rasmusborg skrev:Hur ska man räkna ut "20=4x+8" ?
Har skit svårt för algebra och ekvationer, finns det något enkelt räknesätt på exempelvis den uppgiften?
rasmusborg skrev:Hur ska man räkna ut "20=4x+8" ?
Har skit svårt för algebra och ekvationer, finns det något enkelt räknesätt på exempelvis den uppgiften?
Svaret ska vara 3 i alla fall
Super tacksam för svar!
20=4x+8
20-8=4x+8-8
12=4x
4 4 (delat på 4)
X=3
Så vill våran lärare att vi gör
Du märkte inte att 2 och jag lite halvt redan har svarat?
Macko96 skrev:Ska hålla ett argumenterande tal i skolan om varför man borde införa en första-akuten kurs för att ta körkort men ska har 3 riktigt bra argument + ett motargument.
Har 2 för och ett emot så kom med tips på ett argument för att införa en sådan kurs!
Eller om ni vet ett ännu bättre ämne så säg det då men då vill jag har riktigt bra argument fört!
går i natur och vill ha A på denna uppsats och tal så det ska va bra så ni vet!
vilka argument har du redan för de ? de jag tänker på först är ju att du kan ta upp konsekvenserna av vad som händer om man gör fel och är först vid olycksplatsen och gör första hjälpen fel, där har du ett argument+ du kan prata runt de osv, vore lättare om du sa vilka du hade
ett till är ju fall alla ska kunna de när man får körkort kan alla hjälpa till och då kan man rädda liv osv, fall du ska nå a nivå är de ju mest att reflektera runt om dem
Macko96 skrev:Ska hålla ett argumenterande tal i skolan om varför man borde införa en första-akuten kurs för att ta körkort men ska har 3 riktigt bra argument + ett motargument.
Har 2 för och ett emot så kom med tips på ett argument för att införa en sådan kurs!
Eller om ni vet ett ännu bättre ämne så säg det då men då vill jag har riktigt bra argument fört!
går i natur och vill ha A på denna uppsats och tal så det ska va bra så ni vet!
vilka argument har du redan för de ? de jag tänker på först är ju att du kan ta upp konsekvenserna av vad som händer om man gör fel och är först vid olycksplatsen och gör första hjälpen fel, där har du ett argument+ du kan prata runt de osv, vore lättare om du sa vilka du hade
ett till är ju fall alla ska kunna de när man får körkort kan alla hjälpa till och då kan man rädda liv osv, fall du ska nå a nivå är de ju mest att reflektera runt om dem
Juste
tar ämnet varför körkort borde inneha fler kurser, (även att det blir svårare då)
Dom jag har är att trafikverkets 0 vision skulle vara lättare att nå iom att alla på gatan kan akut sjukvård.
och att uppkörningen för bil är mycket lättare än mc då man inte behöver göra någon konbana eller effektiv bromsning.
Så bara där kan det "rädda" liv för då ska alla kunna köra bättre!
Men behöver mer
Motargumentet är såklart kostnaden då alla inte kommer att kunna ta kort, + trafikverkets kostnad för kursen. men det går ca 25-50 miljarder varje år på olyckor så tror det kompenseras lite utav att det sänks!
tjennare, asså vad gör ni inför redovisningar inför klassen? själv så känns det som att jag ska skita på mig, typ.. samma känsla kmr krypande inför varje redovisning
ps. hoppas att jag skrev i en passande tråd hittadeingen bättre
tacopaj skrev:tjennare, asså vad gör ni inför redovisningar inför klassen? själv så känns det som att jag ska skita på mig, typ.. samma känsla kmr krypande inför varje redovisning
jag försöker bara att typ tänka på vad jag ska prata om sen så improviserar jag en del och hoppas på att ingen ska mobba mig för't!
tacopaj skrev:okay..men det går faktiskt bättre om man kan det bra
men tänk då att sitta och "småläsa" om saken du ska prata om och repitera många gånger, både högt inför typ mamma och när du ska somna kan du tänka ordningen på vad du ska säga!
