Beta RR 01 Misständer

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
soederblom
Elmoped

Beta RR 01 Misständer

Inlägg av soederblom »

Hej, har problem med min moped. Mopeden är en Beta RR 01 alltså med "ktm/rk6 motor". Det började när det började komma snö och slask.

Den kan bete sig olika ibland. Ibland går den bra i början sen när man kört ett tag så börjar den misstända och ibland dö helt, om den dör kan jag alltid kicka igång den direkt efter, då går den normalt på tomgång några sekunder för att sen dö igen. Hjälper inte om jag gasar.

Det jag provat är bytt tändstift/tändhatt.
Bytt cdi/tändspole. Bytt kabelskor på kablarna till cdin. Plockat av svänghjulet och kollat tändplattan, såg ok ut. Kollat hela kabelstammen efter fel, moppen har ett "strippat elsystem" så finns inte så mycket elektronik. Avstängningsknapp, ljus/ljus av. Framlyse och ett diodkablyse. Har provat att koppla ur allting som inte har med tändningen att göra, ingen skillnad. Tvättat förgasare, ändrat nålen upp och ner samma med luftskruven. Torkat luftfiltret (sitter sportfilter) och även kört utan filter stillastående, ingen skillnad. Kollat insuget och reedsen, det ser oxå bra ut. Den har bra komp, drar inte kylarvatten, växellådsolja finns.

Nån som har nåt tips?
Användarens profilbild
ZX
Arctic Cat Racing

Inlägg av ZX »

När det blir kallare behöver motorn mer soppa, byt upp dig i munstycke
soederblom
Elmoped

Inlägg av soederblom »

Men jag har provat med choke och det är ingen skillnad.. Men satt i ett 83 munstycke istället för 73 eller vad det var innan. Vad borde jag ha för munstycke ungefär? 12mm phbn, sportfilter och ett turbokit gp avgasrör.
Användarens profilbild
AndreWidestedt
If you're not first, you're last

Inlägg av AndreWidestedt »

Kan bli sådär när kolvringar/kolv är slut, ta loss och kolla. Annars ta dig en titt på membranen?
Helt Räser
soederblom
Elmoped

Inlägg av soederblom »

Membranen/reedsen har jag kollat och dom var täta. Har inte sån lust att spräcka toppackning/cylinderfotspackning då den har bra komp... Men ska prova senare idag nu när jag bytt till större munstycke. Nästa grej att kolla efter det?

Edit: Blev ingen skillnad med bytte av munstycke. Så jag tog av toplocket för att kika lite, men det såg helt ok inga repor i cylindern eller kolv. Efter jag satt tillbaks det prova jag att kicka igång den men det var samma igen, och tillslut kickade jag så att "kickreturfjädern" gick av då den varit lite kass innan, nån som vet vart man får tag i en sån som passar? Till "ktm motorn".
Skriv svar