Derbi drd pro 06 med (D50B0 motorn) lite trim frågor.

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Användarens profilbild
Drome
Svårstartad skrothög
Inlägg: 211
Blev medlem: 24 augusti 2012, 16:13

Derbi drd pro 06 med (D50B0 motorn) lite trim frågor.

Inlägg av Drome »

har tänkt mig köpa in lite trim till moppen och undrar vilken cylinder ni tycker är bäst och som ni tror fungerar best med mitt rör som är :Malossi supermoto replica http://www.twostroke.se/product.asp?product=25770

och här är dom:
Barrkit: http://www.twostroke.se/product.asp?product=12449
undrar här också om någon vet vad det är för skillnad på (racing) och (Culatin Racing) cylindern.
Hebo: http://www.twostroke.se/product.asp?product=13640
Mhr: http://www.twostroke.se/product.asp?product=10994
Airsal: http://www.twostroke.se/product.asp?product=13406
Stage 6: http://www.twostroke.se/product.asp?product=19296

det va cylinder frågorna sen undrar jag också om man behöver byta vev till någon av dom och om man måste byta kopplings fjädrar och skivor.

sen till sist undrar jag också om 21mm eller 24mm förgasare skulle va bäst eller kanske behöver jag 26mm men ni får gärna skriva saker om cylindrarna och ge mig tips om allt möjligt runt det här skulle också va tacksam om ni kan säga en vettig top fart och dom hästarna jag skulle ligga runt.

Och juste admin's, skriv om jag gjort något fel är ganska ny på forumet och va inte riktigt säker om det skulle ligga i cylinder tråden efter som det handlar inte bara om cylindrar.
Senast redigerad av Drome den 12 januari 2013, 20:16, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Malossi
Svårstartad skrothög
Inlägg: 204
Blev medlem: 3 oktober 2012, 20:50

Re: Derbi drd pro 06 med (D50B0 motorn) lite frågor.

Inlägg av Malossi »

Drome skrev:har tänkt mig köpa in lite trim till moppen och undrar vilken cylinder ni tycker är bäst och som ni tror fungerar best med mitt rör som är :Malossi supermoto replica http://www.twostroke.se/product.asp?product=25770

och här är dom:
Barrkit: http://www.twostroke.se/product.asp?product=12449
undrar här också om någon vet vad det är för skillnad på (racing) och (Culatin Racing) cylindern.
Hebo: http://www.twostroke.se/product.asp?product=13640
Mhr: http://www.twostroke.se/product.asp?product=10994
Airsal: http://www.twostroke.se/product.asp?product=13406
Stage 6: http://www.twostroke.se/product.asp?product=19296

det va cylinder frågorna sen undrar jag också om man behöver byta vev till någon av dom och om man måste byta kopplings fjädrar och skivor.

sen till sist undrar jag också om 21mm eller 24mm förgasare skulle va bäst eller kanske behöver jag 26mm men ni får gärna skriva saker om cylindrarna och ge mig tips om allt möjligt runt det här skulle också va tacksam om ni kan säga en vettig top fart och dom hästarna jag skulle ligga runt.

Och juste admin's, skriv om jag gjort något fel är ganska ny på forumet och va inte riktigt säker om det skulle ligga i cylinder tråden efter som det handlar inte bara om cylindrar.
Hade själv kört Malossi Cylindern. Byta vev till Malossi RHQ hade jag nog också gjort för att vara på den "säkra sidan". Malossi är riktigt hög kvalitativa grejer men har dock ett pris som är satt därefter. Hade nog också kört på en 21mm PHBG förgasare om du ska köra på gatan, håller nog ner bensinkostnaderna lite mer :)

Malossi RHQ: http://www.twostroke.se/product.asp?product=11019
Användarens profilbild
Drome
Svårstartad skrothög
Inlägg: 211
Blev medlem: 24 augusti 2012, 16:13

Re: Derbi drd pro 06 med (D50B0 motorn) lite frågor.

