Högt varvtal

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
Krille_9
Elmoped
Inlägg: 51
Blev medlem: 17 december 2012, 23:15
Ort: Malmö

Högt varvtal

Inlägg av Krille_9 »

Tjena! Fick precis igång moppen efter att äntligen fått på den nya 17,5mm förgasaren och nytt luftfilter.
Nu är problemet att varvtalet går upp som fan så fort jag startar. Kan detta möjligtvis bero på ngt annat än luft/bensin blandning? Munstycke, choke, etc. Har någon en bra ide kanske? Eller typ någon bra anvisning till hur jag bör göra för att hitta rätt inställning?
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Inlägg av CaToXXo »

Har du haft luftburk tidigare?
Börja med att ställa ner tomgången, trotteln i bott dvs. fortsätter den tokvarva ändå så är det troligen tjuvluft.

Vad har du för munstycke? Vad hade du för förgasare samt munstycke förut?
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
suzukiwheelier
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 602
Blev medlem: 10 april 2012, 13:50
Ort: vasa,finland

Re: Högt varvtal

Inlägg av suzukiwheelier »

Krille_9 skrev:Tjena! Fick precis igång moppen efter att äntligen fått på den nya 17,5mm förgasaren och nytt luftfilter.
Nu är problemet att varvtalet går upp som fan så fort jag startar. Kan detta möjligtvis bero på ngt annat än luft/bensin blandning? Munstycke, choke, etc. Har någon en bra ide kanske? Eller typ någon bra anvisning till hur jag bör göra för att hitta rätt inställning?
om den övervarvar tar den troligtvis tjuvluft, högst troligt i insuget, om du inte hittar tjuvlyft ställ ner tomgången o.s.v som catoxxo sa :wink:
Krille_9
Elmoped
Inlägg: 51
Blev medlem: 17 december 2012, 23:15
Ort: Malmö

Inlägg av Krille_9 »

CaToXXo skrev:Har du haft luftburk tidigare?
Börja med att ställa ner tomgången, trotteln i bott dvs. fortsätter den tokvarva ändå så är det troligen tjuvluft.

Vad har du för munstycke? Vad hade du för förgasare samt munstycke förut?
Ja tidigare var det orginalluftburken(Peugeot). Jag hade gurtner 12mm och tror det var strl.64 på munstycket. nu har jag typ 75. men har inte börjat justera det än då ja inte kan åka pga. de höga varvtalet.
och vad är tjuvluft förresten?
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Inlägg av CaToXXo »

Krille_9 skrev:
CaToXXo skrev:Har du haft luftburk tidigare?
Börja med att ställa ner tomgången, trotteln i bott dvs. fortsätter den tokvarva ändå så är det troligen tjuvluft.

Vad har du för munstycke? Vad hade du för förgasare samt munstycke förut?
Ja tidigare var det orginalluftburken(Peugeot). Jag hade gurtner 12mm och tror det var strl.64 på munstycket. nu har jag typ 75. men har inte börjat justera det än då ja inte kan åka pga. de höga varvtalet.
och vad är tjuvluft förresten?
Skruva ut tomgångsskruven och släpp gasvajern så att trotteln är helt i botten på förgasaren. Det ser du enkelt om den är om du tar loss luftfiltret. Trotteln är den stora grejen som lyfts när du gasar.

Tjuvluft betyder att det inte är tätt nånstans, tex om det finns nån liiten springa mellan förgasare och insug. Den kan fortfarande gå, men få mycket mer luft, och därmed kommer den tokvarva.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Krille_9
Elmoped
Inlägg: 51
Blev medlem: 17 december 2012, 23:15
Ort: Malmö

Inlägg av Krille_9 »

CaToXXo skrev:
Krille_9 skrev:
CaToXXo skrev:Har du haft luftburk tidigare?
Börja med att ställa ner tomgången, trotteln i bott dvs. fortsätter den tokvarva ändå så är det troligen tjuvluft.

Vad har du för munstycke? Vad hade du för förgasare samt munstycke förut?
Ja tidigare var det orginalluftburken(Peugeot). Jag hade gurtner 12mm och tror det var strl.64 på munstycket. nu har jag typ 75. men har inte börjat justera det än då ja inte kan åka pga. de höga varvtalet.
och vad är tjuvluft förresten?
Skruva ut tomgångsskruven och släpp gasvajern så att trotteln är helt i botten på förgasaren. Det ser du enkelt om den är om du tar loss luftfiltret. Trotteln är den stora grejen som lyfts när du gasar.

