Hur får man rent motorblocket?

Allt som rör Scootrar och inte passar in i de ovan nämnda kategorierna. Tips, lack mm
Användarens profilbild
alj0h
Svårstartad skrothög

Hur får man rent motorblocket?

Inlägg av alj0h »

Tjosan.

Håller på att fixa till min Roxx till sommaren (projekttråd finns, kolla in där och lägg en kommentar så är ni supergulliga <3 ) Har plockat isär det mesta och ska lacka motorblocket snart. Men det är ju supersvårt att få rent det, så jag tänkte höra om ni på TSR hade något tips hur man kan få det rent motorblocket innan lackning?

Har sprutat en runda med "motor cleaner" och det vart skapligt rent ändå. Men inte nog rent för att lacken ska sitta kvar sen..

Blästring är uteslutet..

MVH
Desto mer jag lär mig om tjejer, desto mer älskar jag min moppe!
Användarens profilbild
saile96
King of the street

Inlägg av saile96 »

stålborste
avverkade fordon:
loncin 90cc fyrhjuling (såld)
honda cr 50cc (såld)
honda cr 80cc (tillsalu)
Derbi drd 50cc (tillsalu)
peugote xps 70cc (såld)
kawasaki klf 220cc
ktm exc 125cc
ktm sx 450cc
volvo 740
nissan king cab
Användarens profilbild
Malossi
Svårstartad skrothög

Re: Hur får man rent motorblocket?

Inlägg av Malossi »

alj0h skrev:Tjosan.

Håller på att fixa till min Roxx till sommaren (projekttråd finns, kolla in där och lägg en kommentar så är ni supergulliga <3 ) Har plockat isär det mesta och ska lacka motorblocket snart. Men det är ju supersvårt att få rent det, så jag tänkte höra om ni på TSR hade något tips hur man kan få det rent motorblocket innan lackning?

Har sprutat en runda med "motor cleaner" och det vart skapligt rent ändå. Men inte nog rent för att lacken ska sitta kvar sen..

Blästring är uteslutet..

MVH
tjena, tänkte precis lägga ut en likadan tråd. Försökte få rent mitt motorblock själv idag. La ena motorhalvan(den lilla) i bensin och försökte skrubba bort skiten, det är klart lite skit försvann men en massa sitter fortfarande kvar. Men hittade en guide här på tsr som var bra :) http://www.twostrokerider.se/artiklar/1589 men själv orkar jag inte plocka bort drev å skit, men går det att bada skiten endå? :)
GasresarN
Svårstartad skrothög

Inlägg av GasresarN »

Malossi:
Skulle nog tro att lagrerna är fettade, och det lär ju täras på om du badar det i bensin... Så bäst är nog att få ett rent block ;)
ohrneos
Elmoped
Kontakt:

Inlägg av ohrneos »

spaya på citronsyra utanpå blocket. sedan skrubba och skölj sedan av med vatten. avfettning funkar oxå :)
ta och släng ett öga på mitt racing k50 projekt!!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=44724
Användarens profilbild
Robeee
Svårstartad skrothög

Re: Hur får man rent motorblocket?

Inlägg av Robeee »

Malossi skrev:
alj0h skrev:Tjosan.

Blästring är uteslutet..

MVH
tjena, tänkte precis lägga ut en likadan tråd. Försökte få rent mitt motorblock själv idag. La ena motorhalvan(den lilla) i bensin och försökte skrubba bort skiten, det är klart lite skit försvann men en massa sitter fortfarande kvar. Men hittade en guide här på tsr som var bra :) http://www.twostrokerider.se/artiklar/1589 men själv orkar jag inte plocka bort drev å skit, men går det att bada skiten endå? :)
"Orkar inte plocka bort drev å skit"...

Är du rädd för att inte få ihop det igen eller värför "orkar" du inte? Om du nu har plockat isär motorn så är det inte svårare att ta upp "växellådan" för att få allting rent, det är inte som en moppe växellåda utan betydligt lättare :)

Den guiden verkar ju va bra :)

Lager har väl även en tendens att börja rosta? Rätta mig om jag har fel.. men om vi tänker logiskt så är ju "växellådan tätad eftersom där är olja och den ska inte slippa ut, så värför skulle vatten, avfettning o.s.v. slippa in? Nu ska du inte lita på mina ord allt för mycket, gav det bara en tanke :)

Ont:

Blästring är uteslutet? :D

Okej förstår det om du måste föra in nånstans för att blästras och det kostar pengar, MEN, om dina föräldrar har en "finblästrare" på sitt jobb eller möjligen någon av dina kompisars föräldrar har det så tycker jag du ska ge det en tanke, om du dessutom skaffar "glasblästringsmaterial" till den blästraren så är det ännu bättre, funkar finfint att köra med det på blocken :) Och det är dessutom väldigt smidigt :)
Användarens profilbild
Rickards
Elmoped

Inlägg av Rickards »

här http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=41471 så lägger hassse in motorblocket i diskmaskinen
ic0rn
Varnad

Inlägg av ic0rn »

Avfettning och grönsåpa har jag använt massor med gånger. Men då är blocket isär plockat, dvs "klyvt". Sen när du fått bort det mesta hade jag nog blästrat det :)
-ic0rn
Användarens profilbild
alj0h
Svårstartad skrothög

Inlägg av alj0h »

Tack för svaren alla :D

Ska testa med olika borstar och avfettning/ citronsyra och grönsåpa, om inte det blir nå vidare så får jag göra som i guiden, återkommer å säger hur det blir :) Fortsätt dock gärna komma in med fler tips :)
Desto mer jag lär mig om tjejer, desto mer älskar jag min moppe!
Användarens profilbild
PK
#DVAJJ

Inlägg av PK »

1. tvätta
2. torka
3. repetera till att det är rent.

så har jag gjort :) tjocka jävla lager med smuts. bort med motorn och några lätta saker för att komma åt. sen är det bara att köra lacknafta/t-röd och tandborste, trasa, papper osv :)

lär inte bli rent direkt, men du kan få bort en hel del. sen gör du bara om det 3-4-gånger till det att du är nöjd!
Skriv svar