barikit vs airsal

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
gilerahjärnan
Varnad
Inlägg: 1518
Blev medlem: 13 december 2012, 19:35
Ort: Betongen

barikit vs airsal

Inlägg av gilerahjärnan »

tjena, som rubriken lyder så undrar jag vad som ger bäst effekt, är det en barikit 70cc eller en airsal sport 70cc vilken har längst (livslängd, kvalité)
jag har tänkt o köpa nått av de här men kan inte bestämma mig, notera att jag har en org vev, 17,5 och Hebo rör (bufanda)
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Inlägg av CaToXXo »

Jag har alltid fått höra att det är exakt likadana cylindrar, så ta den billigaste. Annars Airsal 70 racing.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
TuZx
ngt roligare
Inlägg: 1719
Blev medlem: 9 februari 2012, 16:49
Ort: uddevalla

Inlägg av TuZx »

skillnaden är att airsal är högvarvigt och barkit är lågvarvigt.har kört både 70cc airsal racing och 74cc barkit.

tycker båda är bra men hade nog tagit airsal eftersom Hebo är högvarvigt
kolla in mitt beta rr projekt :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=37329 (del1)

http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=46884 (del2)

säljer betan i delar,har av dig/er i chatten om vad ni söker!
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Inlägg av CaToXXo »

TuZx skrev:skillnaden är att airsal är högvarvigt och barkit är lågvarvigt.har kört både 70cc airsal racing och 74cc barkit.

tycker båda är bra men hade nog tagit airsal eftersom Hebo är högvarvigt
Airsal Sport är lika lågvarvig som Barikiten. Airsal racing varvar lite mer.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
gilerahjärnan
Varnad
Inlägg: 1518
Blev medlem: 13 december 2012, 19:35
Ort: Betongen

Inlägg av gilerahjärnan »

CaToXXo skrev:
TuZx skrev:skillnaden är att airsal är högvarvigt och barkit är lågvarvigt.har kört både 70cc airsal racing och 74cc barkit.

tycker båda är bra men hade nog tagit airsal eftersom Hebo är högvarvigt
Airsal Sport är lika lågvarvig som Barikiten. Airsal racing varvar lite mer.
jag menar airsal sport
Användarens profilbild
TuZx
ngt roligare
Inlägg: 1719
Blev medlem: 9 februari 2012, 16:49
Ort: uddevalla

Inlägg av TuZx »

gilerahjärnan skrev:
CaToXXo skrev:
TuZx skrev:skillnaden är att airsal är högvarvigt och barkit är lågvarvigt.har kört både 70cc airsal racing och 74cc barkit.

tycker båda är bra men hade nog tagit airsal eftersom Hebo är högvarvigt
Airsal Sport är lika lågvarvig som Barikiten. Airsal racing varvar lite mer.
jag menar airsal sport
varför ha en lågvarvig cylinder till högvarvigt rör?
kolla in mitt beta rr projekt :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=37329 (del1)

http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=46884 (del2)

säljer betan i delar,har av dig/er i chatten om vad ni söker!
Niklas Sundström
Elmoped
Inlägg: 2
Blev medlem: 4 november 2012, 18:28

Inlägg av Niklas Sundström »

Köp Airsal och ha roligt ;)
gilerahjärnan
Varnad
Inlägg: 1518
Blev medlem: 13 december 2012, 19:35
Ort: Betongen

Inlägg av gilerahjärnan »

Niklas Sundström skrev:Köp Airsal och ha roligt ;)
känner på mig att du menar att köra sönder den o sen köpa ny? :D
mrderbiguy
Svårstartad skrothög
Inlägg: 274
Blev medlem: 13 mars 2012, 14:22

Inlägg av mrderbiguy »

Derbi asså -.-
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew
Inlägg: 3295
Blev medlem: 13 juni 2011, 18:25

Inlägg av Roxxen96 »

Hade tagit airsal sport / racing.

Kör själv med Airsal 73 cc (sport), Hebo bufanda, dellorto 17,5 mm förgasare och den går fint. Kan inte klaga på effekten som det ger, är en väldigt bra kombination av rör och cylinder. Prisvärd cylinder i mitt tycke, visst finns det vassare cylindrar, men är man ute efter ett hyggligt axx samt topp så är det ett givet val att köra med.
gilerahjärnan
Varnad
Inlägg: 1518
Blev medlem: 13 december 2012, 19:35
Ort: Betongen

Inlägg av gilerahjärnan »

Roxxen96 skrev:Hade tagit airsal sport / racing.

