Träning, kost & hälsa-tråden

Snack om allt mellan himmel och jord. Passar inte ditt ämne in någon annan stans får det tas här.
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem

Inlägg av DEA!! »

Sen beror det ju på hur du vill gå ner i vikt. Banta eller fettminskning :wink:
Årets Styrelsemedlem 2013
Fatzy
Svårstartad skrothög

Inlägg av Fatzy »

När ni deffar, hur snabbt förlorar ni vikt då?
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... tart=43#43
derbiofc skrev: Dock absolut inte MP, när det gäller försvaret är dom så jävliga att jag inte fattar nåt, fick dom bestämma skulle dom gå tillbaka till att ha riddare och hästar.
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem

Inlägg av DEA!! »

PK skrev:då kommer jag inte få det resultatet jag vill ha. ska man göra det så ska man göra det ordentligt ;)

äter jag sallad kommer jag störa mig på att det inte är någon form av sås till, ägg mår jag dåligt av osv...

men hur många kalorier bör jag få i mig för att varken gå ner eller upp i vikt? fattar inte hur man räknar ut det men finns ju en lösning på det :)
Passar inte maten så får du ju testa dig fram själv. Ingen är densamma. Vad vill du få ut av träningen?
Fatzy
Svårstartad skrothög

Inlägg av Fatzy »

DEA!! skrev:
PK skrev:då kommer jag inte få det resultatet jag vill ha. ska man göra det så ska man göra det ordentligt ;)

äter jag sallad kommer jag störa mig på att det inte är någon form av sås till, ägg mår jag dåligt av osv...

men hur många kalorier bör jag få i mig för att varken gå ner eller upp i vikt? fattar inte hur man räknar ut det men finns ju en lösning på det :)
Passar inte maten så får du ju testa dig fram själv. Ingen är densamma. Vad vill du få ut av träningen?
Går det inte att fixa en egen sås?
Typ mjölk, kryddor, någonting som binder och gör den tjockare, typ potatismos?
Creme fraiche/gräddfil och kryddor? Kanske slänger i lite chilisås?

Kanske inte de godaste såserna, men det är ju kanske något att prova?
derbiofc skrev: Dock absolut inte MP, när det gäller försvaret är dom så jävliga att jag inte fattar nåt, fick dom bestämma skulle dom gå tillbaka till att ha riddare och hästar.
Användarens profilbild
PK
#DVAJJ

Inlägg av PK »

jag är nog liite kraftigare än det "normala", men inte på ett tjockissätt utan större muskler typ :) jag ser ut som att jag har tränat lite typ även fast jag inte gör det..
dock så har år och åter år av datorspelande och stillasittande med dålig kost gjort att jag har hemskt mycket fett rent generellt (liten bilring runt magen och midja, under hakan osv) och jag känner mig mer och mer klumpig och har ingen kondition alls.

så tanken är ju fettminskning först och främst men ändå gå ner liite i vikt :)

jo visst går det att fixa någon form av sås själv, men vem fan vill äta sås gjord på mjölk, kryddor och potatismos? ;)
Fatzy
Svårstartad skrothög

Inlägg av Fatzy »

Ta gräddfil och hacka ner gurka, då har du ju typ tzatziki?;)
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem

Inlägg av DEA!! »

PK skrev:jag är nog liite kraftigare än det "normala", men inte på ett tjockissätt utan större muskler typ :) jag ser ut som att jag har tränat lite typ även fast jag inte gör det..
dock så har år och åter år av datorspelande och stillasittande med dålig kost gjort att jag har hemskt mycket fett rent generellt (liten bilring runt magen och midja, under hakan osv) och jag känner mig mer och mer klumpig och har ingen kondition alls.

så tanken är ju fettminskning först och främst men ändå gå ner liite i vikt :)

jo visst går det att fixa någon form av sås själv, men vem fan vill äta sås gjord på mjölk, kryddor och potatismos? ;)
Fettninskning leder ju till viktnedgång.
Fatzy
Svårstartad skrothög

