Cylinder-Tråden! Cross/SM/RR

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Drd evo vicke
Elmoped

Inlägg av Drd evo vicke »

Jag vet faktiskt inte, men hans polare körde ihjäl sig när han var i våran ålder så han är väll lite försiktig:)
riejukillen
Elmoped

Inlägg av riejukillen »

Tänkte köpa mig en ny cylinder ska dock vara 50cc och funderar på denna http://www.twostroke.se/product.asp?product=11056 någon som vet om den är något att ha eller om någon vet någon bättre ska vara runt samma prisklass :)
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem

Inlägg av david96 »

riejukillen skrev:Tänkte köpa mig en ny cylinder ska dock vara 50cc och funderar på denna http://www.twostroke.se/product.asp?product=11056 någon som vet om den är något att ha eller om någon vet någon bättre ska vara runt samma prisklass :)

fall din orginal inte är slut så köp ingen 50 sport, ger knappast någon märkvärd effekt för pengarna
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
riejukillen
Elmoped

Inlägg av riejukillen »

david96 skrev:
riejukillen skrev:Tänkte köpa mig en ny cylinder ska dock vara 50cc och funderar på denna http://www.twostroke.se/product.asp?product=11056 någon som vet om den är något att ha eller om någon vet någon bättre ska vara runt samma prisklass :)

fall din orginal inte är slut så köp ingen 50 sport, ger knappast någon märkvärd effekt för pengarna
Min original är ganska slut... :/
derix
Elmoped

80cc guss

Inlägg av derix »

tjena tror ni man behöver byta vev till en 80cc guss cylinder och isf vilken vev eller tror att det räcker med kullager? då min vev är frisk :)
siiimooon
Gasres

Re: 80cc guss

Inlägg av siiimooon »

derix skrev:tjena tror ni man behöver byta vev till en 80cc guss cylinder och isf vilken vev eller tror att det räcker med kullager? då min vev är frisk :)
Om det är fräscht så kan det hålla flera hundra mil utan problem.
Guss är väl ingen monstercylinder vad jag vet, så det ska gå bra.
derix
Elmoped

Inlägg av derix »

chill tack men tror jag byter kulllager anyway så kör jag ett tag och ser om den håller ;)
Användarens profilbild
byYn
Farsans gamla zündapp

Inlägg av byYn »

Orkar inte läsa igenom alla 80 sidor, någon som vet en bra 70cc till D50B0 motorn? alltså Derbi Senda från 2006 och framåt. Hittar bara Airsal och Barikit, vill veta vilken som är bäst av dom enligt era erfarenheter och vilken som håller bäst och har bäst kvalité?
Bild
Användarens profilbild
DiNozzan
King of the street
Kontakt:

Inlägg av DiNozzan »

byYn skrev:Orkar inte läsa igenom alla 80 sidor, någon som vet en bra 70cc till D50B0 motorn? alltså Derbi Senda från 2006 och framåt. Hittar bara Airsal och Barikit, vill veta vilken som är bäst av dom enligt era erfarenheter och vilken som håller bäst och har bäst kvalité?
Samma effekt, samma kvalité, samma cylinder. Kvittar vilken du köper.
Frans3397
Elmoped

Inlägg av Frans3397 »

Hej jag söker en sport cylinder 50 cc som jag kan ha på en Derbi Senda X race . Jag har ett tecnigas rör på.
Användarens profilbild
FreZz
Sundsvall Audi Ligist

Inlägg av FreZz »

Frans3397 skrev:Hej jag söker en sport cylinder 50 cc som jag kan ha på en Derbi Senda X race . Jag har ett tecnigas rör på.
köp 70cc istället 50cc gör nästan ingen skillnad
Quattro lyfe
Frans3397
Elmoped

Inlägg av Frans3397 »

70cc syns för bra att det är trimmat.
siiimooon
Gasres

Inlägg av siiimooon »

Frans3397 skrev:70cc syns för bra att det är trimmat.
Airsal 50cc, det står Airsal på cylindern.
Airsal 70cc, det står Airsal på cylindern.

Man ser inte på cylindern att det är 50/70/80cc.
Frans3397
Elmoped

Inlägg av Frans3397 »

Passar det min Derbi ? Enligt den här sidan gör det inte det http://www.rinab.nu/scooter-a/Aprilia/A ... 593635.htm.

