Tja! min moppe är lite svårstartad samt att den dör när den står på tomgång. när den är kall så tar de lite tid o starta, den går bra i början men när den blir varm så minskar varvtalet drastiskt och den bara dör. den kör dock bra så länge man ger den lite gas... Någon som har ngn idé? Det är en peugeot trekker och jag har 17,5mm förgasare.
winblasers skrev:Har du testat att skruva på tomgångsskruven som sitter på förgasaren?
Ja, ja har försökt men det gör ingen skillnad Ja tänkte att det kanske är för stort eller litet munstycke kanske? skruvar ja på tomgångskruven vägrar den gå upp i varv. Borde ja kanske skruva in både luft- och tomgångskruven o justera utifrån de??
winblasers skrev:Är du säker på att det är tomgångsskruven du skruvar på ?
Jaa eftersom att det bara finns två skruvar och den ena är luft skruven så måste den andra vara tomgång. Men tror du det kan hjälpa om jag skruvar in båda så långt de går och försöker justera därifrån?
winblasers skrev:Var noga med att räkna hur många varv det är in,
1,5 varv eller 2,5 brukar vara fabriksinställning så du kan testa därifrån när du skruvat in skruven
Tomgångsskruven sitter rakt under trotteln, luftskruven sitter nära luftintaget, dvs bakdelen på förgasaren.
Grundinställning för luftskruv är 1,5varv ut.
Grundinställning för tomgångsskruv finns ingen, iom att du helt enkelt reglerar trotteln med den skruven.
Huvudmunstycket jobbar inget på tomgång.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae
"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
CaToXXo skrev:Tomgångsskruven sitter rakt under trotteln, luftskruven sitter nära luftintaget, dvs bakdelen på förgasaren.
Grundinställning för luftskruv är 1,5varv ut.
Grundinställning för tomgångsskruv finns ingen, iom att du helt enkelt reglerar trotteln med den skruven.
Huvudmunstycket jobbar inget på tomgång.
Okej men om den oxå är svårstartad, ska ja då skruva in eller ut? Eller kan de vara ngt annat? Munstycke? Auto choke?
*kickar som en kärring
*Choken funkar inte
*skiiit i förgasaren
*massa jävla sot i röret
*tomgångsskruven är för lågt ställd
*Dålig gnista
*dålig luft/bensin-blandning
Automatchoke=ej anpassad till swe vinter. Man kan justera den, hassse666 har en video om det på yt.
Ta o stoppa in vanten vid luftingången o sen kicka så startar den fortare i kylan.
Justera luftblandningen för vinterkörning.
GasGas03 skrev:Automatchoke=ej anpassad till swe vinter. Man kan justera den, hassse666 har en video om det på yt.
Ta o stoppa in vanten vid luftingången o sen kicka så startar den fortare i kylan.
Justera luftblandningen för vinterkörning.