Tjuvluft betyder att det inte är tätt nånstans, tex om det finns nån liiten springa mellan förgasare och insug. Den kan fortfarande gå, men få mycket mer luft, och därmed kommer den tokvarva.
Jepp! Ja ska prova o se om de blir bättre. Tack för tipsen! :D
Lindbergarn
Elmoped
Inlägg: 124
Blev medlem: 13 november 2012, 10:54
Ort: Täby

Inlägg av Lindbergarn »

När bytte du soppaslang senast? testa byta slang och kanske insugsgummi.
Felicia<3
yamaha dt<3
Krille_9
Elmoped
Inlägg: 51
Blev medlem: 17 december 2012, 23:15
Ort: Malmö

Inlägg av Krille_9 »

Lindbergarn skrev:När bytte du soppaslang senast? testa byta slang och kanske insugsgummi.
Slang bytte jag nyligen men ja ska kolla insugsgummit :)
Användarens profilbild
Drivenx
Svårstartad skrothög
Inlägg: 222
Blev medlem: 19 maj 2011, 22:43
Ort: Gnesta

Inlägg av Drivenx »

Det är inte så att gasvajern är förkort och inte går ända ner i botten?
Användarens profilbild
Happy4smiler
Elmoped
Inlägg: 147
Blev medlem: 2 augusti 2011, 23:03

Inlägg av Happy4smiler »

Är förgasaren andvänd eller ny? min hade nämligen samma problem (köpte den andvänd) och de visa sig vara att trotteln kunde jamma så jag slipade trotteln, krommade den, och putsa där den trotteln rör på sig och sen gjorde jag en egen starkare fjäder. om inte så rekomenderar jag att du prövar det som dom andra skrivit :)
Krille_9
Elmoped
Inlägg: 51
Blev medlem: 17 december 2012, 23:15
Ort: Malmö

Inlägg av Krille_9 »

Drivenx skrev:Det är inte så att gasvajern är förkort och inte går ända ner i botten?
Kan ju faktiskt va så nu när du säger det... var ju tvungen o slänga på en adapter till förgasaren så vajern kanske inte e tillräckligt lång. Tackar så mycket för uppmaningen. Tror det e de som är felet :)
Krille_9
Elmoped
Inlägg: 51
Blev medlem: 17 december 2012, 23:15
Ort: Malmö

Inlägg av Krille_9 »

Throttlen ska väl i stort sätt vara stängd när man inte gasar? För den e ganska "öppen" hos mig...
Användarens profilbild
Happy4smiler
Elmoped
Inlägg: 147
Blev medlem: 2 augusti 2011, 23:03

Inlägg av Happy4smiler »

Krille_9 skrev:Throttlen ska väl i stort sätt vara stängd när man inte gasar? För den e ganska "öppen" hos mig...
pröva att trycka ner den med en flatmejsel (du ser ett hål i trottel) och kolla om den kommer längre ner, om inte, ta löst gasvajjern från gashandtaget och pröva på nytt eller se om den ens kom ner utan att trycka ner den, om ja så har du för kort gasvajjer.
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Inlägg av CaToXXo »

Krille_9 skrev:Throttlen ska väl i stort sätt vara stängd när man inte gasar? För den e ganska "öppen" hos mig...
Ja, som jag har förklarat för dig ett par gånger så ska du sätta den i bott. Sen reglerar du det så du får en fin tomgång med tomgångsskruven.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
Drivenx
Svårstartad skrothög
Inlägg: 222
Blev medlem: 19 maj 2011, 22:43
Ort: Gnesta

Inlägg av Drivenx »

Krille_9 skrev:
Drivenx skrev:Det är inte så att gasvajern är förkort och inte går ända ner i botten?
Kan ju faktiskt va så nu när du säger det... var ju tvungen o slänga på en adapter till förgasaren så vajern kanske inte e tillräckligt lång. Tackar så mycket för uppmaningen. Tror det e de som är felet :)
Inga problem, pröva ta loss trotteln från vajern o kolla om den går i botten då. Gör den det så vet du att vajern är förkort. :)
Skriv svar