Vilken skoter är bäst?

Här snackas det om alla fordon som inte har med mopeder att göra. Snacka om MC, Motocross, Minisar, Bilar, Traktorer etc HÄR

Vilken skoter är bäst

Lynx 600 sdi
8
100%
Phazer 06-0?
0
Inga röster
Lynx 600 -01-03
0
Inga röster

Antal röster: 8

PalzaR
Farsans gamla zündapp

Vilken skoter är bäst?

Inlägg av PalzaR »

Hej ska uppdatera mig i skoter från min et250 till något större och undrar om ni vet för- och nackdelar och kännda fel med dessa skotrar ?

Lynx 600 sdi 04-06

Lynx 600 04-06 med förgasare

Phazer 06-0?

Lynx 600 01-03

Lynx 440 -05

Säg gärna hur mycket bensin dom drar:)
Bild
Användarens profilbild
streamjr
epa-raggaren

Inlägg av streamjr »

undvik insprutning och 440, vad jag läst mig till när jag letade skoter verkade det som om att insprutningen ofta klabbade på skotrar och en 440 är ungefär som en 125cc cross, mycket effekt och mycket skruva :)
har ni funderingar runt a-/epa-traktorer är det bara att pm'a :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=43481
Användarens profilbild
ZX
Arctic Cat Racing

Inlägg av ZX »

Nja att insprutningen skulle krångla är nog inte helt rätt :wink:

Mycket bättre med IS än förgasare, om jag var du skulle jag kolla på en Arctic Cat f6 -06

Köp ingen 440 btw
Användarens profilbild
byYn
Farsans gamla zündapp

Re: Vilken skoter är bäst?

Inlägg av byYn »

PalzaR skrev:Hej ska uppdatera mig i skoter från min et250 till något större och undrar om ni vet för- och nackdelar och kännda fel med dessa skotrar ?

Lynx 600 sdi 04-06

Phazer 06-0?

Lynx 600 01-03

Lynx 440 -05

Som tidigare sa köp ingen 440. det är helt rätt att det är mycket skruva i dom skotrarna. Insprutning är bättre än förgasare, och att det skulle "klabba igen" är inte sant.

Lynx 600 Sdi - Bra motor, en polare har en summit 600 sdi och han har i flera år bara tankat olja och bensin och den går som en klocka!
Bra gassvar och tillräckligt med hästar

Övriga lynx 600 - Akta dig för HO-motorn, den är enligt många bland det värsta rotax har tillverkat, vevaxellagrena på den måste fettas in regelbundet annars far hela motorn åt helvete och jag har hört många som har fått rasade HO-motorer. Finns även nån tätning på den motorn vid variatorn som alltid far åt helvete med klyvning som resultat.

Phazern slår alla dom andra skotrarna när det gäller hållbarhet (speciellt i motor) men inte när det gäller framkomlighet, smidighet och råstyrka. Men absolut inte en dålig skoter! Bara lite slö..

Hade jag fått välja - Lynx 600 Sdi utan större tvekan. Då har du också det snygga REV-chassit. Fast en Lynx 600 t.ex -02 med styrhöjare och lite annat gott är också en riktigt fin skoter :)
Bild
Användarens profilbild
rexzo
The king of the forest

Inlägg av rexzo »

inte särskilt rätt att gämföra en lynx sdi för 45-60 k mot tex en enduro som man kan få för 20 papp..
Full gas inge knas
Rieju mrx 2006
PalzaR
Farsans gamla zündapp

Re: Vilken skoter är bäst?

Inlägg av PalzaR »

byYn skrev:
PalzaR skrev:Hej ska uppdatera mig i skoter från min et250 till något större och undrar om ni vet för- och nackdelar och kännda fel med dessa skotrar ?

Lynx 600 sdi 04-06

Phazer 06-0?

Lynx 600 01-03

Lynx 440 -05

Som tidigare sa köp ingen 440. det är helt rätt att det är mycket skruva i dom skotrarna. Insprutning är bättre än förgasare, och att det skulle "klabba igen" är inte sant.

Lynx 600 Sdi - Bra motor, en polare har en summit 600 sdi och han har i flera år bara tankat olja och bensin och den går som en klocka!
Bra gassvar och tillräckligt med hästar

Övriga lynx 600 - Akta dig för HO-motorn, den är enligt många bland det värsta rotax har tillverkat, vevaxellagrena på den måste fettas in regelbundet annars far hela motorn åt helvete och jag har hört många som har fått rasade HO-motorer. Finns även nån tätning på den motorn vid variatorn som alltid far åt helvete med klyvning som resultat.

Phazern slår alla dom andra skotrarna när det gäller hållbarhet (speciellt i motor) men inte när det gäller framkomlighet, smidighet och råstyrka. Men absolut inte en dålig skoter! Bara lite slö..

