Nu är det så att jag har gjort en rejäl tabbe...
Kan ta det från början så blir allt lättare. LÄS ALLT!
Jag var inne på en blogg och kollade rent allmänt, sen såg jag en reklam grej emellan två inlägg. Den var om el-cigg. Hemsidan var "www.dansmoke.se". Jag kom in där. Då såg jag bara en sida med ett fält i högra hörnet där man skulle fylla i personuppgifter. Som jag såg det så antog jag att det var för att man skulle verifiera att man var över 18 år (jag är 15) och kunna vara inne där och kolla på deras varor som hade 18 årsgräns. Dum och ivrig som jag var skrev jag in alla min mammas uppgifter UTAN personnummer.
Jag visste om en hemsida som heter "https://fejk.se/". Den genererar "personer". Alltså fejk personuppgifter, som det står på hemsidan skulle det vara en slump om att något av dessa uppgifterna skulle stämma överens med verkligheten. Jag gick iallafall in där och kopierade första bästa personnummer. Sen på "www.dansmoke.se" så bockade jag i det där standard att "Jag accepterar licensavtalen etc. och jag är över 18 år" eller var det står. Allt hade en väldigt liten storlek på texten just där, men jag brydde mig inte riktigt, så ivrig och nyfiken som jag var. Jag klickade på en knapp, kom inte riktig ihåg var det stod typ "Klicka här när du är klar" eller liknande. Jag klickade, sen kom det upp en ruta där det stod "Ditt paket kommer att levereras och vara hos dig inom 5-7 arbetsdagar." Jag blev helt chockad och visste inte vad jag skulle göra.
Dagen efter sa jag direkt till mamma vad som hade hänt, hon blev såklart galen, helt flippad. Iallafall så sa hon att vi måste "avboka" detta eller vad man säger. Vi hade fått ett mail som bekräftelse på beställningen där det även stod hur man skulle göra för att "avboka" detta. Vi gjorde allt som stod att man skulle göra så det skulle inte vara några problem så länge dom inte hade redan hunnit skicka grejerna med posten men det förväntar jag mig inte med den leveranstiden osv.
Vi skickade ett mail och förklarade lite vad som hade hänt och bad om att häva köpet (vi har inte fått något paket än och jag skriver detta minst 14 dagar efter jag gjorde "beställningen" så det är lugnt). Sen så stod det även att man skulle logga in med ett konto som man fick automatiskt med mailet, så skulle man gå ur nån "VIP-Klubb" så jag loggade in och gick ur den. Det var tydligen någon prenumeration som man fick nån påfyllning varje månad men den gick jag ur. Den skulle ändå inte skickas för än en månad senare, så det borde inte vara några problem.
Allt verkade lugnt, tills idag, vi fick ett mail om en polisanmälan. Om att jag inte använt mammas riktiga personnummer och det kommer polisanmälas typ.
Jag undrar då, vad kommer hända med polisanmälan?
Vad borde jag göra?
Vad kommer att hända efter polisanmälan och vad kommer polisen göra?
Vad kommer jag kunna få för straff?
Som jag anser det så kommer ärendet läggas ner och att det kommer inte bli någon rättegång efter polisförhören, har jag rätt eller kommer det bli rättegång eller vad kommer hända?
Jag vet att detta var fel nu i efterhand och borde inte gjort detta men jag tänkte mig inte för och vet om att jag gjorde fel! Alla som läser detta, ta lärdom och gör inte likadant!
Tack på förhand!!