Har en briggs and stratton motor som skulle behöva få igång. Tror att det är problem med tändhatten eftersom när man håller i tändhatten får man stötar. Det kommer alltså ström till tändstiftet men det tänder ändå inte. Så vad kan vara problemet?
Byt tändstift och tändhat, rengör förgasare och luftfilter. Det är vanligt att få stötar från tändhatten (det är så ja kollar om ja får ström till stiftet).
AndreWidestedt skrev:Byt tändstift och tändhat, rengör förgasare och luftfilter. Det är vanligt att få stötar från tändhatten (det är så ja kollar om ja får ström till stiftet).
Och om man inte får erotiska känslor av stötar kan man även använda en multimeter.
AndreWidestedt skrev:Byt tändstift och tändhat, rengör förgasare och luftfilter. Det är vanligt att få stötar från tändhatten (det är så ja kollar om ja får ström till stiftet).
Och om man inte får erotiska känslor av stötar kan man även använda en multimeter.
Alla kanske inte har en? sen brukar man inet gå runt med en sån i fickan om man äre ute å kör skoter t.ex.
AndreWidestedt skrev:Byt tändstift och tändhat, rengör förgasare och luftfilter. Det är vanligt att få stötar från tändhatten (det är så ja kollar om ja får ström till stiftet).
Och om man inte får erotiska känslor av stötar kan man även använda en multimeter.
Alla kanske inte har en? sen brukar man inet gå runt med en sån i fickan om man äre ute å kör skoter t.ex.
Nämen nu sa han bara att om inte ts vill ha stötar bör han använda en multimeter.
Jag jobbar med dessa motorer. Tändhatten är inte utbytbar. stötar för man alltid från tändhatten på dessa. vad är det för model? Skriv model typ och code numret så kan jag hjälpa dig bättre. det sitter instansat på plåtkåpan vid tändsitftet elr ljuddämparen. du får ju ström ut. byt tänstift. statar den med en sup i insuget så är det förgasarfel. har du gnista och statar inte ändå så är det antagligen en ventil som fastnat elr bränd avgasventil som är vanligt.
Men skriv model type och code numret så kan jag hjälpa dig bättre som sagt. alla b&s innan agusti 1982 har brytarspetsar
lärling på Agria Trädgårdsmaskiner i Kållered
fordon jag haft: piaggio ciao -87 bondtrimmad. piaggio nrg mc2 extreme -03 portad cylinder + effektrör. yamaha aerox -02 helrenoverad, stylad, stage6 70cc, mm. nuvarande fordon: gilera runner sp50 -03 portad och ombyggt rör. baotian cityrider -08 72cc, mm. aprilia SR50 ditech -01 portad. saab 900 -96
k-skåpet skrev:Och om man inte får erotiska känslor av stötar kan man även använda en multimeter.
Vad skulle du använda den till? En multimeter tål inte de 10-20 000V ett tändsystem ger, och skulle inte heller hinna ge några användbara mätvärden på den extremt korta tid gnistan varar. Det enda man möjligen kan använda en multimeter till på högspänningssidan av ett tändsystem är att resistansmäta - och det har du ingen nytta av här.
Skruva ur stiftet och kolla om du har bra gnista. Om du har det, sätt tillbaka det och testa om motorn visar livstecken med startgas eller en liten skvätt bensin hälld direkt i förgasaren.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
har skruvat ganska mycke brigs and stratton senaste halvåret. nästan alla jag har haft och göra me har startat väldigt snällt efter lite bensin rakt ner i förgasaren. testa me det
har du ingen gnista så är felet nästan alltid i någon säkerhetsbrytare som har gett upp. ta en multimeter och met om du får ström igenom dom. sen kolla om svänghjulet har rostat mycket, har det det så tar di lite rostlösare och stålborste och borstar bort all rost.
btw värför gör inte b&s mc motorer? 10 års servisintervaller
det är en b&s classic 3,5hp med pulsajet förgasare. hur känns kompet? har den stark blå gnista? den är gjord 1981-10-06. det är brytarspetsar på. ge den öite brnsin henom tändsyifshålet. startar den då behöver du görs rent förgasaren och byta membranet. statarden inte och du har bra komp så behöver du fila brytar spetsarna och ställa dem på o,30. har du fin gnista och den går bensin så ta av toplocket och kolla hur cylindern och ventilerna ser ut.
lärling på Agria Trädgårdsmaskiner i Kållered
fordon jag haft: piaggio ciao -87 bondtrimmad. piaggio nrg mc2 extreme -03 portad cylinder + effektrör. yamaha aerox -02 helrenoverad, stylad, stage6 70cc, mm. nuvarande fordon: gilera runner sp50 -03 portad och ombyggt rör. baotian cityrider -08 72cc, mm. aprilia SR50 ditech -01 portad. saab 900 -96