Inlägg av Fatzy »

Har gått ned i 0.5kg på två veckor. Är det bara jag eller känns inte det lite?
[spoiler]Deffar BTW[/spoiler]
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem

Inlägg av david96 »

Fatzy skrev:Har gått ned i 0.5kg på två veckor. Är det bara jag eller känns inte det lite?
ja, rätt så, ibörjan droppar man som fan, men allt beror ju hur hårt man kör, jag körde nästan 0 kolhydrater med träning 5-6 gånger veckan och gått ner 8 kilo sen början slutet av november, dock nu dem senaste 3 veckorna har jag bara gått ner 1 kilo, då jag börjat släppa på de

men äter du något godis/dricka ? isåfall sluta med de helt
äter du vitt bröd etc ? sluta med de
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Användarens profilbild
PK
#DVAJJ

Inlägg av PK »

sköt det ordentligt så ska du se att du går ner i vikt..

jag ska ligga på strikt diet nu när mina grejjer från gymgrissisten är beställda.

Frukost: 2 ägg, havregrynsgröt
Lunch: skolmat. mycket kött och grönsaker med någon form av potatis/pasta
Mellanmål: 2 lingongrova med keso/avakado
Träning
Efter: whey 80
Middag: lax/kött/kyckling med potatis eller annat
Kvällsmål: havregrynsgröt+avakado

ungefär i den stilen kommer jag köra. kommer förhoppningsvis ligga på 500 i kaloriunderskott och alltså få i mig ca 1700 kalorier per dag.

kommer förhoppningsvis tappa 1kg/vecka :) nu ska PK bli tight! ;)

PS: är det någon som vet vart man kan testa sin fettprocent? vill kunna sätta ett mål och kolla före/efter.
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem

Inlägg av david96 »

PK skrev:sköt det ordentligt så ska du se att du går ner i vikt..

jag ska ligga på strikt diet nu när mina grejjer från gymgrissisten är beställda.

Frukost: 2 ägg, havregrynsgröt
Lunch: skolmat. mycket kött och grönsaker med någon form av potatis/pasta
Mellanmål: 2 lingongrova med keso/avakado
Träning
Efter: whey 80
Middag: lax/kött/kyckling med potatis eller annat
Kvällsmål: havregrynsgröt+avakado

ungefär i den stilen kommer jag köra. kommer förhoppningsvis ligga på 500 i kaloriunderskott och alltså få i mig ca 1700 kalorier per dag.

kommer förhoppningsvis tappa 1kg/vecka :) nu ska PK bli tight! ;)

PS: är det någon som vet vart man kan testa sin fettprocent? vill kunna sätta ett mål och kolla före/efter.
ehm, lingongrova? största sockerboven :P gröt=mycket kolhydrater perfekt för träning dock inte deff
avokado även där en hel kolhydrater
kör på magert kött och mager fisk och du kommer nog inte hamna på 500 under med de där, skulle nog mer tro över då även ägg innehåller rätt mycket med
euroman
Farsans gamla zündapp

Inlägg av euroman »

MrAndersson skrev:
euroman skrev:
MrAndersson skrev:hur gammal är du?
25år årsmodell 87a :)

ändrade så det står i inlägget mde :)
Jaha, nu låter de rimligare! Trodde du va 16-18 och för 5 år sedan bänkade 105 :roll:
haha ja då kanske det låter lite konstigt xD
Zundapp ks50 70cc athena "agge steg2+ port" mikuni 20mm racerör, race stake, Nerplockad för mer portning samt renovering av ram och motor!
Användarens profilbild
bluerider94
King of the street

Inlägg av bluerider94 »

Det är verkligen inte fel att äta havregrynsgröt när man deffar!
O de behöver inte vara kolhydraterna som är det farliga.. kolhydrater i form av socker är skit men som i pasta/ris är det bättre och man måste käka kolhydrater för att fortsätta kunna träna hårt.
snygg bakskärm, gustaviansk stil elle?