Jag har en 19 mm förgasare någonstans så problemet med förgasaren slipper jag.
Användarens profilbild
Dillpojken
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Dillpojken »

måste jag ha någon speciel kolv till en athena cyllinder (70cc) ? eller funkar alla kolvar (45mm) till 70cc cyllindrar? t.e.x som denna http://www.norscand.com/kolv-kompl-hond ... c-637.aspx
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

Dillpojken skrev:måste jag ha någon speciel kolv till en athena cyllinder (70cc) ? eller funkar alla kolvar (45mm) till 70cc cyllindrar? t.e.x som denna http://www.norscand.com/kolv-kompl-hond ... c-637.aspx
Den där kolven är 45,5mm, inte 45mm. Det kan skilja i höjd på kolvarna,
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
Dillpojken
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Dillpojken »

CaToXXo skrev:
Dillpojken skrev:måste jag ha någon speciel kolv till en athena cyllinder (70cc) ? eller funkar alla kolvar (45mm) till 70cc cyllindrar? t.e.x som denna http://www.norscand.com/kolv-kompl-hond ... c-637.aspx
Den där kolven är 45,5mm, inte 45mm. Det kan skilja i höjd på kolvarna,
vet du någon som passar ? eller hur man kan kolla det?
Användarens profilbild
Dillpojken
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Dillpojken »

Jag undrar om original toppen till mt5 passar på 70cc cyllindern eurocillidro/athena. och kommer den gå bra med en athena till original förgasaren?
om jag fattat de rätt så är eurocillidro samma som athena? rätta mig om jag har fel.
PieForMidgets
Elmoped

Inlägg av PieForMidgets »

Hur är Motoforce (Standard), Motoforce (Original) och Teknix (Original) till Rieju som finns som de tre första på www.twostroke.se? Menar mer utförligt än "liknande original". Har en Rieju Drac med överliggande TK rör och 16mm förgasare och vill ha samma (eller mer) effekt som jag hade innan min originalcylinder skar.

Edit: Även TNT's Cylinderkit (Standard)
siiimooon
Gasres

Inlägg av siiimooon »

PieForMidgets skrev:Hur är Motoforce (Standard), Motoforce (Original) och Teknix (Original) till Rieju som finns som de tre första på www.twostroke.se? Menar mer utförligt än "liknande original". Har en Rieju Drac med överliggande TK rör och 16mm förgasare och vill ha samma (eller mer) effekt som jag hade innan min originalcylinder skar.

Hade Motoforce 50cc Alu på en Drac, gick minst lika bra som med originalcylinder. Provade både urpluggat och TK, och det gick precis som vilken urpluggad/trimrörsmoppe som helst!
PieForMidgets
Elmoped

siiimooon skrev:
PieForMidgets skrev:Hur är Motoforce (Standard), Motoforce (Original) och Teknix (Original) till Rieju som finns som de tre första på www.twostroke.se? Menar mer utförligt än "liknande original". Har en Rieju Drac med överliggande TK rör och 16mm förgasare och vill ha samma (eller mer) effekt som jag hade innan min originalcylinder skar.

Hade Motoforce 50cc Alu på en Drac, gick minst lika bra som med originalcylinder. Provade både urpluggat och TK, och det gick precis som vilken urpluggad/trimrörsmoppe som helst!
Lutar mot denna: http://twostroke.se/product.asp?product=10989

bra val?
Användarens profilbild
tacopaj
Volvo Power

Inlägg av tacopaj »

hur gör man när man ska montera cylindern på kolven som sitter på vevstaken? en dt50
tänkte bara om det är svårt och om det är något speciellt man behöver tänka på? :)
Bild
Members: tacopaj, Jonsson98, Voltfax
gurra88
Elmoped

Inlägg av gurra88 »

1. Vad är det för skillnad mellan airsal 70cc sport och barikit 74cc.

2. Hur mycket höjs hastigheten på en beta rr50 AM6 med urpluggat orginalrör, orginal förgasare och 10/56 drev om man monterar på nån av dom? :)
Användarens profilbild
Dillpojken
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Dillpojken »

tacopaj skrev:hur gör man när man ska montera cylindern på kolven som sitter på vevstaken? en dt50
tänkte bara om det är svårt och om det är något speciellt man behöver tänka på? :)
inte så jävla svårt. men man ska tänka på att smörja in cyllinder loppet och kolven med lite olja innan, och såklart ta det försiktigt osv. annars är de väll inget specielt. :)
Användarens profilbild
tacopaj
Volvo Power