tacopaj skrev:tjennare, asså vad gör ni inför redovisningar inför klassen? själv så känns det som att jag ska skita på mig, typ.. samma känsla kmr krypande inför varje redovisning
Ingenting
Sedan får man lite panik när man ska gå upp, men det är smällar man får ta
EDIT: Är det något med matte som ni undrar över, släng iväg ett PM till mig så ska jag försöka lösa/förklara det
derbiofc skrev:
Dock absolut inte MP, när det gäller försvaret är dom så jävliga att jag inte fattar nåt, fick dom bestämma skulle dom gå tillbaka till att ha riddare och hästar.
Ingenting
EDIT: Är det något med matte som ni undrar över, släng iväg ett PM till mig så ska jag försöka lösa/förklara det
det är den paniken man vill undiva men det e tur att man bara har nån månad kvar av grundskolan
Ingenting
det är den paniken man vill undiva men det e tur att man bara har nån månad kvar av grundskolan
edit: *några månader
Jag är alltid nervös och spänd i början, men sen efter nån minut så brukar det inte vara så nervöst tycker jag, och va liksom inte spänd och tänk inte så mycket innan du ska gå upp... för då stressar du bara upp dig själv osv.. och tappar bort dig eller något Men liksom tänkt att det inte är så farligt och det är bara din klass så om tabba dig så skrattar dem väl mer med dig en åt dig
okay..öjt mitt 200:e inlägg
ja så är det ju i början:fett nervöst väl framme: mindre nervöst pratat klart: inte nervöst sitter ner igen:det var väl inge farligt?
dieselbruden skrev:tjena! nån som kan förklara vad parallellhandlingar är?
om du läser en bok och vi säger att varannat kapitel så förjer du en person med en viss händelse och i nästa så är det en helt annan person med en annan händelse som tillslut binds samman i slutet av boken/filmen
dieselbruden skrev:tjena! nån som kan förklara vad parallellhandlingar är?
om du läser en bok och vi säger att varannat kapitel så förjer du en person med en viss händelse och i nästa så är det en helt annan person med en annan händelse som tillslut binds samman i slutet av boken/filmen
bra jag och dieselbruden har nämligen samma fråga hehe
Vad är det för bok?
Ingen som vet vilka vändpukter, "point of no return", "Konfliktförlösning" och tema som finns i Terminator 2?
Gärna något budskap oxå!
derbiofc skrev:
Dock absolut inte MP, när det gäller försvaret är dom så jävliga att jag inte fattar nåt, fick dom bestämma skulle dom gå tillbaka till att ha riddare och hästar.
Fatzy skrev:Vad är det för bok?
Ingen som vet vilka vändpukter, "point of no return", "Konfliktförlösning" och tema som finns i Terminator 2?
Gärna något budskap oxå!
vi har läst "utvandrarna", grejen är att vi har typ läst MAX 50 sidor av 500 -.-
dieselbruden skrev:som tacopaj sa så "läser" vi utvandrarna... eftersom att vi läst typ 50 sidor ca så är de lite svårt att ta ut parallellhandlingar...
Vi hade med den jävla skiten..
Gjorde den med en kompis som läst typ lika flitigt som jag (50-70 sidor) men vi gjorde ett poser point med typ alla grejer vi kunde hitta på nätet och läste ochså på baksidan
Fick ett b så ni klarar er säkert bra
tjaa har tyskaprov imorn å kan typ inte mkt, skulle någon kunna förklara en sak för mig? Ägandepronomen...
mein, dein, sein, sein, ihr, unser, euer, ihr och ihr.. sen står det pararellt samma ord fast med "e" på slutet..fattar seriöst inte ett skit
jag vet att det är en dålig bekrivning men det är dålig beskrivning i boken oxå..
tacopaj skrev:tjaa har tyskaprov imorn å kan typ inte mkt, skulle någon kunna förklara en sak för mig? Ägandepronomen...
mein, dein, sein, sein, ihr, unser, euer, ihr och ihr.. sen står det pararellt samma ord fast med "e" på slutet..fattar seriöst inte ett skit
jag vet att det är en dålig bekrivning men det är dålig beskrivning i boken oxå..
