kevinmk skrev:Tjena då som titeln lyder hade jag kanske tänkt att köpa en supermotard i sommar.
Ska sommarjobba lite först bara.
Har kollat lite på Rieju rrx och på Derbi.
Jag har en polare som har en rrx så jag vet hur man drar pluggen på en sån.
Har ju somsagt även kollat på Derbi och vad jag har hört ska dem va starkare/snabbare original men är lite osäker på hur man drar pluggen på den och om den sitter i kröken som på rrx:en.
Hade tänkt lägga runt 12k på en moppe och är inte riktigt säker på om jag får trimma och hade då tänkt på Derbi efter vad jag hört, men å andra sidan ifall jag får trimma så vill man ju att pluggen ska sitta på ett lättåtkomligt ställe.
Undrar även vad det är värt att köpa för moppe, om det blir en Rieju.blir det garanterat en rrx men är då osäker på Derbi's alla olika modeller av Senda och vad dem nu heter.
Tacksam för svar!:)
kevinmk skrev:Så ungefär hur snabbt går en Derbi original?
Min kompis rrx toppa runt 50-55 och var slö utav bara helvete ;p
vilken crossram ? dem har samma ram som deras 125* som går på väg och är knappast lämpande för cross körningAlyzzzer skrev:jag tycker ch racing e bästa crossmoppen med sin cross ram och så. men annars tycker jag nog Rieju pga av att de är "snyggare" och går riktigt bra urpluggade.
Du kan ju fan inte köra varje dag om du bara tankar 3 gånger i halvåret det förstår ju vem som helst hahaGasresarN skrev:Derbi Xtreme och X-race är exakt samma, förutom att vissa Xtreme har varvräknare, vilket X-race inte har. Xtreme har även alu fälgar, medans X-race har stål fälgar. X-race har färgad plast, medans Xtreme har lackad plast. Tycker personligen att Xtremen är lite fräschare då den är lackad och inte färgad, men det du verkligen ska kolla på när du letar efter dom är priset, lägsta pris till bästa moppen, det är den du ska välja...
Ang. Rieju så hade jag massa problem med min. Dock köpte jag en ganska skabbig Rieju, medans Derbin jag ägde som aldrig svek mig var dyrare. Så jag tänker inte skylla på själva Riejun, utan på mig, köpte en skabb moppe och trimmade för det dubbla av vad själva moppen kostade, inte konstigt att det inte höll så bra...
men hur som helst!
(MINA erfarenheter och uppfattningar)
Derbi:
+ Mycket stabilare, känns trygg på den
+ Mer kraft i motorn, det var sällan den inte orkade
+ Tankade min 3 gånger under ett halvår, körde varje dag..
+ Snygg så in i anus
+ Startar ALLTID
- Hårda kåpor, spricker lätt
- Man är tvungen att någon gång sälja den... <3
Rieju:
+ Moppemuschen växer fram, du känner dig som en moppepojke
+ Jävligt lättmeckad
+ Reservdelar går NÄSTAN att hitta på Ica
+ Mjuka kåpor, om du tappar den bryts inga av
- Hoppar ibland mellan växlar
- Ful som få
- Äckligt klen original
Hoppas att det hjälpte någonting iallafall!
Sen som sagt, så var det här just mina mopeder och enligt min smak!
haha tänkte fan samma saktobbepihl skrev:Du kan ju fan inte köra varje dag om du bara tankar 3 gånger i halvåret det förstår ju vem som helst hahaGasresarN skrev:Derbi Xtreme och X-race är exakt samma, förutom att vissa Xtreme har varvräknare, vilket X-race inte har. Xtreme har även alu fälgar, medans X-race har stål fälgar. X-race har färgad plast, medans Xtreme har lackad plast. Tycker personligen att Xtremen är lite fräschare då den är lackad och inte färgad, men det du verkligen ska kolla på när du letar efter dom är priset, lägsta pris till bästa moppen, det är den du ska välja...
Ang. Rieju så hade jag massa problem med min. Dock köpte jag en ganska skabbig Rieju, medans Derbin jag ägde som aldrig svek mig var dyrare. Så jag tänker inte skylla på själva Riejun, utan på mig, köpte en skabb moppe och trimmade för det dubbla av vad själva moppen kostade, inte konstigt att det inte höll så bra...
men hur som helst!
(MINA erfarenheter och uppfattningar)
Derbi:
+ Mycket stabilare, känns trygg på den
+ Mer kraft i motorn, det var sällan den inte orkade
+ Tankade min 3 gånger under ett halvår, körde varje dag..
+ Snygg så in i anus
+ Startar ALLTID
- Hårda kåpor, spricker lätt
- Man är tvungen att någon gång sälja den... <3
Rieju:
+ Moppemuschen växer fram, du känner dig som en moppepojke
+ Jävligt lättmeckad
+ Reservdelar går NÄSTAN att hitta på Ica
+ Mjuka kåpor, om du tappar den bryts inga av
- Hoppar ibland mellan växlar
- Ful som få
- Äckligt klen original
Hoppas att det hjälpte någonting iallafall!
Sen som sagt, så var det här just mina mopeder och enligt min smak!![]()
david96 skrev:kevinmk skrev:Tjena då som titeln lyder hade jag kanske tänkt att köpa en supermotard i sommar.
Ska sommarjobba lite först bara.
Har kollat lite på Rieju rrx och på Derbi.