Inlägg av tacopaj »

Dillpojken skrev:
tacopaj skrev:hur gör man när man ska montera cylindern på kolven som sitter på vevstaken? en dt50
inte så jävla svårt. men man ska tänka på att smörja in cyllinder loppet och kolven med lite olja innan, och såklart ta det försiktigt osv. annars är de väll inget specielt. :)
Funkar 5-56 eller ska jag typ 2t olja?
cylinderloppet? vad menar du exakt med det?
Bild
Användarens profilbild
Dillpojken
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Dillpojken »

tacopaj skrev:
Dillpojken skrev:
tror nog båda oljorna funkar bra det ska ju bara användas lite på fingret och gnida in i cyllindern och på kolven.
Användarens profilbild
tacopaj
Volvo Power

Inlägg av tacopaj »

Dillpojken skrev:
tacopaj skrev:
Dillpojken skrev:inte så jävla svårt. men man ska tänka på att smörja in cyllinder loppet och kolven med lite olja innan, och såklart ta det försiktigt osv. annars är de väll inget specielt. :)
tror nog båda oljorna funkar bra det ska ju bara användas lite på fingret och gnida in i cyllindern och på kolven.
det behövs nog lite mer olja än så ;) jag hittade ett klipp som Hassse har gjor där han monterar 70cc på AM6. det såg inte alls så svårt ut
Bild
gurra88
Elmoped

Inlägg av gurra88 »

gurra88 skrev:1. Vad är det för skillnad mellan airsal 70cc sport och barikit 74cc.

2. Hur mycket höjs hastigheten på en beta rr50 AM6 med urpluggat orginalrör, orginal förgasare och 10/56 drev om man monterar på nån av dom? :)
Någon? :)
PieForMidgets
Elmoped

gurra88 skrev:1. Vad är det för skillnad mellan airsal 70cc sport och barikit 74cc.

2. 30~ km/h
Användarens profilbild
k-skåpet
F.D Crew

Inlägg av k-skåpet »

PieForMidgets skrev:

2. 30~ km/h
Så du menar att om den går i 80 med urpluggat rör och sen trycker du på en Airsal så gör den 110... Med den drevningen så gör den typ 80.
Beta v1.0 Ktm edition.
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=40990

Söker Prorace rör, byter gärna mot portad sp-cylinder och massa andra saker, hör av dig om du har något du är sugen på att byta eller sälja. :)
gurra88
Elmoped

Inlägg av gurra88 »

k-skåpet skrev:
PieForMidgets skrev:

2. 30~ km/h
Så du menar att om den går i 80 med urpluggat rör och sen trycker du på en Airsal så gör den 110... Med den drevningen så gör den typ 80.
Okej tack! :) ungefär hur lätt kan man dreva en moppe utan att den slits?
Användarens profilbild
Dillpojken
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Dillpojken »

gurra88 skrev:
k-skåpet skrev:
PieForMidgets skrev: 2. 30~ km/h
hur lätt som hälst?
Användarens profilbild
k-skåpet
F.D Crew

Inlägg av k-skåpet »

gurra88 skrev:
k-skåpet skrev:
PieForMidgets skrev: 2. 30~ km/h
Slitaget är den samma så länge du varvar lika mycket, dock är det lite svårt att säga, tycker 10/56 låter för lätt, kommer bara bli jobbigt och du har nog roligare med typ 12/56. :)
Beta v1.0 Ktm edition.
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=40990

Söker Prorace rör, byter gärna mot portad sp-cylinder och massa andra saker, hör av dig om du har något du är sugen på att byta eller sälja. :)
gurra88
Elmoped

Inlägg av gurra88 »

k-skåpet skrev:
gurra88 skrev:
k-skåpet skrev:Så du menar att om den går i 80 med urpluggat rör och sen trycker du på en Airsal så gör den 110... Med den drevningen så gör den typ 80.
Slitaget är den samma så länge du varvar lika mycket, dock är det lite svårt att säga, tycker 10/56 låter för lätt, kommer bara bli jobbigt och du har nog roligare med typ 12/56. :)
Okej tack! :D
Frans3397
Elmoped

Inlägg av Frans3397 »

Levereras den cylindern med någon sorts strypning ?http://www.rinab.fi/moped-klass-1-fi/De ... Gilera.htm

Jag hade en likadan cylinder på men den gick sönder.Kommer den här gå lika bra?
Skriv svar