Hade jag fått välja - Lynx 600 Sdi utan större tvekan. Då har du också det snygga REV-chassit. Fast en Lynx 600 t.ex -02 med styrhöjare och lite annat gott är också en riktigt fin skoter :)
Ok tack för ett bra svar tror det blir en sdi eller en lynx -01-03

Har även kollat på dn Yamaha vector och rx1 är det något att ha?
Bild
Användarens profilbild
draken
Farsans gamla zündapp

Inlägg av draken »

rx1 å vector upplever jag som ostabila men tunga som satan! dock går dom fort å har ett jävla axx :twisted:
Derbi_pöjk skrev:
gilerahjärnan skrev:om polisen kommer så säger du fuck aina o drar ifrån.
så kommer snuten och säger fuck you och drar in körkortstillståndet....
2strokeNicke
Elmoped

Inlägg av 2strokeNicke »

Kul med fler skotrar, en vector har jävligt skönt ljud och går rätt bra (120hk) men är ett riktigt bottensänke att köra.. Går knappt att köra puder med heller.. Om jag var du så skulle jag köpa en lynx rave 600 sdi 05-13.. Det är värt att lägga till lite för att få det nya chassit.. En 2008 sdi drar ca 2 liter milen om man kör hårt på led och runt 3 liter när man kör puder skulle jag gissa på.. Den drar alltid minst i skotergänget man är i iaf ;)
Linusen
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Linusen »

2strokeNicke skrev:Kul med fler skotrar, en vector har jävligt skönt ljud och går rätt bra (120hk) men är ett riktigt bottensänke att köra.. Går knappt att köra puder med heller.. Om jag var du så skulle jag köpa en lynx rave 600 sdi 05-13.. Det är värt att lägga till lite för att få det nya chassit.. En 2008 sdi drar ca 2 liter milen om man kör hårt på led och runt 3 liter när man kör puder skulle jag gissa på.. Den drar alltid minst i skotergänget man är i iaf ;)
Drar alla skotrar så mycket? o_O
På sommarn - Derbi DRD Racing -07- SÅLD
På vintern - Lynx Enduro Millennium -00
PalzaR
Farsans gamla zündapp

Inlägg av PalzaR »

Tack för alla svar men jag har funderat på att börja med en lynx enduro 01-03 vet ni några +/- med dom?

linusen ja alla skotrar drar runt 2-3 liter om inte mer ( förutom typ et250)
Bild
2strokeNicke
Elmoped

Inlägg av 2strokeNicke »

Linusen skrev:
2strokeNicke skrev:Kul med fler skotrar, en vector har jävligt skönt ljud och går rätt bra (120hk) men är ett riktigt bottensänke att köra.. Går knappt att köra puder med heller.. Om jag var du så skulle jag köpa en lynx rave 600 sdi 05-13.. Det är värt att lägga till lite för att få det nya chassit.. En 2008 sdi drar ca 2 liter milen om man kör hårt på led och runt 3 liter när man kör puder skulle jag gissa på.. Den drar alltid minst i skotergänget man är i iaf ;)
Jaa.. Men det där är ändå lite... En lynx rave 600 rs drar väl runt 5 liter milen om man åker puder.. 600cc tvåtakt vattenkylt gör väl sitt :D
PalzaR
Farsans gamla zündapp

Inlägg av PalzaR »

2strokeNicke skrev:
Linusen skrev:
Jaa.. Men det där är ändå lite... En lynx rave 600 rs drar väl runt 5 liter milen om man åker puder.. 600cc tvåtakt vattenkylt gör väl sitt :D
I blandad körning då? Finns inte mkt puder där jag bor
Bild
Användarens profilbild
streamjr
epa-raggaren

Inlägg av streamjr »

dom flesta skotrar drar läskigt mycket om du ska ha lite hästar.
en kompis indy 650 drar ca 5l/mil led körning och en annan kompis iq drog typ 10l/mil aktiv/lek körning, min trimmade 340 tankar jag i 20 liter i veckan och åker typ 1,5timme om dan ;)
har ni funderingar runt a-/epa-traktorer är det bara att pm'a :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=43481
2strokeNicke
Elmoped

Inlägg av 2strokeNicke »

PalzaR skrev:
2strokeNicke skrev:
Linusen skrev: Drar alla skotrar så mycket? o_O
Led, kanske 1-2 med en sdi :)
PalzaR
Farsans gamla zündapp

Inlägg av PalzaR »

2strokeNicke skrev:
PalzaR skrev:
2strokeNicke skrev: Jaa.. Men det där är ändå lite... En lynx rave 600 rs drar väl runt 5 liter milen om man åker puder.. 600cc tvåtakt vattenkylt gör väl sitt :D
med en lynx enduro 600 01-03 elr Mxz 600 99-03 då?
Bild
2strokeNicke
Elmoped

Inlägg av 2strokeNicke »

PalzaR skrev:
2strokeNicke skrev:
PalzaR skrev: I blandad körning då? Finns inte mkt puder där jag bor
Hmmm.. känner ingen som haft en sån.. Men tro mig, satsa på nya chassit.. Dom är så sjukt mycket bättre på alla vis! :)
PalzaR
Farsans gamla zündapp

Inlägg av PalzaR »

2strokeNicke skrev:
PalzaR skrev:
2strokeNicke skrev: Led, kanske 1-2 med en sdi :)
Hmmm.. känner ingen som haft en sån.. Men tro mig, satsa på nya chassit.. Dom är så sjukt mycket bättre på alla vis! :)
jo men tänkte att jag köper en 01-03 i år sen byter jag upp mig till nya chassit
Bild
Skriv svar