Förfalskning av personuppgifter

Snack om allt mellan himmel och jord. Passar inte ditt ämne in någon annan stans får det tas här.
axwell
Elmoped

Förfalskning av personuppgifter

Inlägg av axwell »

Tja!

Nu är det så att jag har gjort en rejäl tabbe...
Kan ta det från början så blir allt lättare. LÄS ALLT!

Jag var inne på en blogg och kollade rent allmänt, sen såg jag en reklam grej emellan två inlägg. Den var om el-cigg. Hemsidan var "www.dansmoke.se". Jag kom in där. Då såg jag bara en sida med ett fält i högra hörnet där man skulle fylla i personuppgifter. Som jag såg det så antog jag att det var för att man skulle verifiera att man var över 18 år (jag är 15) och kunna vara inne där och kolla på deras varor som hade 18 årsgräns. Dum och ivrig som jag var skrev jag in alla min mammas uppgifter UTAN personnummer.

Jag visste om en hemsida som heter "https://fejk.se/". Den genererar "personer". Alltså fejk personuppgifter, som det står på hemsidan skulle det vara en slump om att något av dessa uppgifterna skulle stämma överens med verkligheten. Jag gick iallafall in där och kopierade första bästa personnummer. Sen på "www.dansmoke.se" så bockade jag i det där standard att "Jag accepterar licensavtalen etc. och jag är över 18 år" eller var det står. Allt hade en väldigt liten storlek på texten just där, men jag brydde mig inte riktigt, så ivrig och nyfiken som jag var. Jag klickade på en knapp, kom inte riktig ihåg var det stod typ "Klicka här när du är klar" eller liknande. Jag klickade, sen kom det upp en ruta där det stod "Ditt paket kommer att levereras och vara hos dig inom 5-7 arbetsdagar." Jag blev helt chockad och visste inte vad jag skulle göra.

Dagen efter sa jag direkt till mamma vad som hade hänt, hon blev såklart galen, helt flippad. Iallafall så sa hon att vi måste "avboka" detta eller vad man säger. Vi hade fått ett mail som bekräftelse på beställningen där det även stod hur man skulle göra för att "avboka" detta. Vi gjorde allt som stod att man skulle göra så det skulle inte vara några problem så länge dom inte hade redan hunnit skicka grejerna med posten men det förväntar jag mig inte med den leveranstiden osv.

Vi skickade ett mail och förklarade lite vad som hade hänt och bad om att häva köpet (vi har inte fått något paket än och jag skriver detta minst 14 dagar efter jag gjorde "beställningen" så det är lugnt). Sen så stod det även att man skulle logga in med ett konto som man fick automatiskt med mailet, så skulle man gå ur nån "VIP-Klubb" så jag loggade in och gick ur den. Det var tydligen någon prenumeration som man fick nån påfyllning varje månad men den gick jag ur. Den skulle ändå inte skickas för än en månad senare, så det borde inte vara några problem.

Allt verkade lugnt, tills idag, vi fick ett mail om en polisanmälan. Om att jag inte använt mammas riktiga personnummer och det kommer polisanmälas typ.

Jag undrar då, vad kommer hända med polisanmälan?

Vad borde jag göra?

Vad kommer att hända efter polisanmälan och vad kommer polisen göra?

Vad kommer jag kunna få för straff?

Som jag anser det så kommer ärendet läggas ner och att det kommer inte bli någon rättegång efter polisförhören, har jag rätt eller kommer det bli rättegång eller vad kommer hända?

Jag vet att detta var fel nu i efterhand och borde inte gjort detta men jag tänkte mig inte för och vet om att jag gjorde fel! Alla som läser detta, ta lärdom och gör inte likadant!