Läste tyska i 7-9 och nu är jag 19 så det var inte igår.. men det har ju att göra med om det är der, das eller die. Sen vilken form av ord det är . Dativ och vad det heter.
tacopaj skrev:tjaa har tyskaprov imorn å kan typ inte mkt, skulle någon kunna förklara en sak för mig? Ägandepronomen...
Läste tyska i 7-9 och nu är jag 19 så det var inte igår.. men det har ju att göra med om det är der, das eller die. Sen vilken form av ord det är . Dativ och vad det heter.
Det där med tyskan. Om det är das ord så blir det ingen förendring på t.ex dein. Om det är ett der ord så blir det som das ord, men om ordet står i akusativobjekt så blir det deinen på der ord. Die ord blir deine hela tiden.(das ord också, bara der som blir cp)
Har fått en uppgift på idrotten som lyder följande :
Vad beror det på att vissa sporter är väldigt populära i vissa länder, medan de i andra länder knappt existerar? Ge gärna några exempel.
ska ha ett föredrag i skolan, jag ska ha om balotelli (fotbollsspelaren)
det ska vara minst 4 min, gärna så långt som möjligt för lärarn är helt fucked i huvudet så jag vill få så bra betyg som möjligt...
hur tycker ni jag ska sätta upp det? fakta hittar jag lätt, han gör ju lika mycket utanför planen som på någon som har bra videor på balotelli som man skulle kunna visa? allt uppskattas
Ett tips kan vara att börja med den punkten i hans liv som är den mest spännande. Då kommer talet att sätta sin prägel direkt och det blir intressantare för lyssnarna.
tja!
jag behöver lite hjälp med en sak
det handlar om Josef Mengele. tysken som experimenterade med judar i Auschwitz.
hur kunde tyska folket acceptera detta?
Vad kom han fram till?
tacksam för hjälp och länkar
På sommarn - Derbi DRD Racing -07- SÅLD
På vintern - Lynx Enduro Millennium -00
Jonas har varit överviktig i hela sitt liv. Han har ett BMI på 34, och går i årskurs 9. Han har aldrig tränat på gym eller varit ute och motionerat i naturen. Han tror inte att han orkar alltför ansträngande aktiviteter i början. Hur ska Jonas lägga upp sin mat och träning för att det ska passa honom?
om det är någon som är bra på såna saker (idrotts teori eller vad det nu kallas) så kan jag betala för att få svar på 5 frågor som liknar ovanstående. ett måste är att det kommer bli C eller bättre i betyget.
Och nej det är inte fusk, det är teamwork
Linusen skrev:Jonas har varit överviktig i hela sitt liv. Han har ett BMI på 34, och går i årskurs 9. Han har aldrig tränat på gym eller varit ute och motionerat i naturen. Han tror inte att han orkar alltför ansträngande aktiviteter i början. Hur ska Jonas lägga upp sin mat och träning för att det ska passa honom?
om det är någon som är bra på såna saker (idrotts teori eller vad det nu kallas) så kan jag betala för att få svar på 5 frågor som liknar ovanstående. ett måste är att det kommer bli C eller bättre i betyget.
haha, trodde först du hade något emot jonas här på forumet
han borde kanske börja med att gå ut och vandra några gånger i veckan och skippa godis/läsk och sånt
Linusen skrev:Jonas har varit överviktig i hela sitt liv. Han har ett BMI på 34, och går i årskurs 9. Han har aldrig tränat på gym eller varit ute och motionerat i naturen. Han tror inte att han orkar alltför ansträngande aktiviteter i början. Hur ska Jonas lägga upp sin mat och träning för att det ska passa honom?
haha, trodde först du hade något emot jonas här på forumet
han borde kanske börja med att gå ut och vandra några gånger i veckan och skippa godis/läsk och sånt
[/spoiler]
Menar du lite kalori, och kolhydrats intag + lågintensiv träning?