Från motard till cross

Allt övrigt snack om mopeder som inte faller in de övre kategorierna. Tips, lack mm
enzo83
Elmoped

Från motard till cross

Inlägg av enzo83 »

Tjabba!
Ska bygga om brossans Generic Trigger till crossmoppe istället så han kan köra lite i skogen. Hittade en billig uppsättning crosshjul 21" & 18". Men nu tänkte jag mig inte för och då passar ju inte skivorna tillsammans med oken. Hade jag gått från cross till motard så finns det ju distanser. Men nu går jag som sagt från motard till cross... Hur har ni andra löst det? Måste jag köpa andra gafflar eller har ni någon annan lösning som kan fungera? Han påstår även att bak inte passar, men det borde det ju göra tycker jag. Att byta skirvor går inte heller då dom sitter annorlunda.

Peace!
Användarens profilbild
saile96
King of the street

Inlägg av saile96 »

tror du att du kan lägg op lite bilder hur du menar?
avverkade fordon:
loncin 90cc fyrhjuling (såld)
honda cr 50cc (såld)
honda cr 80cc (tillsalu)
Derbi drd 50cc (tillsalu)
peugote xps 70cc (såld)
kawasaki klf 220cc
ktm exc 125cc
ktm sx 450cc
volvo 740
nissan king cab
Användarens profilbild
winblasers
Svårstartad skrothög
Kontakt:

Re: Från motard till cross

Inlägg av winblasers »

enzo83 skrev:Tjabba!
Ska bygga om brossans Generic Trigger till crossmoppe istället så han kan köra lite i skogen. Hittade en billig uppsättning crosshjul 21" & 18". Men nu tänkte jag mig inte för och då passar ju inte skivorna tillsammans med oken. Hade jag gått från cross till motard så finns det ju distanser. Men nu går jag som sagt från motard till cross... Hur har ni andra löst det? Måste jag köpa andra gafflar eller har ni någon annan lösning som kan fungera? Han påstår även att bak inte passar, men det borde det ju göra tycker jag. Att byta skirvor går inte heller då dom sitter annorlunda.

Peace!
Vilka däck är det som vad har hänt på?
enzo83
Elmoped

Inlägg av enzo83 »

Har alltså satt på crosshjul på en Generic Trigger som från början är motard! På crosshjulen sitter det mindre bromsskivor. Detta gör att skivorna inte passar ihop med oket. Skivorna går alltså inte ända fram till oket pga av dom är för små. Oket är ju från början byggt för att vara anpassat till större skivor som det sitter på motardhjulen., Förstår alla!? =) Hur löser jag detta?

OT: När man går från crosshjul till motard så är det tvärt om. Fast där köper man en adpater till oket, som gör att detta kommer längre ut.
Användarens profilbild
winblasers
Svårstartad skrothög
Kontakt:

Inlägg av winblasers »

enzo83 skrev:Har alltså satt på crosshjul på en Generic Trigger som från början är motard! På crosshjulen sitter det mindre bromsskivor. Detta gör att skivorna inte passar ihop med oket. Skivorna går alltså inte ända fram till oket pga av dom är för små. Oket är ju från början byggt för att vara anpassat till större skivor som det sitter på motardhjulen., Förstår alla!? =) Hur löser jag detta?

OT: När man går från crosshjul till motard så är det tvärt om. Fast där köper man en adpater till oket, som gör att detta kommer längre ut.
Det går inte att använda samma bromsskiva då?
enzo83
Elmoped

Inlägg av enzo83 »

winblasers skrev:
enzo83 skrev:Har alltså satt på crosshjul på en Generic Trigger som från början är motard! På crosshjulen sitter det mindre bromsskivor. Detta gör att skivorna inte passar ihop med oket. Skivorna går alltså inte ända fram till oket pga av dom är för små. Oket är ju från början byggt för att vara anpassat till större skivor som det sitter på motardhjulen., Förstår alla!? =) Hur löser jag detta?

Det går inte att använda samma bromsskiva då?
Nej, de har olika fästen... =( Så frågan är om man kan modifiera fästerna som oket sitter i eller om vi måste fixa andra gafflar som kommer från en moped som är i crossutförande från början.
Användarens profilbild
winblasers
Svårstartad skrothög
Kontakt:

Inlägg av winblasers »

hmm, jag vet inte om det går att modifiera fästet :(
enzo83
Elmoped

Inlägg av enzo83 »

Då är nya gaffelben den enda lösningen med andra ord.... om inte någon annan gjort på annat sätt?
Ang där bak: Är dte verkligen olika ok på motardmodellerna och crossmodellern? Skivorna är väl lika stora bak på motardhjulen som på crosshjulen eller?
Användarens profilbild
winblasers
Svårstartad skrothög
Kontakt:

Inlägg av winblasers »

Jag vet inte hur oken ser ut, så jag vet inte om det kanske går att modifiera.

[spoiler]Skit i bromsarna och kör ändå :roll: [/spoiler]
enzo83
Elmoped

Inlägg av enzo83 »

Någon annan som har nån lösning på mitt problem?
Användarens profilbild
saile96
King of the street

Inlägg av saile96 »

köp större bromsskivor?
avverkade fordon:
loncin 90cc fyrhjuling (såld)
honda cr 50cc (såld)
honda cr 80cc (tillsalu)
Derbi drd 50cc (tillsalu)
peugote xps 70cc (såld)
kawasaki klf 220cc
ktm exc 125cc
ktm sx 450cc
volvo 740
nissan king cab
enzo83
Elmoped

Inlägg av enzo83 »

saile96 skrev:köp större bromsskivor?
Har också funderat på det, men vart hittar jag detta billigt?
Användarens profilbild
k-skåpet
F.D Crew

Inlägg av k-skåpet »

När jag har bytt mellan motard och cross har jag inte behövt byta något.
Beta v1.0 Ktm edition.
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=40990

Söker Prorace rör, byter gärna mot portad sp-cylinder och massa andra saker, hör av dig om du har något du är sugen på att byta eller sälja. :)
Användarens profilbild
AndreWidestedt
If you're not first, you're last

Inlägg av AndreWidestedt »

Köp gafflarna som crosshjulen satt på? Tex. om de är yz hjul, köp yz gafflarna
Helt Räser
Skriv svar