Tack på förhand!! :)
Senast redigerad av axwell den 29 januari 2013, 17:52, redigerad totalt 2 gång.
Proffs15
Elmoped

Inlägg av Proffs15 »

Troligtvis eftersom du är 15 så kommer du inte få något straff alls.
Om du tar på dig all skuld och säger att din mamma inte visste om det så kommer du kanske få som mest en "tillsägelse" av polisen. Men eftersom du är 15 så kommer du inte hamna i deras register eller något sådant.
Det hade varit värre om du var ett år äldre, då hade du nog fått värre straff.
axwell
Elmoped

Inlägg av axwell »

Proffs15 skrev:Troligtvis eftersom du är 15 så kommer du inte få något straff alls.
Om du tar på dig all skuld och säger att din mamma inte visste om det så kommer du kanske få som mest en "tillsägelse" av polisen. Men eftersom du är 15 så kommer du inte hamna i deras register eller något sådant.
jaha, va bra! tack för svaret :)
Användarens profilbild
streamjr
epa-raggaren

Inlägg av streamjr »

Proffs15 skrev:Troligtvis eftersom du är 15 så kommer du inte få något straff alls.
du vet väll att man är straffmyndig när man är 15?
vet inte vad du kommer få för straff men har du otur blir de ett jävla liv för att du använt någon annans uppgifter å skit.
har ni funderingar runt a-/epa-traktorer är det bara att pm'a :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=43481
Proffs15
Elmoped

Inlägg av Proffs15 »

streamjr skrev:
vet inte vad du kommer få för straff men har du otur blir de ett jävla liv för att du använt någon annans uppgifter å skit.
Asså när jag gjorde en bomb när jag var 15 och fick åka in på förhör så sa dom bara för att jag var 15 så skulle jag inte hamna i registret, men om jag hade varit 16 hade jag gjort det.
Användarens profilbild
streamjr
epa-raggaren

Inlägg av streamjr »

Proffs15 skrev:
streamjr skrev:
Asså när jag gjorde en bomb när jag var 15 och fick åka in på förhör så sa dom bara för att jag var 15 så skulle jag inte hamna i registret, men om jag hade varit 16 hade jag gjort det.
dom ville bara vara snälla, hur kommer det sig annars att man hamnar i registret när du torskar med trimmat?

edit: det du kan torska på är urkundsförfalsking och det är fängelse 2-6år men då du är minderårig så kommer du antagligen "bara" få en rätt saftig böter.

"Urkundsförfalskning, är ett brott enligt 14 kap. 1 § brottsbalken (1962:700). För urkundsförfalskning döms den, som genom att skriva annan, verklig eller diktad, persons namn eller genom att falskeligen förskaffa sig annans underskrift eller på annat sätt, framställer falsk urkund eller också falskeligen ändrar eller fyller ut äkta urkund, allt under förutsättning att åtgärden innebär fara i bevishänseende. Förfalskningar som är så dåliga att ingen skulle luras av dem är således inte straffbara.
Straffet för urkundsförfalskning är fängelse i högst 2 år. Om brottet anses som grovt kan det ge fängelse upp till 6 år. Vid ringa brott döms till förvanskning av urkund till böter eller fängelse i högst 6 månader.
Såsom urkund anses enligt paragrafens andra stycke protokoll, kontrakt, skuldebrev, intyg och annan handling, som upprättats till bevis eller på annat vis är av betydelse såsom bevis, samt även legitimationskort, biljett och dylikt bevismärke. Förfalskning av officiella dokument som exempelvis körkort och identifikationshandlingar faller under denna rubrik.
Om brottet är ringa, döms för förvanskning av urkund. Är brottet grovt, döms för grov urkundsförfalskning."

taget från wikipedia.
har ni funderingar runt a-/epa-traktorer är det bara att pm'a :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=43481
axwell
Elmoped

Inlägg av axwell »

streamjr skrev:
Proffs15 skrev:
streamjr skrev: du vet väll att man är straffmyndig när man är 15?
dom ville bara vara snälla, hur kommer det sig annars att man hamnar i registret när du torskar med trimmat?

edit: det du kan torska på är urkundsförfalsking och det är fängelse 2-6år men då du är minderårig så kommer du antagligen "bara" få en rätt saftig böter.

