Tja, funderar på att skaffa lätt mc kort och där med kanske köpa en drd pro och byta cylinder, förgasare m.m för att få den till en lätt mc (format)... Men inget bestämt. Iaf min fråga är, vad exakt är det som krävs för att ha en väg laglig lätt mc? Typ blinkers, lampor OSV
Chassit har jag ingen aning om. Men du får ju inte ligga över 11kw= 15hk. Lysen, blinkers osv tror jag det går igenom om det är org.
Dock kommer summan bli ganska dyr. Trim kommer ju ligga på runt 3000-5000 SEK. Fordonet kommer ju kosta runt 15'000-20'000 SEK. Och besiktning kommer nog ligga på runt 3000-5000 SEK. Sen ska du ju ha kort med...
Mellan 21'000-30'000 SEK uppskattningsvis, om inte mer...
EDIT: En lätt mc måste inte har 125cc, finns många med bara 100cc.
DiNozzan skrev:Chassit har jag ingen aning om. Men du får ju inte ligga över 11kw= 15hk. Lysen, blinkers osv tror jag det går igenom om det är org.
Dock kommer summan bli ganska dyr. Trim kommer ju ligga på runt 3000-5000 SEK. Fordonet kommer ju kosta runt 15'000-20'000 SEK. Och besiktning kommer nog ligga på runt 3000-5000 SEK. Sen ska du ju ha kort med...
okej ajdå, de va inget bra pris.. Nej jag trodde det skulle bli billigare att bygga själv. Eftersom lätt mc kostar typ 30-60 tusen ny... Är du säker på det med 15hk? Jag trodde det fans lätt mc med mer än så, fast va vet jag
Pulze skrev:det här är inget jag är 100% på men har inte lätt mc 125cc? så jag antar att du måste fixa det vilket kan bli lite svårt?
jo lätt mc har 125cc, jag vet faktiskt inte varför det skulle vara så svårt? Menar du att få tag i eller montera? :O
att köpa 125cc till en Derbi har jag aldrig sett :O sen ska den ju passa, du lär behöva matchporta osv
aa asså jag har ju aldrig direkt kollat upp det men hade det i tankarna... Kanske är mer värt att köpa en lätt mc orginal .... Har ni några tips på en bra/snygg lätt mc som inte kostar en förmögenhet?
Pulze skrev:det här är inget jag är 100% på men har inte lätt mc 125cc? så jag antar att du måste fixa det vilket kan bli lite svårt?
jo lätt mc har 125cc, jag vet faktiskt inte varför det skulle vara så svårt? Menar du att få tag i eller montera? :O
att köpa 125cc till en Derbi har jag aldrig sett :O sen ska den ju passa, du lär behöva matchporta osv
det finns max 110 till Derbi men värför int köpa en vanlig 125a?
Benna97 skrev:
DiNozzan skrev:Chassit har jag ingen aning om. Men du får ju inte ligga över 11kw= 15hk. Lysen, blinkers osv tror jag det går igenom om det är org.
okej ajdå, de va inget bra pris.. Nej jag trodde det skulle bli billigare att bygga själv. Eftersom lätt mc kostar typ 30-60 tusen ny... Är du säker på det med 15hk? Jag trodde det fans lätt mc med mer än så, fast va vet jag
det e nästan alldrig billigare att bygga sånadär saker billigare än inköpspris . ja en lätt mc får bara ha 15 hk det e samma sak som moped, dom går att trimma
för er som inte vet så står det MAX 125cc.... alltså har man en 50cc med dragen plugg kan det klassas som en lätt mc om det är en jääävligt petig polis....
tetesnubben skrev:Kan man inte registrera en trimmad moppe till lätt mc som då får gå i 75 kmh lagligt?
Nej kommer aldrig gå igenom pga chassie, för klena bromsar och allt sånt där, och det är inte bara att "förstärka och fixa till". Behövs intyg från tillverkare och massor tjafs.