Inlägg av Drome »

Malossi skrev:
Drome skrev:har tänkt mig köpa in lite trim till moppen och undrar vilken cylinder ni tycker är bäst och som ni tror fungerar best med mitt rör som är :Malossi supermoto replica http://www.twostroke.se/product.asp?product=25770

och här är dom:
Barrkit: http://www.twostroke.se/product.asp?product=12449
undrar här också om någon vet vad det är för skillnad på (racing) och (Culatin Racing) cylindern.
Hebo: http://www.twostroke.se/product.asp?product=13640
Mhr: http://www.twostroke.se/product.asp?product=10994
Airsal: http://www.twostroke.se/product.asp?product=13406
Stage 6: http://www.twostroke.se/product.asp?product=19296

det va cylinder frågorna sen undrar jag också om man behöver byta vev till någon av dom och om man måste byta kopplings fjädrar och skivor.

sen till sist undrar jag också om 21mm eller 24mm förgasare skulle va bäst eller kanske behöver jag 26mm men ni får gärna skriva saker om cylindrarna och ge mig tips om allt möjligt runt det här skulle också va tacksam om ni kan säga en vettig top fart och dom hästarna jag skulle ligga runt.

Och juste admin's, skriv om jag gjort något fel är ganska ny på forumet och va inte riktigt säker om det skulle ligga i cylinder tråden efter som det handlar inte bara om cylindrar.
Hade själv kört Malossi Cylindern. Byta vev till Malossi RHQ hade jag nog också gjort för att vara på den "säkra sidan". Malossi är riktigt hög kvalitativa grejer men har dock ett pris som är satt därefter. Hade nog också kört på en 21mm PHBG förgasare om du ska köra på gatan, håller nog ner bensinkostnaderna lite mer :)

Malossi RHQ: http://www.twostroke.se/product.asp?product=11019
ja men det blir så inihelvet dyrt med vev och cylinder då blir ju 5,5k! men det är fina grejer som malossi gör det vet jag och det ger nog prestanda så det räcker. men det står ju att Barrkiten kan gem föras med Mhr cylindern i kvalite och hållbarhet stämmer det eller är det bara skit prat? :)
Användarens profilbild
Malossi
Svårstartad skrothög
Inlägg: 204
Blev medlem: 3 oktober 2012, 20:50

Inlägg av Malossi »

Jag tror inte Barikit cylindern kan jämföras med malossis cylinder i kvalité men kanske i effekt. Men jag tror inte heller att motorn rasar bara för att du har barikit. Men det där med vev byte kan ändå vara en bra grej trots att det kostar lite, för när du sätter på en fetare cylinder går även moppeden ner i andrahands värde. Men om du dock har tillgång till att byta vev gör du ett jobb många andra inte kanske kan göra vilket får den att hålla ett bättre värde.
Men om du nu är orolig för att inte din nuvarande vev håller så hade jag kan kört på en lite mindre fet cylinder typ Malossi Mhr replica :)
Användarens profilbild
Drome
Svårstartad skrothög
Inlägg: 211
Blev medlem: 24 augusti 2012, 16:13

Inlägg av Drome »

Malossi skrev:Jag tror inte Barikit cylindern kan jämföras med malossis cylinder i kvalité men kanske i effekt. Men jag tror inte heller att motorn rasar bara för att du har barikit. Men det där med vev byte kan ändå vara en bra grej trots att det kostar lite, för när du sätter på en fetare cylinder går även moppeden ner i andrahands värde. Men om du dock har tillgång till att byta vev gör du ett jobb många andra inte kanske kan göra vilket får den att hålla ett bättre värde.
Men om du nu är orolig för att inte din nuvarande vev håller så hade jag kan kört på en lite mindre fet cylinder typ Malossi Mhr replica :)
men replican är ju lika som racingen förutom att racingen har 1 kolv ring och varvar lite mer en replican så då borde inte veven holla för den heller.
Användarens profilbild
illegalJocke
Elmoped
Inlägg: 104
Blev medlem: 27 mars 2010, 21:15
Ort: Mariestad

Inlägg av illegalJocke »

om du har orginal vev och ska köra på 80cc så lär du får byta. en lite vassare 70cc så lär du också få byta vev. samma med kopplingen. själv så skulle ja byt vev, köpt en lite vassare 70, membran, 21 förgasare, och koppling. så skulle de gå skapligt. sen också beroende på om du ska ta dig hem fram och tillbaka(långt) och bara ströga runt eller om du endast ska köra typ dragrace med den. rekommederar inte att köra 80cc till vardags eller jävligt vass 70cc för underhållet blir stort om du ska göra de. Kör på de ja sa om du ska ta dig till och från tex skolan och köra runt på kvällarna. sen är en 80cc eller vassare 70cc är ingen man åker långdistanser och med fullt ös. för sliter ju endel. mina tips bara :)
Användarens profilbild
Drome
Svårstartad skrothög
Inlägg: 211
Blev medlem: 24 augusti 2012, 16:13

