Problem med briggs and stratton

Här snackas det om alla fordon som inte har med mopeder att göra. Snacka om MC, Motocross, Minisar, Bilar, Traktorer etc HÄR
tsesandberg
Elmoped
Inlägg: 32
Blev medlem: 31 oktober 2012, 19:13
Ort: Secret location

Problem med briggs and stratton

Inlägg av tsesandberg »

Har en briggs and stratton motor som skulle behöva få igång. Tror att det är problem med tändhatten eftersom när man håller i tändhatten får man stötar. Det kommer alltså ström till tändstiftet men det tänder ändå inte. Så vad kan vara problemet?
Användarens profilbild
AndreWidestedt
If you're not first, you're last
Inlägg: 1705
Blev medlem: 22 maj 2012, 20:19
Ort: Umeå

Inlägg av AndreWidestedt »

Byt tändstift och tändhat, rengör förgasare och luftfilter. Det är vanligt att få stötar från tändhatten (det är så ja kollar om ja får ström till stiftet).
Helt Räser
Användarens profilbild
k-skåpet
F.D Crew
Inlägg: 2160
Blev medlem: 13 juni 2011, 19:28
Ort: Lenhovda

Inlägg av k-skåpet »

AndreWidestedt skrev:Byt tändstift och tändhat, rengör förgasare och luftfilter. Det är vanligt att få stötar från tändhatten (det är så ja kollar om ja får ström till stiftet).
Och om man inte får erotiska känslor av stötar kan man även använda en multimeter.
Beta v1.0 Ktm edition.
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=40990

Söker Prorace rör, byter gärna mot portad sp-cylinder och massa andra saker, hör av dig om du har något du är sugen på att byta eller sälja. :)
Användarens profilbild
AndreWidestedt
If you're not first, you're last
Inlägg: 1705
Blev medlem: 22 maj 2012, 20:19
Ort: Umeå

Inlägg av AndreWidestedt »

k-skåpet skrev:
AndreWidestedt skrev:Byt tändstift och tändhat, rengör förgasare och luftfilter. Det är vanligt att få stötar från tändhatten (det är så ja kollar om ja får ström till stiftet).
Och om man inte får erotiska känslor av stötar kan man även använda en multimeter.
Alla kanske inte har en? sen brukar man inet gå runt med en sån i fickan om man äre ute å kör skoter t.ex.
Helt Räser
Användarens profilbild
ZX
Arctic Cat Racing
Inlägg: 896
Blev medlem: 8 augusti 2010, 13:38
Ort: Umeå

Inlägg av ZX »

AndreWidestedt skrev:
k-skåpet skrev:
AndreWidestedt skrev:Byt tändstift och tändhat, rengör förgasare och luftfilter. Det är vanligt att få stötar från tändhatten (det är så ja kollar om ja får ström till stiftet).
Och om man inte får erotiska känslor av stötar kan man även använda en multimeter.
Alla kanske inte har en? sen brukar man inet gå runt med en sån i fickan om man äre ute å kör skoter t.ex.
Nämen nu sa han bara att om inte ts vill ha stötar bör han använda en multimeter.


Byt Tändstift jao!!
Användarens profilbild
vicke1112
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 384
Blev medlem: 11 februari 2010, 20:44
Ort: billdal
Kontakt:

Inlägg av vicke1112 »

Jag jobbar med dessa motorer. Tändhatten är inte utbytbar. stötar för man alltid från tändhatten på dessa. vad är det för model? Skriv model typ och code numret så kan jag hjälpa dig bättre. det sitter instansat på plåtkåpan vid tändsitftet elr ljuddämparen. du får ju ström ut. byt tänstift. statar den med en sup i insuget så är det förgasarfel. har du gnista och statar inte ändå så är det antagligen en ventil som fastnat elr bränd avgasventil som är vanligt.

Men skriv model type och code numret så kan jag hjälpa dig bättre som sagt. alla b&s innan agusti 1982 har brytarspetsar
lärling på Agria Trädgårdsmaskiner i Kållered

fordon jag haft: piaggio ciao -87 bondtrimmad. piaggio nrg mc2 extreme -03 portad cylinder + effektrör. yamaha aerox -02 helrenoverad, stylad, stage6 70cc, mm. nuvarande fordon: gilera runner sp50 -03 portad och ombyggt rör. baotian cityrider -08 72cc, mm. aprilia SR50 ditech -01 portad. saab 900 -96
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

k-skåpet skrev:Och om man inte får erotiska känslor av stötar kan man även använda en multimeter.
Vad skulle du använda den till? En multimeter tål inte de 10-20 000V ett tändsystem ger, och skulle inte heller hinna ge några användbara mätvärden på den extremt korta tid gnistan varar. Det enda man möjligen kan använda en multimeter till på högspänningssidan av ett tändsystem är att resistansmäta - och det har du ingen nytta av här.

