har en dt50mx som går konstigt. När man ligger på låga varv så kan man inte gasa fult med en gång utan man måste följa med gashandtaget efter hur mycket man varvar. Jag har rengjort förgasaren, bytt munstycke upp och ner utan förbättring, bytt packningar i cylindern,kollat om den drar tjuvluft, rengjort luftfiltret, bytt lameler,Flyttat flotör nålen upp och ner, skruvat in och ut luftskruven men det blir inte bättre av något. Någon som vet hur man kan fixa detta?
Håller med, Det kan gott och väl vara reedventilen som inte håller tätt när kolven går ner Reedventilen finns för att bensinen ska kunna ta sig upp i cylindern lätt. Och det är en ganska viktig del
En stor förgasare med en kraftig flaskhals efter (för litet insug, reedventil, cylinder...) ger resultatet att man måste "följa med" med gasen när varvtalet ökar, gasar man för mycket på lågvarv blir lufthastigheten genom förgasaren så låg att förgasaren inte kan sköta sitt jobb och motorn dör. Originalreeden på DT50MX brukar funka med 20mm förgasaren, men den är en flaskhals och om t.ex. något geni böjt ner reedstoppen på den kan den absolut ställa till problem.
Så jo, det fanns goda skäl att fråga om reedventilen.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Erik_ skrev:En stor förgasare med en kraftig flaskhals efter (för litet insug, reedventil, cylinder...) ger resultatet att man måste "följa med" med gasen när varvtalet ökar, gasar man för mycket på lågvarv blir lufthastigheten genom förgasaren så låg att förgasaren inte kan sköta sitt jobb och motorn dör. Originalreeden på DT50MX brukar funka med 20mm förgasaren, men den är en flaskhals och om t.ex. något geni böjt ner reedstoppen på den kan den absolut ställa till problem.
Så jo, det fanns goda skäl att fråga om reedventilen.
tack så mycket för ett bra svar. Ska kolla hur reedventilen ser ut så att den sluter tätt och om det är böjt
reedventilen såg inte böjd ut och den slöt tätt. Kännar man något på att byta ut reedsen mot kolfiber reeds istället för metall reeds? För hade tänkt byta cylinder till en portad polini 70cc och då kanske det är bra att byta upp sig mott något bättre?
Original 3-läppsreed är för liten för att låta 20mm förgasaren komma till sin rätt. Att byta reedblad på den är plåster på benbrott, det rätta är en större reedventil som inte stryper förgasaren. Tyvärr lite pyssel att få dit en bra reedventil i dessa cylindrar, dom som finns brukar inte vara bolt on.
Kanske hjälper mot problemen du har nu, kanske inte... men utan en större reed kommer motorn inte kunna ge maxeffekt i alla fall.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Erik_: okej. Hade ett AM6 membran hemma som jag såg hade samma bultmönster men det gick inte i. Så man får la bygga någon spacer där i mellan som jag sett många andra gör
saile96: japp har kört den varm men det blir ingen skillnad
Nej, annat avstånd mellan skruvhålen. Har filat om såna ett par gånger, men det blir ändå inte riktigt bra... och det är ändå inte säkert att den räcker för att få dit den reedventilen man vill, det är rätt trångt i DT-cylindern och den är avsedd för en specifik typ av reedventil.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Erik_ skrev:Nej, annat avstånd mellan skruvhålen. Har filat om såna ett par gånger, men det blir ändå inte riktigt bra... och det är ändå inte säkert att den räcker för att få dit den reedventilen man vill, det är rätt trångt i DT-cylindern och den är avsedd för en specifik typ av reedventil.