pluggen är borttagen. Jag körde me moppen o märkte att den gick segare och segare sen så dog den, då skruva jag av kröken o märkte att de var nått block i den. Har ingen aning vad det är för något.CaToXXo skrev:Block i kröken var väl den sämsta beskrivningen någonsin.
Har du kört ner ett ritblock i kröken, har röret sotat igen eller har plugg/katalysator lossnat o satt sig på tvären o blockerar flödet i röret?
Ok. skramlar det nåt i kröken, som om det vore nåt av metall? En katalysator eller liknande?Douglas lindberg skrev:pluggen är borttagen. Jag körde me moppen o märkte att den gick segare och segare sen så dog den, då skruva jag av kröken o märkte att de var nått block i den. Har ingen aning vad det är för något.CaToXXo skrev:Block i kröken var väl den sämsta beskrivningen någonsin.
Har du kört ner ett ritblock i kröken, har röret sotat igen eller har plugg/katalysator lossnat o satt sig på tvären o blockerar flödet i röret?
Och har provat massa avsotnings medel så det är nog inte problemet.
förlåt för dålig förklaring.
Inget skrammel i kröken. Den startar o går bra utan avgasröret. Om jag startar med kröken på så startas mopeden men stängs av nästan direkt.CaToXXo skrev:Ok. skramlar det nåt i kröken, som om det vore nåt av metall? En katalysator eller liknande?Douglas lindberg skrev:pluggen är borttagen. Jag körde me moppen o märkte att den gick segare och segare sen så dog den, då skruva jag av kröken o märkte att de var nått block i den. Har ingen aning vad det är för något.CaToXXo skrev:Block i kröken var väl den sämsta beskrivningen någonsin.
Och har provat massa avsotnings medel så det är nog inte problemet.
förlåt för dålig förklaring.
Och att den till slit dog, då har den ju inte sotat igen bara, det lär ju vara näst intill tvärstopp om den ska dö. Är du helt säker på att röret är anledningen till att den dog?
Startar moppen utan avgasrör? Om du ska testa, ta på dig hörselskydd.
Har provat målartvätt och det fungerade inte, men jag ska prova med kaustiksodaErik_ skrev:Vad har du försökt använda för att få rent kröken? Många grejer som används av folk och påstås fungera bra är egentligen ganska värdelösa...![]()
Det finns två effektiva sätt att bli av med sot, om vi bortser från att skrapa bort det (som ju kräver att man kapar upp röret).
Det ena är att bränna bort det, och då snackar jag inte om att hälla i en skvätt bensin i röret och tända eld på det - det brinner aldeles för dåligt och kallt. Snarare att ta en rejäl gasolbrännare och värma tills röret börjar glöda... Den värmen bränner sönder oljan och sotet (och orsakar ganska imponerande rökmoln, så välj plats med tanke på det), det sista sotet brukar släppa och gå skaka ut ur röret.
Det andra är att använda kaustiksoda (avloppsrens) till att fylla avgasröret och fräta sönder sotet - förvånansvärt effektivt och kan faktiskt ge plåtren insida på avgasröret. Blanda kaustiksoda och vatten, rigga upp röret så den del du vill rensa går fylla, häll i kaustiksodan och vänta 12-24h. Töm och skölj ur med vatten, upprepa vid behov.
Glöm inte att kaustiksoda är starkt frätande, så undvik att få det på dig och ha alltid vatten tillgängligt för att skölja bort det med om du får det på dig. Lämna inte kaustiksoda eller röret fyllt med det oövervakat där någon kan råka komma åt det... ja, sunt förnuft alltså. Och använd inte till aluminiumdelar, dom fräts bort helt!