"Urkundsförfalskning, är ett brott enligt 14 kap. 1 § brottsbalken (1962:700). För urkundsförfalskning döms den, som genom att skriva annan, verklig eller diktad, persons namn eller genom att falskeligen förskaffa sig annans underskrift eller på annat sätt, framställer falsk urkund eller också falskeligen ändrar eller fyller ut äkta urkund, allt under förutsättning att åtgärden innebär fara i bevishänseende. Förfalskningar som är så dåliga att ingen skulle luras av dem är således inte straffbara.
Straffet för urkundsförfalskning är fängelse i högst 2 år. Om brottet anses som grovt kan det ge fängelse upp till 6 år. Vid ringa brott döms till förvanskning av urkund till böter eller fängelse i högst 6 månader.
Såsom urkund anses enligt paragrafens andra stycke protokoll, kontrakt, skuldebrev, intyg och annan handling, som upprättats till bevis eller på annat vis är av betydelse såsom bevis, samt även legitimationskort, biljett och dylikt bevismärke. Förfalskning av officiella dokument som exempelvis körkort och identifikationshandlingar faller under denna rubrik.
Om brottet är ringa, döms för förvanskning av urkund. Är brottet grovt, döms för grov urkundsförfalskning."

taget från wikipedia.
Ja, jag förstår va ni båda menar, tack för svaren! :)

Men jag har googlat runt lite och sett att bötern ligger under dagsböter och det grundar ju sig på min inkomst (1050 kronor per månad, mitt barnbidrag). Så den kan bli högst 1500, som när man tillexempel torskar på trimmet.

Men i vissa fall kan det bli ungdomstjänst (samhällstjänst) eller till och med ungdomsvård.

Jaja, får se hur de blir, inte ens säkert att de blir nåt av de, ingen har hört av sig (polis eller "dansmoke.se") till oss. Dom mailade ju "bara" om polisanmälan och vi mailade tillbaka detta som jag skrev i forum inlägget igår (lite mer formellt ;)) till dom. Så får vi se hur de blir med allt helt enkelt och om det blir nåt värre eller hur mycket värre det blir.. :)
Användarens profilbild
Jolly
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Jolly »

"Rätt saftig böter". Skulle du få böter blir det troligen som du själv skrev, baserat på din inkomst, vilket jag antar inte är så mycket.
Användarens profilbild
Robeee
Svårstartad skrothög

Inlägg av Robeee »

Aa, som sagt du är straffmyndig då du är 15år.. men dock inte tillräckligt gammal för fängelse, det du alltså kan få är böter och antagligen kommer socialen ta kontakt med dig o.s.v.

Det är dock ett intressant fall, eftersom du använd din morsas personuppgifter men ett förfalskat personnummer.. det är då alltså du som får skiten om du säger att det var du o.s.v. men om du säger att din morsa var med på allt så kan hon alltså hamna i fängelse om jag förstod rätt, eftersom det är hon som har varit med och "godkänt" detta, men det var hon ju inte..

Sen skrev nån att det är lika som att åka fast för trimm man hamnar i registret o.s.v.. det är dock helt olika register.. trafikförseelser är enligt mig inte så farliga eftersom i princip de fleska har sådana(fortkörning).. För detta kan du då på andra sidan hamna i brottregistret där dina kommande anställare kan se vad du gjort och det är ju inte en så bra grej :S

Men man får ju se vad som händer.. kan ju hända att det hela bara läggs ner också :)

Blev flummigt men hade problem att "uttrycka" mig på rätt sätt :D
xepo
Elmoped

Inlägg av xepo »

Du kan åka dit för urkundsförfalskning. Straffet för urkundsförfalskning är fängelse i högst 2 år, MEN!! polisen mailar aldrig om du blivit polis anmäld, utan antingen är det brev att du ska infinna dig på förhör.. eller så får du ett samtal. Så du kan vara lugn. Och undrar du nått så är det bara fråga :)

Edit, Du är 15år vilket innebär straffmyndig, du kan hamna i fängelse, dock för personer under 18, och det heter ungdomsvårdsanstalt, men för att hamna där ska du gjort hyfsat grova saker.

