Igår byggdes pipan! RC2, designad av Casal. Dock en hemskhet att svetsa 0,7mm plåt med min svets. Så fogarna såg ju ut sådär.. Så dom slipar jag ner..

Får se om jag lackerar röret eller slänger på linolja.
Svarvade även en hylsa på jobbet idag, som passar över R/T's originalstos. Svetsar fast röret en bit in i hylsan, och sen hålls den fast med hjälp av fjädrar, som det var tänkt original!

Är lite grön på svarvjobb, och jag kunde inte svarven riktigt. Det resulterade att hylsan blev lite större än vad jag ville ha. Ville ha sugpassning, men nu glappar det lite. får leva med det! Rörets mynning ska ändå ligga dikt mot stosen där inne, så det bör täta en del!
Fick också ett varnings tecken av Lennart @ MNF att kolla kolvringsgapet. Är den för liten blir det för trångt i cylindern när det blir varmt, med nyp som resultat.
Enligt Graham Bell ska min ligga på strax under 0.20mm. Runt 0,18 har jag för mig det var. Mätte upp min, och fick inte i 0.10mm! :O 0.05 gick i, men det är ju alldeles för tight! Så det blev att fila så det blev större!
Svarvade hylsan och R/T originalstos!
Pipan utklippt samt rullad. Eller ja, rullad och rullad. Handknackad.
Och pipan ihopssvetsad! Nästa gång ska pipan få sig en böj!
Fogarna är usch usch! Ska slipas ner.
Lite bättre bilder på motorn. Förra gången var det mobilbilder.
