Lajjnus skrev:tjena, har sedan någon vecka tillbaka bytt munstcyke från 63 till 85 på min Derbi och jag kollade tändstiftet efter jag provkört den, det var oboybrunt. men idag fick jag för mig att kolla på tändstiftet igen och då vart det svart och lite sotit. tycker det är knepigt att den var oboybrun och gick som en klocka till att inte svara så rapt på gasen och att det blev svart och lite sotit? måste byta ner mig munstycke antar jag, men undrar hur blev detta sig?
Setup?
gianelli
drevning
ostrypt cdi
sportluftfilter
Orginal förgasare förmodar jag?
80+ testa 80 uppåt Jag hade 88 med den setupen på min Derbi Senda.
Och om du nu kör Derbi så råder jag dig att ta bort oljetanken och pumpen för dom är inge vidare (ialf inte min som var på moppen förut)
Tjeenare! köppte en moppe med 50cc, 21mm förgasare och metrakit sp rör, och den gick slött och inte mer än 50! har blåst rent hela förgasaren och satt på mitt mk handmade 70cc och sportluftfilter.
Men endå går den fan bara i 50 och hur slött som hellst, i min 17,5mm förgasare på min gamla móppe med den 70cc hade jag 115 i munstycke,
nu på den nya moppen så sitter det bara ett 95 (5mm) munstycke i, är det alldeles för lite? för den orkar nästan ingenting och kommer bara upp i 50.
choke vajern är inte i så kan inte tästa att använda den, och då undrar jag om man måste ha choke vajern i? för jag har satt i en skruv i det hålet och isolerat runt så det inte ska dra luft.
Någon som har en kluring om vilket munstycke? När jag har på 80-100 så är tändstiftet svart sotigt, väldigt blött. Så den tänder inte pga för mycket bensin? Går ej igång nu. När jag hade org cylinder org förgasare och gianelli, så hade jag 88 i och då gick den bra. Kan ju bero på annat också, gasen hänger sig inte ialf, nålen satt jag i mitten. När jag har kickat några gånger så fylls luftfiltret upp så det var fullt..
Tacksam för svar!
tjenare undrar vad man behöver för mustycke till en Rieju drac som har följande setup: airsal 70cc, barikit 21mm förgasare, passande insug och avstämmt rör? tacksam för svar
Ung. vilket munstycke ska man ha på Rieju drac med urpluggat originalrör och sprtluftfilter? I övrigt helt original, bara så jag vet vilken munstyckes sats jag ska ha.
Rydholms skrev:Derbi Senda drd PRO
Original förgasare
Gianelli 2T
12/53 drev
Ca strl 80-90
dt rider #1 skrev:tjena vill veta vilket huvudmunstycke det sitter på en dt50r -04.
Lite olika från moppe till moppe, men runt 75 skulle jag säga.
Shark Monster skrev:Ung. vilket munstycke ska man ha på Rieju drac med urpluggat originalrör och sprtluftfilter? I övrigt helt original, bara så jag vet vilken munstyckes sats jag ska ha.
En ask 80-102 lär passa.
Dellorto 6mm gänga gäller för alla er som jag svarat på.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae
"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
tja! har en polare som drog pluggen i kröken på sin mrx här om dagen. men han måste ju byta munstycke med så jag undrar vad e det för org munstycke på de och vilket storlek set han ska köpa. tror ni 100-120 passar?
Alyzzzer skrev:tja! har en polare som drog pluggen i kröken på sin mrx här om dagen. men han måste ju byta munstycke med så jag undrar vad e det för org munstycke på de och vilket storlek set han ska köpa. tror ni 100-120 passar?
Tack på förhand! /// ALyzzzer
tror det sitter något runt 80 men ta och kolla istället så vet ni säkert vilket det är byt upp ca 10 storlekar från orginal. 100-120 blir nog förstort skulle jag tro köp ett set från 80-102 istället
Runkenslider skrev:Hur mycket ska man öka i ungefär vid bytte ifrån 12mm förgasare till 17.5?
byter man till större förgasare så ska man också byta munstycke. Man kan dock inte tänka så att man ska ha samma eller större munstycke än original förgasaren, utan man får oftast byta ner sig ett par storlekar.
***MATTE*** skrev:
okej då är det ett 76 munstycke org så köp en munstyckeset 80-102 med 6mm gänga så får du pröva dej fram ,men ungefär 10 stl större.
Tja plocka ner förgasarn nyss och såg att jag hade 86 i huvudmunstycke på min DTR 04 om jag kör urpluggat blir det ca 5-10 storlekar större då eller mer/mindre? tyckte det var högt orginal eftersom många verkar ha 76 så då tänkte jag att man kanske inte behövde öka så mycket.
Sen är det så att det största problemet med min felinställda förgasare är att jag kickar igång, men så fort man ska vrida på gasen bööar de och dör måste ha choke och den har även på högvarven det klassiska som om bensin tar slut så det är huvudmunstycke har jag fått konstanterat men det där med att den dör när jag startar och ska vrida på gasen är det nålen eller lågfartsmunstycket eller räcker det med huvudmunstycket till att fixa det också? hoppas nån förstår
MisterDT50R skrev:Tja plocka ner förgasarn nyss och såg att jag hade 86 i huvudmunstycke på min DTR 04 om jag kör urpluggat blir det ca 5-10 storlekar större då eller mer/mindre? tyckte det var högt orginal eftersom många verkar ha 76 så då tänkte jag att man kanske inte behövde öka så mycket.
Sen är det så att det största problemet med min felinställda förgasare är att jag kickar igång, men så fort man ska vrida på gasen bööar de och dör måste ha choke och den har även på högvarven det klassiska som om bensin tar slut så det är huvudmunstycke har jag fått konstanterat men det där med att den dör när jag startar och ska vrida på gasen är det nålen eller lågfartsmunstycket eller räcker det med huvudmunstycket till att fixa det också? hoppas nån förstår
det var ett stort munstycke du hade org :O så stort brukar det vara på 06 och framåt. men ja du får byta upp dej några stl på huvudmunstycket för du säger ju att den vill dö på full gas. Hur låter den när du starta och gasar bööar den då innan den dör? du kan skruva in luftskruven lite med och se om det hjälper. Men ta och byt munstycket och sen skruvar du på luft skruven tills den går bra sätt typ 6 stl större.
MisterDT50R skrev:Tja plocka ner förgasarn nyss och såg att jag hade 86 i huvudmunstycke på min DTR 04 om jag kör urpluggat blir det ca 5-10 storlekar större då eller mer/mindre? tyckte det var högt orginal eftersom många verkar ha 76 så då tänkte jag att man kanske inte behövde öka så mycket.
Sen är det så att det största problemet med min felinställda förgasare är att jag kickar igång, men så fort man ska vrida på gasen bööar de och dör måste ha choke och den har även på högvarven det klassiska som om bensin tar slut så det är huvudmunstycke har jag fått konstanterat men det där med att den dör när jag startar och ska vrida på gasen är det nålen eller lågfartsmunstycket eller räcker det med huvudmunstycket till att fixa det också? hoppas nån förstår
det var ett stort munstycke du hade org :O så stort brukar det vara på 06 och framåt. men ja du får byta upp dej några stl på huvudmunstycket för du säger ju att den vill dö på full gas. Hur låter den när du starta och gasar bööar den då innan den dör? du kan skruva in luftskruven lite med och se om det hjälper. Men ta och byt munstycket och sen skruvar du på luft skruven tills den går bra sätt typ 6 stl större.
okej den bööar först jag börjar gasa sen dör den lch om jag intr gasar då dör d. Okej får trsta det när jag fixat munstycken