Riejun "bluddrar" och orkar inte varva ut

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Användarens profilbild
Denkka
Elmoped

Riejun "bluddrar" och orkar inte varva ut

Inlägg av Denkka »

Hej!

Har haft detta problem ett tag men jag börjar bli riktigt arg nu. För någon månad sedan köpte jag nytt tändstift, ett b9es. Egentligen skall min Rieju mrt 09 ha br9es men expediten menade att det inte hade någon skillnad. Nåväl, jag böt tändstift och körde vidare. Samma kväll (det var regningt väder) började moppen bluddra och till sist stannade den. Sedan fick jag inte starta den. Nästa dag fungerade den klockrent (inget regningt väder).
Så felet uppstår alltså i regnigt väder. Även när jag kör får jag ström i mig om jag lägger handen på tändkabeln. Och när man varvar med moppen gnistrar det liksom mellan tändhotten och tändstiftet.
Idag hände detta äckliga fel igen, det var plusgrader och jag hann köra ca. 100m på våt landsväg. Moppen stannade och det tog en god stund innan jag kunde starta den igen. Kan tillägga att jag böt tändstift till det gamla dagen efter felet upptäckts och att den fungerar hur bra som helst i minusgrader och snö.

Vad kan felet vara? Jag tror stenhårt på tändkabel/tändhott eller tändspole. Väldigt tacksam för svar eftersom moppen är behövlig ända tills sommaren då jag tar fram min 125:a. :)
Rieju MRT 50 PRO
Användarens profilbild
MisterDT50R
Kinaraket

Inlägg av MisterDT50R »

Har du kört med gamla tändstiftet under samma väderförhållanden som det nya kördes med?
Användarens profilbild
saile96
King of the street

Inlägg av saile96 »

köp en ny tändhatt.
avverkade fordon:
loncin 90cc fyrhjuling (såld)
honda cr 50cc (såld)
honda cr 80cc (tillsalu)
Derbi drd 50cc (tillsalu)
peugote xps 70cc (såld)
kawasaki klf 220cc
ktm exc 125cc
ktm sx 450cc
volvo 740
nissan king cab
Användarens profilbild
Denkka
Elmoped

Inlägg av Denkka »

Jepp, det har jag. Skall pröva med en ny tändhatt! :) Tack för svaren!
Rieju MRT 50 PRO
NickeAstrom
Elmoped

Inlägg av NickeAstrom »

Jag hade samma problem på min Rieju, Vatten kom in mellan tändhatten och tändstiftet som gjorde att den slutatde tända.
Användarens profilbild
Karlsson_98
Avstängd

Inlägg av Karlsson_98 »

Är 99% säker på att det är tändhatten som är paj! ;)[/u]
Skriv svar