Har haft detta problem ett tag men jag börjar bli riktigt arg nu. För någon månad sedan köpte jag nytt tändstift, ett b9es. Egentligen skall min Rieju mrt 09 ha br9es men expediten menade att det inte hade någon skillnad. Nåväl, jag böt tändstift och körde vidare. Samma kväll (det var regningt väder) började moppen bluddra och till sist stannade den. Sedan fick jag inte starta den. Nästa dag fungerade den klockrent (inget regningt väder).
Så felet uppstår alltså i regnigt väder. Även när jag kör får jag ström i mig om jag lägger handen på tändkabeln. Och när man varvar med moppen gnistrar det liksom mellan tändhotten och tändstiftet.
Idag hände detta äckliga fel igen, det var plusgrader och jag hann köra ca. 100m på våt landsväg. Moppen stannade och det tog en god stund innan jag kunde starta den igen. Kan tillägga att jag böt tändstift till det gamla dagen efter felet upptäckts och att den fungerar hur bra som helst i minusgrader och snö.
Vad kan felet vara? Jag tror stenhårt på tändkabel/tändhott eller tändspole. Väldigt tacksam för svar eftersom moppen är behövlig ända tills sommaren då jag tar fram min 125:a.