Kör själv med Airsal 73 cc (sport), Hebo bufanda, dellorto 17,5 mm förgasare och den går fint. Kan inte klaga på effekten som det ger, är en väldigt bra kombination av rör och cylinder. Prisvärd cylinder i mitt tycke, visst finns det vassare cylindrar, men är man ute efter ett hyggligt axx samt topp så är det ett givet val att köra med.
står ju att man måste ställa in tändningen
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew
Inlägg: 3295
Blev medlem: 13 juni 2011, 18:25

Inlägg av Roxxen96 »

gilerahjärnan skrev:
Roxxen96 skrev:Hade tagit airsal sport / racing.

Kör själv med Airsal 73 cc (sport), Hebo bufanda, dellorto 17,5 mm förgasare och den går fint. Kan inte klaga på effekten som det ger, är en väldigt bra kombination av rör och cylinder. Prisvärd cylinder i mitt tycke, visst finns det vassare cylindrar, men är man ute efter ett hyggligt axx samt topp så är det ett givet val att köra med.
står ju att man måste ställa in tändningen
Ja vill man få ut full effekt ur motorn bör man göra det, men det går som sagt att köra utan att flytta tändningen.

Är ganska simpelt att räkna ut förtändning, infon du behöver veta är:

* Vevstakslängd i millimeter.
* Förtändning i (millimeter) - Vilket är angivet - 0,5 mm.
* Slaglängd i millimeter.

Ta t.ex. min motor ( D50bo motorn )

* Vevstakslängd 90 mm
* Slaglängd 40 mm
* Förtändning 0,5 mm.

Med hjälp av detta får du fram 11,61882 grader förtändning.

Som jag sa så går det att köra med cylindern utan att flytta tädningen, men vill man ha ut full effekt ur motorn så bör man flytta tändningen då den ökade bränslemängden måste ha längre tid så sig att antändas. Funkade utmärkt för mig att köra utan förtändning, men kände en del skillnad efteråt.
Användarens profilbild
ZX
Arctic Cat Racing
Inlägg: 896
Blev medlem: 8 augusti 2010, 13:38
Ort: Umeå

Inlägg av ZX »

Jag har då den och jag kände inte av nånting av att flytta tändningen :) så bara att köra på.

Körde lite över 100mil utan att ställa in den. har kört ca 50
Användarens profilbild
TuZx
ngt roligare
Inlägg: 1719
Blev medlem: 9 februari 2012, 16:49
Ort: uddevalla

Inlägg av TuZx »

gilerahjärnan skrev:
Niklas Sundström skrev:Köp Airsal och ha roligt ;)
känner på mig att du menar att köra sönder den o sen köpa ny? :D
haha så jag gjorde med min airsal sen köpte jag barkit^^ tycker du sa ta airsal racing cylinder (hade den och gick fint fint tills den skärde)
kolla in mitt beta rr projekt :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=37329 (del1)

http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=46884 (del2)

säljer betan i delar,har av dig/er i chatten om vad ni söker!
gilerahjärnan
Varnad
Inlägg: 1518
Blev medlem: 13 december 2012, 19:35
Ort: Betongen

Inlägg av gilerahjärnan »

Roxxen96 skrev:
gilerahjärnan skrev:
Roxxen96 skrev:Hade tagit airsal sport / racing.

Kör själv med Airsal 73 cc (sport), Hebo bufanda, dellorto 17,5 mm förgasare och den går fint. Kan inte klaga på effekten som det ger, är en väldigt bra kombination av rör och cylinder. Prisvärd cylinder i mitt tycke, visst finns det vassare cylindrar, men är man ute efter ett hyggligt axx samt topp så är det ett givet val att köra med.
står ju att man måste ställa in tändningen
Ja vill man få ut full effekt ur motorn bör man göra det, men det går som sagt att köra utan att flytta tändningen.

Är ganska simpelt att räkna ut förtändning, infon du behöver veta är:

* Vevstakslängd i millimeter.
* Förtändning i (millimeter) - Vilket är angivet - 0,5 mm.
* Slaglängd i millimeter.

Ta t.ex. min motor ( D50bo motorn )

* Vevstakslängd 90 mm
* Slaglängd 40 mm
* Förtändning 0,5 mm.

