Finns det strypningar/pluggar i en Ktm 125 exc?

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
superkartful
Elmoped

Finns det strypningar/pluggar i en Ktm 125 exc?

Inlägg av superkartful »

På min moppe har jag dragit pluggen ur original röret. Men nu till sommaren ska jag köpa mig en 125:a istället. och finns det någon som vet om det finns någon slags strypning/plugg i ett Ktm 125 exc original rör eller insug? Har inte råd med nytt trimrör :)
Kommer på flygfrakt med min 2-takt
Användarens profilbild
Rydholms
Svårstartad skrothög

Inlägg av Rydholms »

Jag tror inte det finns några strypningar på de. Hade inte det på min KTM förut iaf! Då de redan tar fullt till vad motorn klarar av original :)
Så om du ska trimma så måste du nog ha ett trimrör.. :P

Om jag har rätt? ;)
Användarens profilbild
TechnoMen
Avstängd

Inlägg av TechnoMen »

Om du köper den färdig reggad med blinkers och allt vad nu fan de kan va så kan de finnas en plugg i avgasröret. Vet att de finns de på gasgas EC 125 då dom inte får överstiga en viss effekt. TROR JAG.
//Jag har 7 intressen, sex och musik.

Aerox 05 med rensat rör, malossi fly, 5g vikter, borrad luftburk och portat cylinder! :)

Bild
GW skrev:Hoppas nån hjälper, tack på förhud mvh
jonkyboys skrev:Jag var iväg och köpte ett lik härom dan
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

Maxeffekten på en Lätt MC-reggad 125kubikare är i Sverige 11kW/15hk.
KTM'en ligger på ca 30-40hk.
Alltså är den strypt på något sätt, förmodligen någon insats i avgasröret eller insuget ja, det blir lättare att kolla det när du väl har hojen hemma.

Men lär dig hantera den ordentligt innan du stryper av den, det vore väl jobbigt om du skulle köra ihjäl dig själv och ett par personer du krockar med, efter sisådär 2 dagar pga att du inte klarade av att hantera effekten.

Säger du att du inte kommer ha råd med ett trimrör så skulle jag säga att du inte har råd med hojen heller.

Räkna med kolvbyte ett par ggr/säsong (25-35h intervaller ca) en kolv kostar ca 1500 med packningar o nållager.
Den dricker utan problem 1,5 liter/mil, och du får det riktigt svårt att köra den under litern.
Försäkring, skatt o allt sånt larv är riktigt dyrt på dessa hojar.
Och själva hojen i inköp är ju inte billig heller.

Så om du säger att du inte kommer ha råd med ett trimrör, som man kan få tag i ett begagnat för ~2papp så skulle jag inte köpa hojen ens.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
Robeee
Svårstartad skrothög

Inlägg av Robeee »

CaToXXo skrev:Maxeffekten på en Lätt MC-reggad 125kubikare är i Sverige 11kW/15hk.
Alltså är den strypt på något sätt, förmodligen någon insats i avgasröret eller insuget ja, det blir lättare att kolla det när du väl har hojen hemma.

Men lär dig hantera den ordentligt innan du stryper av den, det vore väl jobbigt om du skulle köra ihjäl dig själv och ett par personer du krockar med, efter sisådär 2 dagar pga att du inte klarade av att hantera effekten.

Säger du att du inte kommer ha råd med ett trimrör så skulle jag säga att du inte har råd med hojen heller.

Räkna med kolvbyte ett par ggr/säsong (25-35h intervaller ca) en kolv kostar ca 1500 med packningar o nållager.
Den dricker utan problem 1,5 liter/mil, och du får det riktigt svårt att köra den under litern.

Så om du säger att du inte kommer ha råd med ett trimrör, som man kan få tag i ett begagnat för ~2papp så skulle jag inte köpa hojen ens.
Bra skrivet, vill bara rätta till några saker :)

Kolvbyte kan nog göras med 50-70 timmars mellanrum, han har väl knappast ändå tänkt den till bankörning utan vägkörning? Då räcker det bra med 50-70timmars mellanrum, sen kommer ju även vevaxel och sånt, för att inte tänka på växellådsoljebyte var 10e timme och tvättning av luftfilter o.s.v.

Ja om den är ny eller original reggad, så är den strypt, vet dock ej var den strypningen i röret sitter, finns en också i förgasaren/luftintaget, en bricka typ..

När man köper en ktm brukar man få med ett fulleffektsrör, alltså det strypta röret sitter på, men man får med ett utan strypningar, så borde de va i Finland iaf :)
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

Robeee skrev:
CaToXXo skrev:Maxeffekten på en Lätt MC-reggad 125kubikare är i Sverige 11kW/15hk.

Bra skrivet, vill bara rätta till några saker :)

Kolvbyte kan nog göras med 50-70 timmars mellanrum, han har väl knappast ändå tänkt den till bankörning utan vägkörning? Då räcker det bra med 50-70timmars mellanrum, sen kommer ju även vevaxel och sånt, för att inte tänka på växellådsoljebyte var 10e timme och tvättning av luftfilter o.s.v.

Ja om den är ny eller original reggad, så är den strypt, vet dock ej var den strypningen i röret sitter, finns en också i förgasaren/luftintaget, en bricka typ..

När man köper en ktm brukar man få med ett fulleffektsrör, alltså det strypta röret sitter på, men man får med ett utan strypningar, så borde de va i Finland iaf :)
Då får jag väl rätta dig också då.

Iochmed att han ska köra landsväg så blir det en hel del varvning, och mycket körning på samma varvtal, så den slits duktigt ändå, även om han inte pressar som på bana. Jag skulle INTE köra 50-70 timmar på en kolv på en exc125. En 125a måste ju varvas mycket för att man ska komma nånstans. Så jag står fast vid 25-35h.

Jag utgick från att den var original-strypt.

Har aldrig hört talas om att man får med ett ostrypt rör från KTM när man köper en ny. Eftersom att den stryps när den kommer in i EU, med tex en plugg i originalröret.
Kan inte tänka mig att KTM skickar med ett extra rör bara för det.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
enzo83
Elmoped

Inlägg av enzo83 »

KTM 125 EXC är strypta när dom kommer hit. Dom är inreggade på 4 kw. Det sitter i avgasröret, bestyckningen samt i luftburken. Jag kan rekomendera att du ta bort samtliga stypningar direkt för att inte plåga den lilla motorn. Ang kröken kan du sätta dit en vanlig SX-krök. Behöver itne vara nåt HGS, DOMA, FMF eller likande... fun´kar perfekt med sx-röret.

Ang som vanligt vad det gäller 125cc så är folk hypernervösa ang kolvbyte m.m. Ska du köra den som motard så måste du dreva upp den för att inte påfresta motorn för mycket. Jag hade en EXC 125cc som jag körde 60 tim enduro med samt 30 tim cross med. Bytte kolven sen, men den såg fortfarande väldigt fräsh ut. Så länge du sköter luftfiltret och bestyckningen så behöver du inte vara hypernervös för kolvbyte. Ta bort kröken och lys på kolven för att se skicket på den. Lycka till!
Peace
Skriv svar