Då börjar jag fundera på hur tändningen egentligen ska stå.
Här är en bild på hur tändplattan sitter:

Precis, så brukar det vara. Oftast i överkant.soederblom skrev:En märkning på plattan som tändplattan sitter på och en märkning i motorblocket som ska linjera?2
Okej, ska kolla det imorgon. Men om jag nu skruvar av toplocket för att kolla tändningen när kolv osv är i ÖD. Så har jag tänkt på en sak, det finns ju inte direkt nån "pickup" på den här slags tändningen. Så hur ska jag se vart på svänghjulet/tändplattan den tänder?CaToXXo skrev:Precis, så brukar det vara. Oftast i överkant.soederblom skrev:En märkning på plattan som tändplattan sitter på och en märkning i motorblocket som ska linjera?2
Jag har faktiskt ingen aning om hur rk6ans tändsystem är konstruerat, men finns det ingen impulsgivare/magnet på tändplattan? Eller nån magnet på insida/utsida av svänghjulet?soederblom skrev:Okej, ska kolla det imorgon. Men om jag nu skruvar av toplocket för att kolla tändningen när kolv osv är i ÖD. Så har jag tänkt på en sak, det finns ju inte direkt nån "pickup" på den här slags tändningen. Så hur ska jag se vart på svänghjulet/tändplattan den tänder?CaToXXo skrev:Precis, så brukar det vara. Oftast i överkant.soederblom skrev:En märkning på plattan som tändplattan sitter på och en märkning i motorblocket som ska linjera?2