Hög tomgång?

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Användarens profilbild
Voxine
Elmoped

Hög tomgång?

Inlägg av Voxine »

Hej hej! :D

Jag har en Derbi Senda xrace 05

När jag tar ut min moppe när den har stått i 1 dag eller mer, så när jag startar den är tomgången väldigt hög och när jag ska lägga i växlen så blir det som att få kärringstopp, moppen hoppar till och dör. Jag brukar lägga i växeln innan jag startar och då funkar det. Tomgången går ner efter ett tag och det blir inte samma problem när den har varit igång lite.

Är detta normalt när den är kall och är det någon annan som har något annat problem?

Tack på förhand! :D
bluefly
Elmoped

Inlägg av bluefly »

Samma på mi tror det är att motorn är kall hursomhelst ska du helst inte köra den förens den börjar gå på låga varv igen
kölas fcakd
Användarens profilbild
Baszs
Svårstartad skrothög

Re: Hög tomgång?

Inlägg av Baszs »

Voxine skrev:Hej hej! :D

När jag tar ut min moppe när den har stått i 1 dag eller mer, så när jag startar den är tomgången väldigt hög och när jag ska lägga i växlen så blir det som att få kärringstopp, moppen hoppar till och dör. Jag brukar lägga i växeln innan jag startar och då funkar det. Tomgången går ner efter ett tag och det blir inte samma problem när den har varit igång lite.

Är detta normalt när den är kall och är det någon annan som har något annat problem?

Med att du får kärringstopp när du lägger i en växel när moppen är kall är för att lamellerna klibbar ihop sig. Så vänta 1 minut och smågasa lite så ska det inte vara så :wink:
Användarens profilbild
Voxine
Elmoped

Re: Hög tomgång?

Inlägg av Voxine »

Baszs skrev:
Voxine skrev:Hej hej! :D

Med att du får kärringstopp när du lägger i en växel när moppen är kall är för att lamellerna klibbar ihop sig. Så vänta 1 minut och smågasa lite så ska det inte vara så :wink:
Ska provas! Tack så mycket :D
Användarens profilbild
Axel
Knatonymous

Inlägg av Axel »

låt den vara igång typ 20 sek på tomgång sen pumpa kopplingshandtaget 4-5 ggr elr nåt, du känner de, o så ska de nog bli bra.
bibapeolola
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

Använd choke när du startar den kall, och med kopplingen gör du som Axel sa.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Skriv svar