block i Krök

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Douglas lindberg
Elmoped

block i Krök

Inlägg av Douglas lindberg »

Tjena :) Jag har block i kröken som jag inte får bort. har provat avfettning o lite annat men de går inte bort. några förslag? :lol:
Användarens profilbild
tååbe_97
Svårstartad skrothög

Inlägg av tååbe_97 »

original-avloppet har väl 3 skruvar som håller ihop kröken. skruva upp dem och ta ut det som blockerar med en tång/ståltråd. :)
Douglas lindberg
Elmoped

tååbe_97 skrev:original-avloppet har väl 3 skruvar som håller ihop kröken. skruva upp dem och ta ut det som blockerar med en tång/ståltråd. :)

kröken e hel svetsad o har försökt o sticka ner en vajer i kröken men den går inte igenom :?
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

Block i kröken var väl den sämsta beskrivningen någonsin.
Har du kört ner ett ritblock i kröken, har röret sotat igen eller har plugg/katalysator lossnat o satt sig på tvären o blockerar flödet i röret?
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
illegalJocke
Elmoped

Inlägg av illegalJocke »

Kan inte mer än bara hålla med dig Catockså. verkligen usel beskrivning!
Douglas lindberg
Elmoped

CaToXXo skrev:Block i kröken var väl den sämsta beskrivningen någonsin.
Har du kört ner ett ritblock i kröken, har röret sotat igen eller har plugg/katalysator lossnat o satt sig på tvären o blockerar flödet i röret?
pluggen är borttagen. Jag körde me moppen o märkte att den gick segare och segare sen så dog den, då skruva jag av kröken o märkte att de var nått block i den. Har ingen aning vad det är för något.
Och har provat massa avsotnings medel så det är nog inte problemet.

förlåt för dålig förklaring.
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

Douglas lindberg skrev:
pluggen är borttagen. Jag körde me moppen o märkte att den gick segare och segare sen så dog den, då skruva jag av kröken o märkte att de var nått block i den. Har ingen aning vad det är för något.

Ok. skramlar det nåt i kröken, som om det vore nåt av metall? En katalysator eller liknande?
Och att den till slit dog, då har den ju inte sotat igen bara, det lär ju vara näst intill tvärstopp om den ska dö. Är du helt säker på att röret är anledningen till att den dog?

Startar moppen utan avgasrör? Om du ska testa, ta på dig hörselskydd.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Douglas lindberg
Elmoped

CaToXXo skrev:
Douglas lindberg skrev:

Ok. skramlar det nåt i kröken, som om det vore nåt av metall? En katalysator eller liknande?
Och att den till slit dog, då har den ju inte sotat igen bara, det lär ju vara näst intill tvärstopp om den ska dö. Är du helt säker på att röret är anledningen till att den dog?

Startar moppen utan avgasrör? Om du ska testa, ta på dig hörselskydd.
Inget skrammel i kröken. Den startar o går bra utan avgasröret. Om jag startar med kröken på så startas mopeden men stängs av nästan direkt.
Användarens profilbild
tååbe_97
Svårstartad skrothög

Inlägg av tååbe_97 »

Om du är helt säker på att det är nåt i röret, är det bara å kapa upp det och svetsa ihop igen..
Douglas lindberg
Elmoped

tååbe_97 skrev:Om du är helt säker på att det är nåt i röret, är det bara å kapa upp det och svetsa ihop igen..
Om det inte finns något lättare o göra så får det nog bli så :wink:
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Vad har du försökt använda för att få rent kröken? Många grejer som används av folk och påstås fungera bra är egentligen ganska värdelösa... 8)

Det finns två effektiva sätt att bli av med sot, om vi bortser från att skrapa bort det (som ju kräver att man kapar upp röret).

Det ena är att bränna bort det, och då snackar jag inte om att hälla i en skvätt bensin i röret och tända eld på det - det brinner aldeles för dåligt och kallt. Snarare att ta en rejäl gasolbrännare och värma tills röret börjar glöda... Den värmen bränner sönder oljan och sotet (och orsakar ganska imponerande rökmoln, så välj plats med tanke på det), det sista sotet brukar släppa och gå skaka ut ur röret.

Det andra är att använda kaustiksoda (avloppsrens) till att fylla avgasröret och fräta sönder sotet - förvånansvärt effektivt och kan faktiskt ge plåtren insida på avgasröret. Blanda kaustiksoda och vatten, rigga upp röret så den del du vill rensa går fylla, häll i kaustiksodan och vänta 12-24h. Töm och skölj ur med vatten, upprepa vid behov.
Glöm inte att kaustiksoda är starkt frätande, så undvik att få det på dig och ha alltid vatten tillgängligt för att skölja bort det med om du får det på dig. Lämna inte kaustiksoda eller röret fyllt med det oövervakat där någon kan råka komma åt det... ja, sunt förnuft alltså. Och använd inte till aluminiumdelar, dom fräts bort helt!
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Douglas lindberg
Elmoped

Erik_ skrev:Vad har du försökt använda för att få rent kröken? Många grejer som används av folk och påstås fungera bra är egentligen ganska värdelösa... 8)

Det finns två effektiva sätt att bli av med sot, om vi bortser från att skrapa bort det (som ju kräver att man kapar upp röret).

Det ena är att bränna bort det, och då snackar jag inte om att hälla i en skvätt bensin i röret och tända eld på det - det brinner aldeles för dåligt och kallt. Snarare att ta en rejäl gasolbrännare och värma tills röret börjar glöda... Den värmen bränner sönder oljan och sotet (och orsakar ganska imponerande rökmoln, så välj plats med tanke på det), det sista sotet brukar släppa och gå skaka ut ur röret.

Det andra är att använda kaustiksoda (avloppsrens) till att fylla avgasröret och fräta sönder sotet - förvånansvärt effektivt och kan faktiskt ge plåtren insida på avgasröret. Blanda kaustiksoda och vatten, rigga upp röret så den del du vill rensa går fylla, häll i kaustiksodan och vänta 12-24h. Töm och skölj ur med vatten, upprepa vid behov.
Glöm inte att kaustiksoda är starkt frätande, så undvik att få det på dig och ha alltid vatten tillgängligt för att skölja bort det med om du får det på dig. Lämna inte kaustiksoda eller röret fyllt med det oövervakat där någon kan råka komma åt det... ja, sunt förnuft alltså. Och använd inte till aluminiumdelar, dom fräts bort helt!
Har provat målartvätt och det fungerade inte, men jag ska prova med kaustiksoda

tack för tipset :)
Skriv svar