Skruva ur stiftet och kolla om du har bra gnista. Om du har det, sätt tillbaka det och testa om motorn visar livstecken med startgas eller en liten skvätt bensin hälld direkt i förgasaren.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
saile96
King of the street
Inlägg: 2119
Blev medlem: 7 oktober 2011, 18:12
Ort: åland, finland

Inlägg av saile96 »

har skruvat ganska mycke brigs and stratton senaste halvåret. nästan alla jag har haft och göra me har startat väldigt snällt efter lite bensin rakt ner i förgasaren. testa me det :wink:

har du ingen gnista så är felet nästan alltid i någon säkerhetsbrytare som har gett upp. ta en multimeter och met om du får ström igenom dom. sen kolla om svänghjulet har rostat mycket, har det det så tar di lite rostlösare och stålborste och borstar bort all rost.

btw värför gör inte b&s mc motorer? 10 års servisintervaller :lol:
avverkade fordon:
loncin 90cc fyrhjuling (såld)
honda cr 50cc (såld)
honda cr 80cc (tillsalu)
Derbi drd 50cc (tillsalu)
peugote xps 70cc (såld)
kawasaki klf 220cc
ktm exc 125cc
ktm sx 450cc
volvo 740
nissan king cab
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

saile96 skrev:btw värför gör inte b&s mc motorer? 10 års servisintervaller :lol:
Dom började byggas på samma ställe men säljs under annat namn. Harley Davidson. 8)
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
tsesandberg
Elmoped
Inlägg: 32
Blev medlem: 31 oktober 2012, 19:13
Ort: Secret location

Inlägg av tsesandberg »

Vet inte om det var den här koden du menade men det står så här: modell type code 93582 0183-01 81100604
Användarens profilbild
vicke1112
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 384
Blev medlem: 11 februari 2010, 20:44
Ort: billdal
Kontakt:

Inlägg av vicke1112 »

det är en b&s classic 3,5hp med pulsajet förgasare. hur känns kompet? har den stark blå gnista? den är gjord 1981-10-06. det är brytarspetsar på. ge den öite brnsin henom tändsyifshålet. startar den då behöver du görs rent förgasaren och byta membranet. statarden inte och du har bra komp så behöver du fila brytar spetsarna och ställa dem på o,30. har du fin gnista och den går bensin så ta av toplocket och kolla hur cylindern och ventilerna ser ut.
lärling på Agria Trädgårdsmaskiner i Kållered

fordon jag haft: piaggio ciao -87 bondtrimmad. piaggio nrg mc2 extreme -03 portad cylinder + effektrör. yamaha aerox -02 helrenoverad, stylad, stage6 70cc, mm. nuvarande fordon: gilera runner sp50 -03 portad och ombyggt rör. baotian cityrider -08 72cc, mm. aprilia SR50 ditech -01 portad. saab 900 -96
Användarens profilbild
Axel
Knatonymous
Inlägg: 2211
Blev medlem: 7 juli 2011, 08:31
Ort: Bromölla

Inlägg av Axel »

Kan vara att membranet har gett upp tack vare att de är så mycket e85 i bensinen. Då torkar grejer ut o börjar dra tjuvluft, värt att kolla.
bibapeolola
tsesandberg
Elmoped
Inlägg: 32
Blev medlem: 31 oktober 2012, 19:13
Ort: Secret location

Inlägg av tsesandberg »

Ingen gnista men bra komp.
Användarens profilbild
vicke1112
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 384
Blev medlem: 11 februari 2010, 20:44
Ort: billdal
Kontakt:

Inlägg av vicke1112 »

motorn har inte den förgasaren med det membranen.

då får du ta av svänghjulet. dra en bit sandpapper mellan brytarna ca 30gånger. ljustera dem till 0,40 i avstånd.
lärling på Agria Trädgårdsmaskiner i Kållered

fordon jag haft: piaggio ciao -87 bondtrimmad. piaggio nrg mc2 extreme -03 portad cylinder + effektrör. yamaha aerox -02 helrenoverad, stylad, stage6 70cc, mm. nuvarande fordon: gilera runner sp50 -03 portad och ombyggt rör. baotian cityrider -08 72cc, mm. aprilia SR50 ditech -01 portad. saab 900 -96
Skriv svar