Med hjälp av detta får du fram 11,61882 grader förtändning.

Som jag sa så går det att köra med cylindern utan att flytta tädningen, men vill man ha ut full effekt ur motorn så bör man flytta tändningen då den ökade bränslemängden måste ha längre tid så sig att antändas. Funkade utmärkt för mig att köra utan förtändning, men kände en del skillnad efteråt.
hur ställer jag in tändningen? behöver jag speciella verktyg?
Användarens profilbild
AndreWidestedt
If you're not first, you're last
Inlägg: 1705
Blev medlem: 22 maj 2012, 20:19
Ort: Umeå

Inlägg av AndreWidestedt »

gilerahjärnan skrev:
Roxxen96 skrev:
gilerahjärnan skrev: står ju att man måste ställa in tändningen
Ja vill man få ut full effekt ur motorn bör man göra det, men det går som sagt att köra utan att flytta tändningen.

Är ganska simpelt att räkna ut förtändning, infon du behöver veta är:

* Vevstakslängd i millimeter.
* Förtändning i (millimeter) - Vilket är angivet - 0,5 mm.
* Slaglängd i millimeter.

Ta t.ex. min motor ( D50bo motorn )

* Vevstakslängd 90 mm
* Slaglängd 40 mm
* Förtändning 0,5 mm.

Med hjälp av detta får du fram 11,61882 grader förtändning.

Som jag sa så går det att köra med cylindern utan att flytta tädningen, men vill man ha ut full effekt ur motorn så bör man flytta tändningen då den ökade bränslemängden måste ha längre tid så sig att antändas. Funkade utmärkt för mig att köra utan förtändning, men kände en del skillnad efteråt.
hur ställer jag in tändningen? behöver jag speciella verktyg?
Tror det bara är 3 skruvar du lossar på, sen vrider du tändningen.
Helt Räser
gilerahjärnan
Varnad
Inlägg: 1518
Blev medlem: 13 december 2012, 19:35
Ort: Betongen

Inlägg av gilerahjärnan »

AndreWidestedt skrev:
gilerahjärnan skrev:
Roxxen96 skrev: Ja vill man få ut full effekt ur motorn bör man göra det, men det går som sagt att köra utan att flytta tändningen.

Är ganska simpelt att räkna ut förtändning, infon du behöver veta är:

* Vevstakslängd i millimeter.
* Förtändning i (millimeter) - Vilket är angivet - 0,5 mm.
* Slaglängd i millimeter.

Ta t.ex. min motor ( D50bo motorn )

* Vevstakslängd 90 mm
* Slaglängd 40 mm
* Förtändning 0,5 mm.

Med hjälp av detta får du fram 11,61882 grader förtändning.

Som jag sa så går det att köra med cylindern utan att flytta tädningen, men vill man ha ut full effekt ur motorn så bör man flytta tändningen då den ökade bränslemängden måste ha längre tid så sig att antändas. Funkade utmärkt för mig att köra utan förtändning, men kände en del skillnad efteråt.
hur ställer jag in tändningen? behöver jag speciella verktyg?
Tror det bara är 3 skruvar du lossar på, sen vrider du tändningen.
hur vet jag hur mycket jag ska flytta?
Användarens profilbild
JagHarEnDerbi
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 598
Blev medlem: 22 november 2009, 20:09

Inlägg av JagHarEnDerbi »

köp den billigaste å porta den som en prorace
Användarens profilbild
ZX
Arctic Cat Racing
Inlägg: 896
Blev medlem: 8 augusti 2010, 13:38
Ort: Umeå

Inlägg av ZX »

gilerahjärnan skrev:
AndreWidestedt skrev:
gilerahjärnan skrev: hur ställer jag in tändningen? behöver jag speciella verktyg?
Tror det bara är 3 skruvar du lossar på, sen vrider du tändningen.
hur vet jag hur mycket jag ska flytta?
du behöver inte flytta tändningen, du kommer inte märka av nått av det.
siiimooon
Gasres
Inlägg: 1264
Blev medlem: 8 april 2009, 11:07

Inlägg av siiimooon »

JagHarEnDerbi skrev:köp den billigaste å porta den som en prorace
Blir svårt då det är helt olika portar på dom.
Men det är inte svårt alls att få en Airsal att gå bättre än PR/Manston..
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

Cylinder-tråden! Låser.
Årets Styrelsemedlem 2013
Låst