Oskar Hagstöm "Det är skit konstigt med mig, antingen får jag INGET eller så får jag något"
GasresarN
Svårstartad skrothög

Inlägg av GasresarN »

Gröt är perfekt för deff, du blir ordentligt mätt och håller dig länge på det. Gott om bra fibrer dessutom! Oatmeal for King
Fatzy
Svårstartad skrothög

Inlägg av Fatzy »

david96 skrev:
Fatzy skrev:Har gått ned i 0.5kg på två veckor. Är det bara jag eller känns inte det lite?
ja, rätt så, ibörjan droppar man som fan, men allt beror ju hur hårt man kör, jag körde nästan 0 kolhydrater med träning 5-6 gånger veckan och gått ner 8 kilo sen början slutet av november, dock nu dem senaste 3 veckorna har jag bara gått ner 1 kilo, då jag börjat släppa på de

men äter du något godis/dricka ? isåfall sluta med de helt
äter du vitt bröd etc ? sluta med de
Ätit godis en gång sedan nyårs, och det var typ 10-15st..
Dricker typ ett glas (1dl kanske, inte så stora glas) dricka varannan vecka. Svälter typ mig själv, vet inte exakt men ligger säkert nära -1000 kalorier (ska ha i mig 2.5k - 2.7k kalorier, äter typ bara middag och sedan efter träning. Så jag får i mig under 2k iaf) När jag äter bröd så blir det typ mörkt knäckebröd med någon form av kött (typ skinka). Sen till lunch och middag käkar jag 2-3ggr mer av "köttsidan" än pasta/ris/potatis.
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem

Inlägg av david96 »

Du ska inte svälta, ät 6-7 gånger om dagen med små portioer, tex frukost brukar vara de största när man deffar sedan innan lunch en frukt och även efter lunch en frukt/grönsaker beror hur sent du äter mellan mål, fall du äter en gång om dagen kommer du bara bli. Trött och inte orka träna och din kropp kommer ställas in på sparläge då du knappt äter något, fortsätt ät men mindre portioner,

Ja de är väl bra, men jag hade inte valt de varje dag isåfall hade jag tagit de på helgen då jag ska träna direkt på morgon,
Användarens profilbild
PK
#DVAJJ

Inlägg av PK »

jag måste ju för fan få i mig lite kolhydrater för tusan? ;)

1700 kalorier, 70g protein, 250g kolhydrater och 50g fett låter väll bra?

tips på vad man kan ersätta avakado och lingongrova med? bröd är j alltid bra som mellanmål :)

och varför ska jag äta fettsnål fisk/kött? i tex lax är det ju mycket bra fett som jag kommer behöva under dagen..
koppelikopp
Elmoped

Inlägg av koppelikopp »

PK skrev:jag måste ju för fan få i mig lite kolhydrater för tusan? ;)

tips på vad man kan ersätta avakado och lingongrova med? bröd är j alltid bra som mellanmål :)

och varför ska jag äta fettsnål fisk/kött? i tex lax är det ju mycket bra fett som jag kommer behöva under dagen..
omelett är ju gott
Fatzy
Svårstartad skrothög

Inlägg av Fatzy »

Man ska försöka få i sig 2-2.5g proteiner per kilo man väger, jag som nu väger 66.5kg ska få i mig 133-166g proteiner per dag , så in med mer proteiner ;)
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem

Inlägg av DEA!! »

Jag skulle ha hävt i mig bra mycket mer protein. .
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street

Inlägg av MrAndersson »

Inte kan du ligga på 2200kcal per dag för o behålla vikten? Jag ligger på 3500 för o behålla vikten o nu på 4200 för och öka.

