Varför ''tickar'' motorn

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
Gummibrännarn
Elmoped

Varför ''tickar'' motorn

Inlägg av Gummibrännarn »

Efter att jag har kört min speedfight 2 som är helt original så tickar motorn, ni vet som på motorcyklar och som på vissa bilar. Vad beror detta på?
Användarens profilbild
LillaNissen
Svårstartad skrothög

Inlägg av LillaNissen »

Den är varm?
Har ingen aning men kom o tänka på att aggregatet i bastun alltid tickar så när man bastat! :lol:

Edit:
[spoiler]
"9. Svårstartad när motorn är kall
Behov av justering av ventilspelet är vanligt mellan 150-300 mil. Vid felinställda ventiler kan ett tickande ljud uppkomma, slitage på rem ökar och ventilerna riskerar att brännas.
Skruva bort sadeln, så att du ser motorn. Skruva loss ventilkåpan, så att du ser ventilfjädrarna. Skruva ur tändstiftet, sätt tummen för tändstiftshålet och dra i kicken tills du känner kompression. Försök hitta det övre dödläget (kolvens övre vändpunkt i cylindern), vilket lättast görs genom att dra i kicken tills du kommit i rätt läge med markeringarna på kugghjulet, som kedjan sitter på. Använd bladmått till att mäta spelet, som ska vara mellan 0,05-0,08mm. Vid justering, skruva på muttrarna som sitter ovanpå ventilfjädrarna. "

http://kinascootern.weebly.com/vanligaproblem.html[/spoiler]
Senast redigerad av LillaNissen den 25 februari 2013, 19:19, redigerad totalt 3 gång.
Bild
Klicka för att komma till mitt Puch Maxi projekt.
Användarens profilbild
Seenz
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Seenz »

Rätt så många speedfighters gör det typ... för jag har två kompisar som har speedfighter 2 och det gör deras också! :)
Live like today was you're last day.
Användarens profilbild
xoldero
Farsans gamla zündapp

Inlägg av xoldero »

Haha! Det är inget att oroa sig för :D Metall sväller upp när den blir het, och när den svalnar så tickar det för att metallen krymper! :wink:

Edit: Om ni har läst lite atom-kemi i skolan så kanske ni förstår varför metallen sväller när den blir varm 8)

Och jag kan tänka mig att det är avgasröret som tickar mest/blir varmast om den är original! :lol: Det blir ju hett som fan original :P
Gummibrännarn
Elmoped

Inlägg av Gummibrännarn »

Ok och tack för snabba svar!
Användarens profilbild
saile96
King of the street

Inlägg av saile96 »

LillaNissen skrev:Den är varm?
Har ingen aning men kom o tänka på att aggregatet i bastun alltid tickar så när man bastat! :lol:

Edit:
[spoiler]
"9. Svårstartad när motorn är kall
Behov av justering av ventilspelet är vanligt mellan 150-300 mil. Vid felinställda ventiler kan ett tickande ljud uppkomma, slitage på rem ökar och ventilerna riskerar att brännas.
Skruva bort sadeln, så att du ser motorn. Skruva loss ventilkåpan, så att du ser ventilfjädrarna. Skruva ur tändstiftet, sätt tummen för tändstiftshålet och dra i kicken tills du känner kompression. Försök hitta det övre dödläget (kolvens övre vändpunkt i cylindern), vilket lättast görs genom att dra i kicken tills du kommit i rätt läge med markeringarna på kugghjulet, som kedjan sitter på. Använd bladmått till att mäta spelet, som ska vara mellan 0,05-0,08mm. Vid justering, skruva på muttrarna som sitter ovanpå ventilfjädrarna. "

http://kinascootern.weebly.com/vanligaproblem.html[/spoiler]

det är en 2t som tråden handlar om så det finns inga ventiler på hans moppe
avverkade fordon:
loncin 90cc fyrhjuling (såld)
honda cr 50cc (såld)
honda cr 80cc (tillsalu)
Derbi drd 50cc (tillsalu)
peugote xps 70cc (såld)
kawasaki klf 220cc
ktm exc 125cc
ktm sx 450cc
volvo 740
nissan king cab
Användarens profilbild
DiNozzan
King of the street
Kontakt:

Inlägg av DiNozzan »

xoldero skrev:Haha! Det är inget att oroa sig för :D Metall sväller upp när den blir het, och när den svalnar så tickar det för att metallen krymper! :wink:

Edit: Om ni har läst lite atom-kemi i skolan så kanske ni förstår varför metallen sväller när den blir varm 8)

Och jag kan tänka mig att det är avgasröret som tickar mest/blir varmast om den är original! :lol: Det blir ju hett som fan original :P
Närmare sagt 650 grader för att katalysatorn ska funka.

Annars kan det också vara kickdreven, det har jag märkt på båda mina vivacitys. (Samma motor om den är luftkyld)
Skriv svar