Men som sagt tidigare, polisen mailar inte ut anmälningar. har aldrig någonsin hört nått liknade, så va bara lugn, om du där emot får ett brev hem från polismyndigheten så ska du nog inte vara lika lugn, men eftersom inget är beställt och allt är tillbaka draget, så kan straffet inte rubriceras som grovt, skulle tippa på max böter, om du har riktigt otur, utan jag tror om du mot all förmodan skulle bli kallad till förhör, så slutar allt med en varning bara.

Mvh. Jonathan
axwell
Elmoped

Inlägg av axwell »

Jolly skrev:"Rätt saftig böter". Skulle du få böter blir det troligen som du själv skrev, baserat på din inkomst, vilket jag antar inte är så mycket.
Precis, det är de jag menar. Ja som "alla" andra runt min ålder, barnbidraget/studiebidraget.
Användarens profilbild
k-skåpet
F.D Crew

Inlägg av k-skåpet »

Om du vill slippa det så ska du strunta i att svara på samtal från okänt nr då det med en viss sannolikhet kan vara polisen, ibland brukar dom nöja sig med att ringa och snacka med dig och struta i brev och sådant bara för att skrämmas lite.
Beta v1.0 Ktm edition.
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=40990

Söker Prorace rör, byter gärna mot portad sp-cylinder och massa andra saker, hör av dig om du har något du är sugen på att byta eller sälja. :)
axwell
Elmoped

Inlägg av axwell »

Robeee skrev:Aa, som sagt du är straffmyndig då du är 15år.. men dock inte tillräckligt gammal för fängelse, det du alltså kan få är böter och antagligen kommer socialen ta kontakt med dig o.s.v.

Det är dock ett intressant fall, eftersom du använd din morsas personuppgifter men ett förfalskat personnummer.. det är då alltså du som får skiten om du säger att det var du o.s.v. men om du säger att din morsa var med på allt så kan hon alltså hamna i fängelse om jag förstod rätt, eftersom det är hon som har varit med och "godkänt" detta, men det var hon ju inte..

Sen skrev nån att det är lika som att åka fast för trimm man hamnar i registret o.s.v.. det är dock helt olika register.. trafikförseelser är enligt mig inte så farliga eftersom i princip de fleska har sådana(fortkörning).. För detta kan du då på andra sidan hamna i brottregistret där dina kommande anställare kan se vad du gjort och det är ju inte en så bra grej :S

Men man får ju se vad som händer.. kan ju hända att det hela bara läggs ner också :)

Blev flummigt men hade problem att "uttrycka" mig på rätt sätt :D
Ja, exakt det jag menar! Du förstår mig alldeles rätt, du vet hur det ligger till! Ja det med trimmet har du alldeles rätt i :) Jodå, förstår vad du menar :D Tack för din kommentar! :D
axwell
Elmoped

Inlägg av axwell »

xepo skrev:Du kan åka dit för urkundsförfalskning. Straffet för urkundsförfalskning är fängelse i högst 2 år, MEN!! polisen mailar aldrig om du blivit polis anmäld, utan antingen är det brev att du ska infinna dig på förhör.. eller så får du ett samtal. Så du kan vara lugn. Och undrar du nått så är det bara fråga :)

Edit, Du är 15år vilket innebär straffmyndig, du kan hamna i fängelse, dock för personer under 18, och det heter ungdomsvårdsanstalt, men för att hamna där ska du gjort hyfsat grova saker.

Men som sagt tidigare, polisen mailar inte ut anmälningar. har aldrig någonsin hört nått liknade, så va bara lugn, om du där emot får ett brev hem från polismyndigheten så ska du nog inte vara lika lugn, men eftersom inget är beställt och allt är tillbaka draget, så kan straffet inte rubriceras som grovt, skulle tippa på max böter, om du har riktigt otur, utan jag tror om du mot all förmodan skulle bli kallad till förhör, så slutar allt med en varning bara.

Mvh. Jonathan
Ja, det är det jag har skrivit. Vet hur det ligger till nu på ett ungefär ;) Jaha, nä det gör dom nog inte, du har rätt. Men har varken fått brev eller samtal "än" om dom nu ens har anmält detta "än". Jadå det gör jag! Tack! :)

Ja juste, vet om personer som suttit på ungdomsvårdsanstalt, då handlar de om droger och det är inte detta det handlar om så ungdomsvårdsanstalt är troligen uteslutet.