Sedan räkna ca 2g protein/kg kv. Så runt 150-170 g protein per dag tycker jag personligen!
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
Användarens profilbild
Jönköping
Kinaraket

Inlägg av Jönköping »

Behöver 184g protin, hur mycket Whey 80 chocklad blir det, det räknad per 100g så vet inte hur många dl det är xD
Användarens profilbild
robinkarlssson
Svårstartad skrothög

Inlägg av robinkarlssson »

Jönköping skrev:Behöver 184g protin, hur mycket Whey 80 chocklad blir det, det räknad per 100g så vet inte hur många dl det är xD
du tror väl verkligen inte att du ska ta 184g whey80?!
Ta och läs vad man ska använda kosttillskott för, du ska använda det bredvid din kost.
Inte för att ersätta den.
Enligt mig så är snutar en bra sak att ha!
Användarens profilbild
robinkarlssson
Svårstartad skrothög

david96 skrev:Du ska inte svälta, ät 6-7 gånger om dagen med små portioer, tex frukost brukar vara de största när man deffar sedan innan lunch en frukt och även efter lunch en frukt/grönsaker beror hur sent du äter mellan mål, fall du äter en gång om dagen kommer du bara bli. Trött och inte orka träna och din kropp kommer ställas in på sparläge då du knappt äter något, fortsätt ät men mindre portioner,

Ja de är väl bra, men jag hade inte valt de varje dag isåfall hade jag tagit de på helgen då jag ska träna direkt på morgon,
Nej man ska inte äta mindre portioner.
Man kan äta 4 riktigt stora portioner om dagen med bra saker, t.ex. lax, ris och kalorifattig mat.
Det är att man ska försöka ligga på ett kaloriunderskott istället för att ligga på ett överskott, för om man ligger på ett överskott så går man upp i vikt.
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street

Inlägg av MrAndersson »

robinkarlssson skrev:
david96 skrev:Du ska inte svälta, ät 6-7 gånger om dagen med små portioer, tex frukost brukar vara de största när man deffar sedan innan lunch en frukt och även efter lunch en frukt/grönsaker beror hur sent du äter mellan mål, fall du äter en gång om dagen kommer du bara bli. Trött och inte orka träna och din kropp kommer ställas in på sparläge då du knappt äter något, fortsätt ät men mindre portioner,

Man kan äta 4 riktigt stora portioner om dagen med bra saker, t.ex. lax, ris och kalorifattig mat.
Det är att man ska försöka ligga på ett kaloriunderskott istället för att ligga på ett överskott, för om man ligger på ett överskott så går man upp i vikt.
Fel. Man ska äta flera små portioner per dag. Var 3dje timma ska du peta i dig något litet för och hålla fettförbränningen på max. Ät nyttig mat, ligg på ett kcal underskott på ca 300-500 kcal per dag för och minska i fett och så lite som möjligt i muskelmassa.
Rekommenderar hemmagjorda smothies om socker suget kommer fram! Med t.ex. banan, havregryn jordgubbar och sockerfri naturell yoghurt.

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
Användarens profilbild
robinkarlssson
Svårstartad skrothög

MrAndersson skrev:
robinkarlssson skrev:

Fel. Man ska äta flera små portioner per dag. Var 3dje timma ska du peta i dig något litet för och hålla fettförbränningen på max. Ät nyttig mat, ligg på ett kcal underskott på ca 300-500 kcal per dag för och minska i fett och så lite som möjligt i muskelmassa.
Rekommenderar hemmagjorda smothies om socker suget kommer fram! Med t.ex. banan, havregryn jordgubbar och sockerfri naturell yoghurt.
Har du någon källa på att man måste äta flera småportioner per dag?
För det är ju fortfarande träningen och vad man får i sig som räknas.
Användarens profilbild
robinkarlssson
Svårstartad skrothög

robinkarlssson skrev:
MrAndersson skrev:
robinkarlssson skrev: Nej man ska inte äta mindre portioner.
För hur kan det komma sig då, att många som deffar inför tävling, tar hellre 3-4 stora mål istället för flera små?
T.ex. Martin löwgren, fitness och pt.
http://axonblogg.se/category/tavlingsdiet-2012/page/2/
Användarens profilbild
Jönköping
Kinaraket

