Malossi skrev:alj0h skrev:Tjosan.
Håller på att fixa till min Roxx till sommaren (projekttråd finns, kolla in där och lägg en kommentar så är ni supergulliga <3 ) Har plockat isär det mesta och ska lacka motorblocket snart. Men det är ju supersvårt att få rent det, så jag tänkte höra om ni på TSR hade något tips hur man kan få det rent motorblocket innan lackning?
Har sprutat en runda med "motor cleaner" och det vart skapligt rent ändå. Men inte nog rent för att lacken ska sitta kvar sen..
Blästring är uteslutet..
MVH
tjena, tänkte precis lägga ut en likadan tråd. Försökte få rent mitt motorblock själv idag. La ena motorhalvan(den lilla) i bensin och försökte skrubba bort skiten, det är klart lite skit försvann men en massa sitter fortfarande kvar. Men hittade en guide här på tsr som var bra
http://www.twostrokerider.se/artiklar/1589 men själv orkar jag inte plocka bort drev å skit, men går det att bada skiten endå?

"Orkar inte plocka bort drev å skit"...
Är du rädd för att inte få ihop det igen eller värför "orkar" du inte? Om du nu har plockat isär motorn så är det inte svårare att ta upp "växellådan" för att få allting rent, det är inte som en moppe växellåda utan betydligt lättare
Den guiden verkar ju va bra
Lager har väl även en tendens att börja rosta? Rätta mig om jag har fel.. men om vi tänker logiskt så är ju "växellådan tätad eftersom där är olja och den ska inte slippa ut, så värför skulle vatten, avfettning o.s.v. slippa in? Nu ska du inte lita på mina ord allt för mycket, gav det bara en tanke
Ont:
Blästring är uteslutet?
Okej förstår det om du måste föra in nånstans för att blästras och det kostar pengar, MEN, om dina föräldrar har en "finblästrare" på sitt jobb eller möjligen någon av dina kompisars föräldrar har det så tycker jag du ska ge det en tanke, om du dessutom skaffar "glasblästringsmaterial" till den blästraren så är det ännu bättre, funkar finfint att köra med det på blocken

Och det är dessutom väldigt smidigt