Val av förgasare, GUIDE

Här publicerar/diskuterar ni guider som är gjorda för alla sorters fordon.
Användarens profilbild
potog
King of the street
Kontakt:

Val av förgasare, GUIDE

Inlägg av potog »

Hej hej ser att det e många som har lite strul med att bestämma vilken förgasare dom ska ha till vilken setup.
tänkte ge en enkel mått stock om va man ska ha så man kan få sig ett hum om vad moppen kommer att gå bäst med :)

vi börjar med en 50cc cylinder och ett ZX rör. tror det är många som kör denna setupen med en trim var eller liknande.

Om man kollar på effekt bandet till ZX så börjar effekten att stiga en bit efter 5500rpm och fortsätter brant upp till 8000rpm sedan går det segt upp till 9k

om du då vill ha bra topp effekt så rekomenderar jag en 17,5 för då kommer du ligga bra till vid 8k att gå upp till en 19mm förgasare är inte så lönt i detta fallet då röret inte har så mycket effekt mellan 8k och 9k

om du nu har tänkt att stunta så kommer du att ligga mycket längre ner i registret å köra. för att du då ska få mer effekt på dom lägre varven så så måste du då givetvis ha en mindre förgasare. i det här fallet så skulle jag valt en 15mm förgasare som funkar som bäst mellan 5-8k. med en 12mm förgasare så stryper du mer eller mindre motorn innan effekt kommer. du kommer att ha bättre effekt runt 4k ist vilket är bra när du ringar men kan bli lite små tråkigt på rakan hem från träningen.

till 50cc med ZX så rekommenderar jag 15mm förgasare då du får bra botten drag men ändå en bra topp. ist för att få bra topp eller bara bra botten.

detta va bara för att ge er ett exempel :) ^^

det jag tycker ni ska gör är att ladda ner Rexxys moped program där du själv kan leka med vilken förgasare som kommer att passa dig bäst.
det finn också massa andra bra funktioner som du kan dra nytta utav :)

Bild

för att summera lite. det jag säger är att om förgasaren "stryper" så får du bättre botten drag. stryper den inte så får du bra topp. MEN då tänker du kanske men gu va bra då kan jag använda 32mm förgasaren som jag har här hemma. men det kommer inte funka då du inte kommer få ett tillräckligt bra sug genom förgasaren vilket kommer gör att det inte får bensin. med andra ord inte kommer att starta. får du den att starta med en för stor förgasare se till så att du har en bra bensin luft blandning så att den inte skär.

det jag säger e inte måste utan bara så att ni har nått att gå efter, hoppas nån finner att den gör nån nytta :)

MVH Togge
vem fan e lennart?
Användarens profilbild
KOLVBulten
Svårstartad skrothög

Inlägg av KOLVBulten »

länk till programet ? :D
Bild
Användarens profilbild
potog
King of the street
Kontakt:

Inlägg av potog »

KOLVBulten skrev:länk till programet ? :D
hittar det på denna sidan :)

http://www.rexxysmopeder.info.se/
vem fan e lennart?
Användarens profilbild
KOLVBulten
Svårstartad skrothög

Inlägg av KOLVBulten »

tackar :)
Bild
Användarens profilbild
potog
King of the street
Kontakt:

Inlägg av potog »

KOLVBulten skrev:tackar :)
så lite så :)
vem fan e lennart?
Användarens profilbild
potog
King of the street
Kontakt:

Inlägg av potog »

Bump
vem fan e lennart?
Användarens profilbild
potog
King of the street
Kontakt:

Inlägg av potog »

Bumpar tråden då det är en hel del folk som frågar va dom ska ha för fögg på moppen....
vem fan e lennart?
Skriv svar