Inlägg av Jönköping »

robinkarlssson skrev:
Jönköping skrev:Behöver 184g protin, hur mycket Whey 80 chocklad blir det, det räknad per 100g så vet inte hur många dl det är xD
du tror väl verkligen inte att du ska ta 184g whey80?!
Ta och läs vad man ska använda kosttillskott för, du ska använda det bredvid din kost.
Inte för att ersätta den.
Nae bara undrade hur mycket det var..
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street

Inlägg av MrAndersson »

robinkarlssson skrev:
robinkarlssson skrev:
MrAndersson skrev: Fel. Man ska äta flera små portioner per dag. Var 3dje timma ska du peta i dig något litet för och hålla fettförbränningen på max. Ät nyttig mat, ligg på ett kcal underskott på ca 300-500 kcal per dag för och minska i fett och så lite som möjligt i muskelmassa.
För hur kan det komma sig då, att många som deffar inför tävling, tar hellre 3-4 stora mål istället för flera små?
T.ex. Martin löwgren, fitness och pt.
http://axonblogg.se/category/tavlingsdiet-2012/page/2/
Du tabbade dig precis rätt rejält.. Jag skrev alldrig att man ska äta stora mål varje timma utan bara peta i sig något, 20 gram nötter, 2 äpplen, 1 macka osv var tredje timma. Under en dag så äter du ju tre stora mål, frukost lunch, middag. Sedan något litet minst var tredje timma.

Om du inte ser de själv så äter axon, 6 mål under hela dagen. 3 stycken är riktiga måltiden, 3 är lite mindre.

Kan fixa fram källa på de jag precis sa. Stod i en bok jag läste häromdagen, där alla källor stod i slutet ska kolla de.

Kolla In Min KTM Senda!

Användarens profilbild
NOName?
Kinaraket

Inlägg av NOName? »

på tal om ämnet mat så blev denna hälg riktigt nyttig :roll:
2 stora hamburgare (2 biffar, bacon och dubbla bröd) en i fredags och en i lördags XD
sen så blev det pizza på lördags eftermiddagen. tror jag måste skärpa mig lite nu...
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem

Inlägg av DEA!! »

Inga dubbelposter robinkarlsson!
Användarens profilbild
robinkarlssson
Svårstartad skrothög

Du tabbade dig precis rätt rejält.. Jag skrev alldrig att man ska äta stora mål varje timma utan bara peta i sig något, 20 gram nötter, 2 äpplen, 1 macka osv var tredje timma. Under en dag så äter du ju tre stora mål, frukost lunch, middag. Sedan något litet minst var tredje timma.

Om du inte ser de själv så äter axon, 6 mål under hela dagen. 3 stycken är riktiga måltiden, 3 är lite mindre.

Kan fixa fram källa på de jag precis sa. Stod i en bok jag läste häromdagen, där alla källor stod i slutet ska kolla de.
Du skrev visst att man skulle äta små mål var tredje timme för att få bästa fettförbränning.
Om det inte var så du menade så var det Du som formulerade dig konstigt, inte jag som tabbade mig.
Fatzy
Svårstartad skrothög

Inlägg av Fatzy »

-2 kilo på 16 dagar, är det lite, bra eller mycket?
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem

Inlägg av david96 »

Fatzy skrev:-2 kilo på 16 dagar, är det lite, bra eller mycket?

beror på om de är vätska elr fett^^

Tänk. Inte på själva vikten utan ta mått istället så får du. En bättre bild, tex om du skitit innan du väger dig och inte druckit på hela dagen så är du lätt men om du ätit som en häst och druckit 2 liter vatten så har du gått upp^^
Användarens profilbild
PK
#DVAJJ

Inlägg av PK »

beror ju på.

men 1 kilo/vecka är väldigt bra och väldigt lagom. sköter man en bra kost och ligger på 500ckal i underskott så ska man allt klara det!

hur mycket av protein,fett och kolhydrater sla man få i av ca 1700 kalorier?
Skriv svar