Inlägg av Drome »

illegalJocke skrev:om du har orginal vev och ska köra på 80cc så lär du får byta. en lite vassare 70cc så lär du också få byta vev. samma med kopplingen. själv så skulle ja byt vev, köpt en lite vassare 70, membran, 21 förgasare, och koppling. så skulle de gå skapligt. sen också beroende på om du ska ta dig hem fram och tillbaka(långt) och bara ströga runt eller om du endast ska köra typ dragrace med den. rekommederar inte att köra 80cc till vardags eller jävligt vass 70cc för underhållet blir stort om du ska göra de. Kör på de ja sa om du ska ta dig till och från tex skolan och köra runt på kvällarna. sen är en 80cc eller vassare 70cc är ingen man åker långdistanser och med fullt ös. för sliter ju endel. mina tips bara :)
jo det är sant men vill ha lite klös i hojen och vem sitter och pressar fult fall man åker långt. jag ska ju åka till skolan och sånt så den får inte dra för mycket soppa men jag kommer ju ligga i 70-80 så de lär ju inte slita så mycket fall man inte varvar så mycket vilken cylinder det än är. eller rätta mig om jag har fel?
Användarens profilbild
illegalJocke
Elmoped
Inlägg: 104
Blev medlem: 27 mars 2010, 21:15
Ort: Mariestad

Inlägg av illegalJocke »

Drome skrev:
illegalJocke skrev:om du har orginal vev och ska köra på 80cc så lär du får byta. en lite vassare 70cc så lär du också få byta vev. samma med kopplingen. själv så skulle ja byt vev, köpt en lite vassare 70, membran, 21 förgasare, och koppling. så skulle de gå skapligt. sen också beroende på om du ska ta dig hem fram och tillbaka(långt) och bara ströga runt eller om du endast ska köra typ dragrace med den. rekommederar inte att köra 80cc till vardags eller jävligt vass 70cc för underhållet blir stort om du ska göra de. Kör på de ja sa om du ska ta dig till och från tex skolan och köra runt på kvällarna. sen är en 80cc eller vassare 70cc är ingen man åker långdistanser och med fullt ös. för sliter ju endel. mina tips bara :)
jo det är sant men vill ha lite klös i hojen och vem sitter och pressar fult fall man åker långt. jag ska ju åka till skolan och sånt så den får inte dra för mycket soppa men jag kommer ju ligga i 70-80 så de lär ju inte slita så mycket fall man inte varvar så mycket vilken cylinder det än är. eller rätta mig om jag har fel?

jo de är ju delvis sant, men om du vill att de ska va hyffsat snålt och bra drag så kör 70cc. en polare till mig hade en beta men Metrakit sp cylinder 70cc och massor med annat. fort gick den iaf. men han kunde inte ta sig till stan som är 2 mil här ifrån och sen köra hem på samma tank. då låg han säkert och gasa rätt möe. du kommer få räkna med att de kommer dra soppa när du gasar :/
Användarens profilbild
Pulze
Frihamnen Crew
Inlägg: 775
Blev medlem: 18 augusti 2012, 23:01

Inlägg av Pulze »

Mhr cylindern är vill till PIA motorn? står iaf PIA i rubriken
ta gärna en titt på mitt Senda projekt :D http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=43963

Polini guss 80cc
Metrakit Thrower
14mm förgasare = STULEN!
105 munstycke
12-53 drev

Gilera Stalker: style pro 70cc (för bottendraget), zx rör, malossi variator, 4g vikter, malossi remskivor :)
Användarens profilbild
Drome
Svårstartad skrothög
Inlägg: 211
Blev medlem: 24 augusti 2012, 16:13

Inlägg av Drome »

Pulze skrev:Mhr cylindern är vill till PIA motorn? står iaf PIA i rubriken
det är en förkotning till D50B0 motorn för "Pia" står för piggio eller hur det stavas och motorn heter D50B0.
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Inlägg av CaToXXo »

Vill du inte att den ska dra så mycket så håll dig på 21mm förgasare, du får kanske inte ut riktigt allt, men du sparar en hel del bensinpengar.

Jag har en portad 70cc, thrower, pwk 24 m powerjet osv, och den drar ca 1,5 liter/mil normal körning.

