Airsal Sport är lika lågvarvig som Barikiten. Airsal racing varvar lite mer.TuZx skrev:skillnaden är att airsal är högvarvigt och barkit är lågvarvigt.har kört både 70cc airsal racing och 74cc barkit.
tycker båda är bra men hade nog tagit airsal eftersom Hebo är högvarvigt
jag menar airsal sportCaToXXo skrev:Airsal Sport är lika lågvarvig som Barikiten. Airsal racing varvar lite mer.TuZx skrev:skillnaden är att airsal är högvarvigt och barkit är lågvarvigt.har kört både 70cc airsal racing och 74cc barkit.
tycker båda är bra men hade nog tagit airsal eftersom Hebo är högvarvigt
varför ha en lågvarvig cylinder till högvarvigt rör?gilerahjärnan skrev:jag menar airsal sportCaToXXo skrev:Airsal Sport är lika lågvarvig som Barikiten. Airsal racing varvar lite mer.TuZx skrev:skillnaden är att airsal är högvarvigt och barkit är lågvarvigt.har kört både 70cc airsal racing och 74cc barkit.
tycker båda är bra men hade nog tagit airsal eftersom Hebo är högvarvigt
står ju att man måste ställa in tändningenRoxxen96 skrev:Hade tagit airsal sport / racing.
Kör själv med Airsal 73 cc (sport), Hebo bufanda, dellorto 17,5 mm förgasare och den går fint. Kan inte klaga på effekten som det ger, är en väldigt bra kombination av rör och cylinder. Prisvärd cylinder i mitt tycke, visst finns det vassare cylindrar, men är man ute efter ett hyggligt axx samt topp så är det ett givet val att köra med.
Ja vill man få ut full effekt ur motorn bör man göra det, men det går som sagt att köra utan att flytta tändningen.gilerahjärnan skrev:står ju att man måste ställa in tändningenRoxxen96 skrev:Hade tagit airsal sport / racing.
Kör själv med Airsal 73 cc (sport), Hebo bufanda, dellorto 17,5 mm förgasare och den går fint. Kan inte klaga på effekten som det ger, är en väldigt bra kombination av rör och cylinder. Prisvärd cylinder i mitt tycke, visst finns det vassare cylindrar, men är man ute efter ett hyggligt axx samt topp så är det ett givet val att köra med.
haha så jag gjorde med min airsal sen köpte jag barkit^^ tycker du sa ta airsal racing cylinder (hade den och gick fint fint tills den skärde)gilerahjärnan skrev:känner på mig att du menar att köra sönder den o sen köpa ny?Niklas Sundström skrev:Köp Airsal och ha roligt
hur ställer jag in tändningen? behöver jag speciella verktyg?Roxxen96 skrev:Ja vill man få ut full effekt ur motorn bör man göra det, men det går som sagt att köra utan att flytta tändningen.gilerahjärnan skrev:står ju att man måste ställa in tändningenRoxxen96 skrev:Hade tagit airsal sport / racing.
Kör själv med Airsal 73 cc (sport), Hebo bufanda, dellorto 17,5 mm förgasare och den går fint. Kan inte klaga på effekten som det ger, är en väldigt bra kombination av rör och cylinder. Prisvärd cylinder i mitt tycke, visst finns det vassare cylindrar, men är man ute efter ett hyggligt axx samt topp så är det ett givet val att köra med.
Är ganska simpelt att räkna ut förtändning, infon du behöver veta är:
* Vevstakslängd i millimeter.
* Förtändning i (millimeter) - Vilket är angivet - 0,5 mm.
* Slaglängd i millimeter.
Ta t.ex. min motor ( D50bo motorn )
* Vevstakslängd 90 mm
* Slaglängd 40 mm
* Förtändning 0,5 mm.
Med hjälp av detta får du fram 11,61882 grader förtändning.
Som jag sa så går det att köra med cylindern utan att flytta tädningen, men vill man ha ut full effekt ur motorn så bör man flytta tändningen då den ökade bränslemängden måste ha längre tid så sig att antändas. Funkade utmärkt för mig att köra utan förtändning, men kände en del skillnad efteråt.
Tror det bara är 3 skruvar du lossar på, sen vrider du tändningen.gilerahjärnan skrev:hur ställer jag in tändningen? behöver jag speciella verktyg?Roxxen96 skrev:Ja vill man få ut full effekt ur motorn bör man göra det, men det går som sagt att köra utan att flytta tändningen.gilerahjärnan skrev: står ju att man måste ställa in tändningen
Är ganska simpelt att räkna ut förtändning, infon du behöver veta är:
* Vevstakslängd i millimeter.
* Förtändning i (millimeter) - Vilket är angivet - 0,5 mm.
* Slaglängd i millimeter.
Ta t.ex. min motor ( D50bo motorn )
* Vevstakslängd 90 mm
* Slaglängd 40 mm
* Förtändning 0,5 mm.
Med hjälp av detta får du fram 11,61882 grader förtändning.
Som jag sa så går det att köra med cylindern utan att flytta tädningen, men vill man ha ut full effekt ur motorn så bör man flytta tändningen då den ökade bränslemängden måste ha längre tid så sig att antändas. Funkade utmärkt för mig att köra utan förtändning, men kände en del skillnad efteråt.
hur vet jag hur mycket jag ska flytta?AndreWidestedt skrev:Tror det bara är 3 skruvar du lossar på, sen vrider du tändningen.gilerahjärnan skrev:hur ställer jag in tändningen? behöver jag speciella verktyg?Roxxen96 skrev: Ja vill man få ut full effekt ur motorn bör man göra det, men det går som sagt att köra utan att flytta tändningen.
Är ganska simpelt att räkna ut förtändning, infon du behöver veta är:
* Vevstakslängd i millimeter.
* Förtändning i (millimeter) - Vilket är angivet - 0,5 mm.
* Slaglängd i millimeter.
Ta t.ex. min motor ( D50bo motorn )
* Vevstakslängd 90 mm
* Slaglängd 40 mm
* Förtändning 0,5 mm.
Med hjälp av detta får du fram 11,61882 grader förtändning.
Som jag sa så går det att köra med cylindern utan att flytta tädningen, men vill man ha ut full effekt ur motorn så bör man flytta tändningen då den ökade bränslemängden måste ha längre tid så sig att antändas. Funkade utmärkt för mig att köra utan förtändning, men kände en del skillnad efteråt.
du behöver inte flytta tändningen, du kommer inte märka av nått av det.gilerahjärnan skrev:hur vet jag hur mycket jag ska flytta?AndreWidestedt skrev:Tror det bara är 3 skruvar du lossar på, sen vrider du tändningen.gilerahjärnan skrev: hur ställer jag in tändningen? behöver jag speciella verktyg?