Tjena! Fick precis igång moppen efter att äntligen fått på den nya 17,5mm förgasaren och nytt luftfilter.
Nu är problemet att varvtalet går upp som fan så fort jag startar. Kan detta möjligtvis bero på ngt annat än luft/bensin blandning? Munstycke, choke, etc. Har någon en bra ide kanske? Eller typ någon bra anvisning till hur jag bör göra för att hitta rätt inställning?
Krille_9 skrev:Tjena! Fick precis igång moppen efter att äntligen fått på den nya 17,5mm förgasaren och nytt luftfilter.
Nu är problemet att varvtalet går upp som fan så fort jag startar. Kan detta möjligtvis bero på ngt annat än luft/bensin blandning? Munstycke, choke, etc. Har någon en bra ide kanske? Eller typ någon bra anvisning till hur jag bör göra för att hitta rätt inställning?
om den övervarvar tar den troligtvis tjuvluft, högst troligt i insuget, om du inte hittar tjuvlyft ställ ner tomgången o.s.v som catoxxo sa
CaToXXo skrev:Har du haft luftburk tidigare?
Börja med att ställa ner tomgången, trotteln i bott dvs. fortsätter den tokvarva ändå så är det troligen tjuvluft.
Vad har du för munstycke? Vad hade du för förgasare samt munstycke förut?
Ja tidigare var det orginalluftburken(Peugeot). Jag hade gurtner 12mm och tror det var strl.64 på munstycket. nu har jag typ 75. men har inte börjat justera det än då ja inte kan åka pga. de höga varvtalet.
och vad är tjuvluft förresten?
Börja med att ställa ner tomgången, trotteln i bott dvs. fortsätter den tokvarva ändå så är det troligen tjuvluft.
Ja tidigare var det orginalluftburken(Peugeot). Jag hade gurtner 12mm och tror det var strl.64 på munstycket. nu har jag typ 75. men har inte börjat justera det än då ja inte kan åka pga. de höga varvtalet.
Skruva ut tomgångsskruven och släpp gasvajern så att trotteln är helt i botten på förgasaren. Det ser du enkelt om den är om du tar loss luftfiltret. Trotteln är den stora grejen som lyfts när du gasar.
Tjuvluft betyder att det inte är tätt nånstans, tex om det finns nån liiten springa mellan förgasare och insug. Den kan fortfarande gå, men få mycket mer luft, och därmed kommer den tokvarva.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae
"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Skruva ut tomgångsskruven och släpp gasvajern så att trotteln är helt i botten på förgasaren. Det ser du enkelt om den är om du tar loss luftfiltret. Trotteln är den stora grejen som lyfts när du gasar.
Tjuvluft betyder att det inte är tätt nånstans, tex om det finns nån liiten springa mellan förgasare och insug. Den kan fortfarande gå, men få mycket mer luft, och därmed kommer den tokvarva.
Jepp! Ja ska prova o se om de blir bättre. Tack för tipsen!
Är förgasaren andvänd eller ny? min hade nämligen samma problem (köpte den andvänd) och de visa sig vara att trotteln kunde jamma så jag slipade trotteln, krommade den, och putsa där den trotteln rör på sig och sen gjorde jag en egen starkare fjäder. om inte så rekomenderar jag att du prövar det som dom andra skrivit
Drivenx skrev:Det är inte så att gasvajern är förkort och inte går ända ner i botten?
Kan ju faktiskt va så nu när du säger det... var ju tvungen o slänga på en adapter till förgasaren så vajern kanske inte e tillräckligt lång. Tackar så mycket för uppmaningen. Tror det e de som är felet
Krille_9 skrev:Throttlen ska väl i stort sätt vara stängd när man inte gasar? För den e ganska "öppen" hos mig...
pröva att trycka ner den med en flatmejsel (du ser ett hål i trottel) och kolla om den kommer längre ner, om inte, ta löst gasvajjern från gashandtaget och pröva på nytt eller se om den ens kom ner utan att trycka ner den, om ja så har du för kort gasvajjer.
Drivenx skrev:Det är inte så att gasvajern är förkort och inte går ända ner i botten?
Kan ju faktiskt va så nu när du säger det... var ju tvungen o slänga på en adapter till förgasaren så vajern kanske inte e tillräckligt lång. Tackar så mycket för uppmaningen. Tror det e de som är felet
Inga problem, pröva ta loss trotteln från vajern o kolla om den går i botten då. Gör den det så vet du att vajern är förkort.