Jag har en polare som har en rrx så jag vet hur man drar pluggen på en sån.
Har ju somsagt även kollat på Derbi och vad jag har hört ska dem va starkare/snabbare original men är lite osäker på hur man drar pluggen på den och om den sitter i kröken som på rrx:en.
Hade tänkt lägga runt 12k på en moppe och är inte riktigt säker på om jag får trimma och hade då tänkt på Derbi efter vad jag hört, men å andra sidan ifall jag får trimma så vill man ju att pluggen ska sitta på ett lättåtkomligt ställe.
Undrar även vad det är värt att köpa för moppe, om det blir en Rieju.blir det garanterat en rrx men är då osäker på Derbi's alla olika modeller av Senda och vad dem nu heter.
Tacksam för svar!:)
Derbi går bättre helt original för dem har 65 bak och dem har blindtarm istället för plugg, om du ska välja så ta en drd men du borde åka kolla på fler modeller så som
Yamaha/beta/Rieju/ch racing/Derbi/gilera
/Roxon, ingen av dessa moppar kommer göra dig besviken
Fördel AM6 motor
Lättare att plugga ur
Jämnare utväxling
Fördel Derbi motorn
Går bättre helt original då dem har drevstrypt
Svårare att plugga ur då du måste kapa/svetsa
Båda två går lika bra urpluggad dock AM6 är billigare att plugga ur för du behöver byta cdi på Derbi om dem ska gå lika bra
Åk runt och testa några olika
wtf snackar du om ? du ser ju om de är en supermotard elr inte :S Derbi har en sporthoj med och någon scooterkevinmk skrev:Så, kan någon säga alla Derbi's som är SuperMotards från början?
Även lite skillnader och vad det är värt att köpa för modell, är ju helt borta när det gäller sånt där :p
Derbi drd pro smkevinmk skrev:Så, kan någon säga alla Derbi's som är SuperMotards från början?
Även lite skillnader och vad det är värt att köpa för modell, är ju helt borta när det gäller sånt där :p
fin är typ en finare klass eller vad man ska säga,om du har pengar så tycker jag du ska köpa något av domkevinmk skrev:Så DRD Edition/DRD SM osv är nånting man ska ha? (DRD överhuvudtaget)
kolla denna om du gillar den,tror den hete Derbi Senda drd xtreamekevinmk skrev:men finns det inte Senda-modeller ned DRD-edition? O.o
Derbi har bättre axx eftersom den är tyngre drevad bak.kevinmk skrev:Venne, för att jag hade olämplig rubrik tror jag :p
Så att en Derbi är snabbare i acc än en Rieju om båda original?
aa den lär säkert visa 60 på mätarn med det är fel (hört som glädje mätare?)kevinmk skrev:Och en Derbi går också ca 50 original med snabbare acc än riejun?;)
Aa om du gillar en vibrator i röven är derbin sköna trimmade.k-skåpet skrev:Kört båda två urpluggade och kan säga att dom är precis lika slöa, skulle satsa på en Derbi med gianellirör, då är dom lite roligare iallafall.
Du är medveten om att jag har kört en och annan trimmad Derbi i mina dagar va? Den är bättre än vad Beta rr är, iallafall för föraren är det inga problem alls. Dock passageraren vibrerar det en del, men det är bara på mellanvarven. När du väl kommit över effektkurvan o ska köra långt är det ingen fara.Victorh skrev:Aa om du gillar en vibrator i röven är derbin sköna trimmade.k-skåpet skrev:Kört båda två urpluggade och kan säga att dom är precis lika slöa, skulle satsa på en Derbi med gianellirör, då är dom lite roligare iallafall.
Skulle inte köpa en Rieju heller men nyare yamaha dt:n är sköna att köra med samma med beta. Typ hm racing 50 eller ch racing skulle också kunna vara något grymmt bekväma att köra!
Skall du köra org ta en nyare dt med 11-60drevning eller en Derbi de är skönaste mopparna org.
Eller dt:n lär du behöva höjja lite annars är de skit låga!
dock är en dt rätt mycket stabilare och mjukare än Derbi, men beta fyfan, läskigt i över 90 börjar ju vibrera som ett as och äns fötter domnar av, även riktigt ostadig, kan stå upp på min kompis Senda och min gamla dt, betan vågar man ju knappt släppa fötterna ifrån fotpinnarna innan den börjar luta ^^k-skåpet skrev:Du är medveten om att jag har kört en och annan trimmad Derbi i mina dagar va? Den är bättre än vad Beta rr är, iallafall för föraren är det inga problem alls. Dock passageraren vibrerar det en del, men det är bara på mellanvarven. När du väl kommit över effektkurvan o ska köra långt är det ingen fara.Victorh skrev:Aa om du gillar en vibrator i röven är derbin sköna trimmade.k-skåpet skrev:Kört båda två urpluggade och kan säga att dom är precis lika slöa, skulle satsa på en Derbi med gianellirör, då är dom lite roligare iallafall.
Skulle inte köpa en Rieju heller men nyare yamaha dt:n är sköna att köra med samma med beta. Typ hm racing 50 eller ch racing skulle också kunna vara något grymmt bekväma att köra!
Skall du köra org ta en nyare dt med 11-60drevning eller en Derbi de är skönaste mopparna org.
Eller dt:n lär du behöva höjja lite annars är de skit låga!