Överflödad förgasare / Motorstopp

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
Krille_9
Elmoped

Överflödad förgasare / Motorstopp

Inlägg av Krille_9 »

Tja!
När jag körde för ett tag sen och fick motorstopp. Sedan åkte jag o tanka och sedan starta den inte. jag märkte när jag kom hem att min förgasare var full av bensin. Är det för stort munstycke?
Användarens profilbild
Robeee
Svårstartad skrothög

Inlägg av Robeee »

Tja. Att din fögg var full av bensin är helt normalt, de ska den också va.. så nej munstycket är nog inte för stort för att den funka ju bra innan, eller?

Du kan ju börja med att berätta vad du har för moppe o.s.v, hur gjorde den när den stanna? Hördes det nåt konstigt, ovanligt ljud? Har den gnista? Har den kompression? :)
Krille_9
Elmoped

Inlägg av Krille_9 »

Har en peugeot trekker. Jag har bytt till 17,5mm förgasare nyligen och försöker hitta rätt munstycke. Det gick bra tills jag skulle provköra då den bara dog vid ett trafikljus(Kan vara tomgånginsällning) men jag lyckades starta och ta mig till bensinmacken. Tankade full tank startade för att flytta mig ur vagen o ta på mig hanskar etc. och då ville den inte längre starta.
Användarens profilbild
Robeee
Svårstartad skrothög

Inlägg av Robeee »

Krille_9 skrev:Har en peugeot trekker. Jag har bytt till 17,5mm förgasare nyligen och försöker hitta rätt munstycke. Det gick bra tills jag skulle provköra då den bara dog vid ett trafikljus(Kan vara tomgånginsällning) men jag lyckades starta och ta mig till bensinmacken. Tankade full tank startade för att flytta mig ur vagen o ta på mig hanskar etc. och då ville den inte längre starta.
Ok, så det gick bra tills du skulle provköra? Vad gick bra? :D

Hmm, tomgångsinställning.. borde nog starta och gå även om inte tomgången är inställd, bara att den inte hålls igång eller har höga varv.. nu när det är kallt så kan de va bra att ställa nålen på lite rikare, kan bra "bööa" och dö bort av för snål inställning på nålen. Sen så hur har du ställt luft-/blandnings- skruven? Men visst de kan va munstycke också.. kom ihåg dock att munstycke inte är enda som ska ställas när du bestyckar förgasaren..

Vad har du för setup? :)
Krille_9
Elmoped

Inlägg av Krille_9 »

Ja, antar att det är antagligen tomgången eller nålen som bör ställas in. Min setup är: Org. 50cc cylinder, 17,5mm förgasare, och effektrör från kundo(Vet inte mer än så om röret :lol: ) men hur ställer ja in nålen? måste jag byta? för jag förstår inte riktigt hur det går till.
Användarens profilbild
SNODDAS15
Farsans gamla zündapp

Inlägg av SNODDAS15 »

plockar man isär förgasare och trottel så kommer nålen ut lätt, på nålen finns ett clips och ett par runda jack i nålen. Så flyttar du bara clipset upp elr ner.

OBS Osäker OBS

Clips uppåt=mer luft
Clips neråt=mer bensin
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street

Inlägg av Rexxy »

SNODDAS15 skrev:plockar man isär förgasare och trottel så kommer nålen ut lätt, på nålen finns ett clips och ett par runda jack i nålen. Så flyttar du bara clipset upp elr ner.

OBS Osäker OBS

Clips uppåt=mer luft
Clips neråt=mer bensin
Åhnej, helt fel!

Den bestämmer bara mängden soppa runt halvgas. Clipset neråt, nålen höjs, mer soppa.
Clipset uppåt, nålen sänks, mindre soppa!
Krille_9
Elmoped

Inlägg av Krille_9 »

Okej, ska prova :)
Skriv svar