Ja, jag hoppas på det bästa iallafall! :)
axwell
Elmoped

Inlägg av axwell »

k-skåpet skrev:Om du vill slippa det så ska du strunta i att svara på samtal från okänt nr då det med en viss sannolikhet kan vara polisen, ibland brukar dom nöja sig med att ringa och snacka med dig och struta i brev och sådant bara för att skrämmas lite.
Jaha, va bra! Men en tanke som slog mig är att om jag inte svarar på samtal eller kommer på förhör som polisen satt en bestämd dag och tid att det bara blir värre eller så? Att dom typ kanske söker upp mig eller liknande så att dom får tag i mig och kunna prata med mig? Jag kanske har helt fel, bara en tanke.

Ja, hoppas på det bästa och att jag bara får typ en "tillsägelse" att dom bara skrämmas lite och ja som du sa inte skickar brev och bara ringer och det som du sa. :)
difaren
Ligga någon?

Inlägg av difaren »

Jag fick hem brev pga en sak.

OCH du har all rätt att skita i förhöret, du kan inte dömas för det men däremot om polisen kommer och hämtar dig så måste du följa med.
axwell
Elmoped

Inlägg av axwell »

difaren skrev:Jag fick hem brev pga en sak.

OCH du har all rätt att skita i förhöret, du kan inte dömas för det men däremot om polisen kommer och hämtar dig så måste du följa med.
Jaha.

Okej, va bra. Ja tänkte nästan det.
axwell
Elmoped

Inlägg av axwell »

Ville bara säga att allt lades ner för ett tag sedan!

Dom på "dansmoke.se" sa att paketet hade skickats till en person och dom gick ju då på personnumret och skickade till den personen som tillhörde det personnumrets folkbokförda adress. Då "dansmoke.se" hade mailat oss om att få ett svar om vad som hade hänt osv, så det gjorde vi och några dagar senare fick vi ett svar om att allt var lugnt osv. Så antar att "dansmoke.se" hade vidarebefordrat de vi skrev och att personen mailade tillbaka och att allt var lugnt och varorna kom tillbaka och ja, allt var i sin ordning! Är inte helt hundra på hur allt gick till men allt är löst iallafall :)

Tack för alla svar! :)
mrderbiguy
Svårstartad skrothög

Inlägg av mrderbiguy »

Förhoppningsvis får du dagsböter, för att ens försöka köpa saker när man är 15 bast och inte har någon aning om konsekvenserna så är det bara dumt gjort.
Derbi asså -.-
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew

Inlägg av Persson97 »

Läxan lärd, right?
Det är ju lätt att vara efterklok..
Hoppas på det bästa för din skull!
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och att kvinnor ska vara lika bra.
axwell
Elmoped

Inlägg av axwell »

mrderbiguy skrev:Förhoppningsvis får du dagsböter, för att ens försöka köpa saker när man är 15 bast och inte har någon aning om konsekvenserna så är det bara dumt gjort.
Fick inte ett skit, tack ändå :) Du kanske borde läsa lite innan du kommenterar. Jag får köpa vad jag vill när jag är 15 år enligt lag, bara det inte är alkohol, tobak osv right? Det finns väl inga konsekvenser att köpa nåt sånt ändå? Har redan skrivit själv att det var onödigt och insåg inte att dom gjorde så för att folk skulle skriva in uppgifter osv och automatiskt skulle köpa deras produkter. Kolla upp lite innan du säger/skriver något tack.
Senast redigerad av axwell den 10 mars 2013, 18:25, redigerad totalt 1 gånger.
axwell
Elmoped

Inlägg av axwell »

Persson97 skrev:Läxan lärd, right?
Det är ju lätt att vara efterklok..
Hoppas på det bästa för din skull!
Ja precis!
Ja, det är ju det..
Tack så mycket!
Skriv svar