1) Hur ser man vad det är för årsmodell?
2) Vad heter motorn?
3) Den har ingen gnista och startar därför inte. Vanliga fel? Har en annan CDI-box som jag provat med men det har inte hjälpt.
4) Kan man mäta på tändplattan för att felsöka? Förstått att grön, vit, röd kabel har med tändning att göra.
1: Svårt att hitta någonstans i klartext, men t.ex. på bromsokens baksida brukar man kunna hitta en gjutningsmärkning, med siffror i mitten och tolv tårtbitar runt. Om det t.ex. står 98 i mitten och fyra av tårtbitarna har en punkt betyder det att bromsoket blev gjutet i april 1998. Att hitta en enda sån märkning säger ju inte att moppen är tillverkad då eftersom många delar kan bytas genom åren, men om tre-fyra-fem grejer har sån märkning från ungefär samma tidpunkt är det en rätt bra antydan.
2: Derbi EBE050 eller EBS050
3/4: Resistansmät mellan kablarna till tändplattan och jord (motorblocket). Om jag minns rätt bör vit kabel ha i stort sett noll ohm, röd några tiotal eller nått hundratal ohm, och grön några hundra ohm. Nu är jag ju inte helt säker, men hittar du någon stor avvikelse (noll ohm där det ska vara betydligt högre, eller fullständigt avbrott) betyder det i alla fall att du har nått fel där. Kablarna lossnar från lödningarna på tändplattan ibland.
5: Sök elschema till Derbi Senda 1998-99 (med rörramen), det är samma moppe med lite olika smink så elschemat är förmodligen likadant, eller i alla fall ganka likt.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.