Beroende på hur långt och hårt moppen har gått så kommer den hålla för 80cc, har den gått längre än 1500 mil så skulle iallafall jag byta vev.
Men min med 70cc har gått strax över 2000 mil skulle jag tro, och den håller än så.

Jag skulle ta antingen MHR eller Airsal. Förmodligen Airsal, då den är bra mycket billigare, och kommer röra sig fint ändå.

Iochmed att det är 80cc så kan du dreva den ganska tungt, säg 15/53 eller 14/48 och ändå få en behaglig acceleration, det är ju skönt om du inte behöver tokvarva om du vill ligga i tex 75-80 påväg till skolan.

Uppskattad topphastighet en liten bit över 100 ärliga km/h med ovanstående drevning.

Om du behöver byta koppling (lameller/fjädrar) märker du ju om den börjar slira, gör den det så får du ju iallafall köpa hårdare fjädrar.
Det är busenkelt att byta koppling, så det är ingenting att hänga upp sig på.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
Drome
Svårstartad skrothög
Inlägg: 211
Blev medlem: 24 augusti 2012, 16:13

Inlägg av Drome »

CaToXXo skrev:Vill du inte att den ska dra så mycket så håll dig på 21mm förgasare, du får kanske inte ut riktigt allt, men du sparar en hel del bensinpengar.

Jag har en portad 70cc, thrower, pwk 24 m powerjet osv, och den drar ca 1,5 liter/mil normal körning.

Beroende på hur långt och hårt moppen har gått så kommer den hålla för 80cc, har den gått längre än 1500 mil så skulle iallafall jag byta vev.
Men min med 70cc har gått strax över 2000 mil skulle jag tro, och den håller än så.

Jag skulle ta antingen MHR eller Airsal. Förmodligen Airsal, då den är bra mycket billigare, och kommer röra sig fint ändå.

Iochmed att det är 80cc så kan du dreva den ganska tungt, säg 15/53 eller 14/48 och ändå få en behaglig acceleration, det är ju skönt om du inte behöver tokvarva om du vill ligga i tex 75-80 påväg till skolan.

Uppskattad topphastighet en liten bit över 100 ärliga km/h med ovanstående drevning.

Om du behöver byta koppling (lameller/fjädrar) märker du ju om den börjar slira, gör den det så får du ju iallafall köpa hårdare fjädrar.
Det är busenkelt att byta koppling, så det är ingenting att hänga upp sig på.
okej tack för hjälpen men vilken 70cc har du? och min moppe har gått 1200 mil sen ny och tror inte någon har bytt vev någon gång så skulle den palla en airsal 80cc och kanske lite portning på det också?
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Inlägg av CaToXXo »

Drome skrev:
CaToXXo skrev:Vill du inte att den ska dra så mycket så håll dig på 21mm förgasare, du får kanske inte ut riktigt allt, men du sparar en hel del bensinpengar.

Jag har en portad 70cc, thrower, pwk 24 m powerjet osv, och den drar ca 1,5 liter/mil normal körning.

Beroende på hur långt och hårt moppen har gått så kommer den hålla för 80cc, har den gått längre än 1500 mil så skulle iallafall jag byta vev.
Men min med 70cc har gått strax över 2000 mil skulle jag tro, och den håller än så.

Jag skulle ta antingen MHR eller Airsal. Förmodligen Airsal, då den är bra mycket billigare, och kommer röra sig fint ändå.

Iochmed att det är 80cc så kan du dreva den ganska tungt, säg 15/53 eller 14/48 och ändå få en behaglig acceleration, det är ju skönt om du inte behöver tokvarva om du vill ligga i tex 75-80 påväg till skolan.

Uppskattad topphastighet en liten bit över 100 ärliga km/h med ovanstående drevning.

Om du behöver byta koppling (lameller/fjädrar) märker du ju om den börjar slira, gör den det så får du ju iallafall köpa hårdare fjädrar.
Det är busenkelt att byta koppling, så det är ingenting att hänga upp sig på.
okej tack för hjälpen men vilken 70cc har du? och min moppe har gått 1200 mil sen ny och tror inte någon har bytt vev någon gång så skulle den palla en airsal 80cc och kanske lite portning på det också?
Airsal 70 sport, portad steg 1, går rätt likt en prorace enligt kunniga källor.
Jag tror att den skulle palla det ett bra tag, möjligen en liten portning också ja.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
potog
King of the street
Inlägg: 3469
Blev medlem: 4 september 2011, 13:58
Kontakt:

