många som man inte visste om dom funkade eller inte. Blev endel.

Det var en hel del lättare att byta oljefilter på en 318i än en Volvo!

Gamla oljan åker ut!

Kan vara så att det blir en update till idag. Då jag förmodligen ska åka och byta bromsbelägg och bromsolja!
Skriftlig UPDATE! 03/05-13
Tjena! Motorn har krånglat lite till och från. Så igår var jag ute och körde med den sen efter ett tag så började den gå hackigt. Till slut dog den. Lyckades filma in lätet innan den dog och visade upp det för min fars kompis. Enligt han lät det som ett lagerras. Men ska fråga runt lite till och se vad folk tror. Annars kanske jag kan köpa loss en slö m20b20 motor (Rak 6:a på runt 123hk).
Var bara det tyvärr. Vi höres!
UPDATE 03/10-13
Tjena! Igår så skulle jag ju som sagt börja plocka ner motorn. Efter allt krångel så fick vi den till det stället vi skulle vara (2 mil bort) så började vi plocka. Vi tänkte hinna så långt så att vi kunde plocka ur motorn. Efter någon timmes mekande så var det bara växellådan kvar som skulle plockas bort. Men då stötte vi på problem. Dom där tröga j*vla tyskarna hade ju några speciella skruvar. Så det var som en omvänd torksskruv. Alltså huvet på skruven var som ett torks-bits. Och eftersom Biltema hade stängt så kunde vi inte göra mer för dagen. Här har ni iaf en bild på hur långt vi kommit.

Nästa update kommer nog nästa lördag. Då vi ska i med den nya motorn då och förhoppningsvis få den att starta.
UPDATE: 03/16-13
Tjena. Idag har jag och farsan inte gjort mycket mer än att lyfta ur motorn och kolla över hela bilen efter rost osv. Vi har även beställt en motor och bromsar både bak och fram. Aja, låter bilderna tala.
Motorn påväg ut.

Äntligen ute!

Där har vi det, skrotet.

Skivorna fram ska bort...!

... Även det bak ska bytas.

Det var allt för idag. Nästa update kommer nog nästa lördag igen. Och då ska nog nya motorn i och bromsarna ska vara bytta. Kommer ev. en film på hur den låter!
UPDATE 03/23-13
Tjena, idag har det mekats med BMW´n. Idag har det gått nästintill helt felfritt. Ändå felet var att vi märkte att VB. bromscylinder läckte olja, så vi kunde inte fixa bromsarna helt. MEN vi har fått ista den och det går osv. Låter bilderna tala om resten.
Ny VS Gammal

Gammla vs Nya

Nästan klart!

Klar för start.

Skriftlig update 4/4-13
Ser att jag inte updaterat på ett tag så kör en skriftlig så ni får veta hur det ligger till. Till att börja med så funkar bromsarna fint. Motorn också, till skillnad från en grej, ibland när man kört ett tag så börjar det hacka kan man säga. Men ska byta lambdasonden och lmm och se om det gör någon skillnad. Jag har även hittat en ryckspärr så jag får i 4:an, så var upp i 140 km/h här om dagen, sen vågade jag inte mer, då fjäderbensfästet h.bak är gånget och båda fästena till kräningshämmarna har rostat sönder, så skakade en hel del. Har även varit på skroten, och köpte mig knappar till inredningen,styrbox och växelknopp. Jag har även städatur bilen, och tvättat av den lite lätt. Förarrutan är nästan fixad, den hänger där av sig själv och inte en träklos, den går veva ner, men det fattas ett spår längst fram så rutan glider fram om man har otur.
Imon ska jag till skroten och leta efter mittkonsol till inredningen då min gamla var sönderkapad.
Ska försöka fixa bilder i helgen. Ha det gött!