Inlägg av potog »

ska porta en Hebo maston revo 70cc snart. du kan få köpa cylindern efter att jag har portat den :)
vem fan e lennart?
Användarens profilbild
Drome
Svårstartad skrothög
Inlägg: 211
Blev medlem: 24 augusti 2012, 16:13

Inlägg av Drome »

potog skrev:ska porta en Hebo maston revo 70cc snart. du kan få köpa cylindern efter att jag har portat den :)
bror helt på vad du ska ha för den, men tror inte jag vill ha den eftersom den kräver en bra setup som jag inte har råd med.
Användarens profilbild
Drome
Svårstartad skrothög
Inlägg: 211
Blev medlem: 24 augusti 2012, 16:13

Inlägg av Drome »

CaToXXo skrev:
Drome skrev:
CaToXXo skrev:Vill du inte att den ska dra så mycket så håll dig på 21mm förgasare, du får kanske inte ut riktigt allt, men du sparar en hel del bensinpengar.

Jag har en portad 70cc, thrower, pwk 24 m powerjet osv, och den drar ca 1,5 liter/mil normal körning.

Beroende på hur långt och hårt moppen har gått så kommer den hålla för 80cc, har den gått längre än 1500 mil så skulle iallafall jag byta vev.
Men min med 70cc har gått strax över 2000 mil skulle jag tro, och den håller än så.

Jag skulle ta antingen MHR eller Airsal. Förmodligen Airsal, då den är bra mycket billigare, och kommer röra sig fint ändå.

Iochmed att det är 80cc så kan du dreva den ganska tungt, säg 15/53 eller 14/48 och ändå få en behaglig acceleration, det är ju skönt om du inte behöver tokvarva om du vill ligga i tex 75-80 påväg till skolan.

Uppskattad topphastighet en liten bit över 100 ärliga km/h med ovanstående drevning.

Om du behöver byta koppling (lameller/fjädrar) märker du ju om den börjar slira, gör den det så får du ju iallafall köpa hårdare fjädrar.
Det är busenkelt att byta koppling, så det är ingenting att hänga upp sig på.
okej tack för hjälpen men vilken 70cc har du? och min moppe har gått 1200 mil sen ny och tror inte någon har bytt vev någon gång så skulle den palla en airsal 80cc och kanske lite portning på det också?
Airsal 70 sport, portad steg 1, går rätt likt en prorace enligt kunniga källor.
Jag tror att den skulle palla det ett bra tag, möjligen en liten portning också ja.
okej tack för svar men tror du det kommer gå bra med röret jag har eller kommer jag behöva ha ett vassare?
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Inlägg av CaToXXo »

Drome skrev:
CaToXXo skrev:
Drome skrev: okej tack för hjälpen men vilken 70cc har du? och min moppe har gått 1200 mil sen ny och tror inte någon har bytt vev någon gång så skulle den palla en airsal 80cc och kanske lite portning på det också?
Airsal 70 sport, portad steg 1, går rätt likt en prorace enligt kunniga källor.
Jag tror att den skulle palla det ett bra tag, möjligen en liten portning också ja.
okej tack för svar men tror du det kommer gå bra med röret jag har eller kommer jag behöva ha ett vassare?
Det kommer funka fint med ditt rör.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
Drome
Svårstartad skrothög
Inlägg: 211
Blev medlem: 24 augusti 2012, 16:13

Inlägg av Drome »

CaToXXo skrev:
Drome skrev:
CaToXXo skrev: Airsal 70 sport, portad steg 1, går rätt likt en prorace enligt kunniga källor.
Jag tror att den skulle palla det ett bra tag, möjligen en liten portning också ja.
okej tack för svar men tror du det kommer gå bra med röret jag har eller kommer jag behöva ha ett vassare?
Det kommer funka fint med ditt rör.
men till sist vad är det för skillnad på barrkit och airsal egentligen? många säger att det är samma.
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Inlägg av CaToXXo »

Drome skrev:
CaToXXo skrev:
Drome skrev: okej tack för svar men tror du det kommer gå bra med röret jag har eller kommer jag behöva ha ett vassare?
Det kommer funka fint med ditt rör.
men till sist vad är det för skillnad på barrkit och airsal egentligen? många säger att det är samma.
Måste ju ligga nåt i att alla säger att det är samma. Förmodligen är dom väldigt lika varandra.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Skriv svar