vad skall jag välja.

Här snackas det om alla fordon som inte har med mopeder att göra. Snacka om MC, Motocross, Minisar, Bilar, Traktorer etc HÄR
Mårten Odlöw
Elmoped

vad skall jag välja.

Inlägg av Mårten Odlöw »

tja, det är så att jag snart skall bli 16. eller om 5 månder hehe :roll:
aja nu det så att jag har alltid älskat motorer.
just nu ängnar jag mycket tid åt min moppe och tycker det e sjukt roligt.
aja till frågan. jag älskar verkligen motocross har själv aldrig kört, har haft fiddy men det e ju inte i närheten.
men det är nu så att jag har lite panik.

Det hade varit sjukt roligt och grymt att köpa en riktigkt fin cross och klädder å allt nu till nästa sesong.

men jag e också inntreserad av lätt mc.

jag tror jag kommer ha roligare med cross och det är verkligen det jag älskar.
men med mc kommer jag ha mer fördelar. jag kan köra varje dag, blir enkelt att ta mc kort sen.
sen vet jag inte om jag har tid med cross sen när jag skall börja i gynasiumet :(

men det hade varit jätte snällt om jag hade fått tips om varför jag skall välja det jag skall.
:D
ngn
Användarens profilbild
derbeyy
Farsans gamla zündapp

Inlägg av derbeyy »

eller så skiter du i båda och köper Derbi/Rieju eller något annat och trimmar skiten ur den! 8)
Användarens profilbild
PK
#DVAJJ

Inlägg av PK »

jag skulle lätt kört på en lätt mc! mycket bättre i mina ögon och du kommer vara nöjd :)

sen kan du ju säkert köpa något endurokit till mc:n och köra lite om du känner för det?
Alyzzzer
Kinaraket

Inlägg av Alyzzzer »

Köp ktms lätta mc som har drag ifrån crossmoppar... Riktigt jäkla snygg tycker jag den e. Men släng på ett par enduro däck på den så kan du köra cross med!:) (lite smått alltså)
Mårten Odlöw
Elmoped

Inlägg av Mårten Odlöw »

har redan en trimmad yamaha dt50r.

aa skall kolla runt lite.. :wink:
ngn
p0d1
F.D Crew

Re: vad skall jag välja.

Inlägg av p0d1 »

Att köra cross är inte gratis, du ska ha tillgång till släp för att kunna transportera dig till banan, bensin, underhåll, mycket tid ifrån dina föräldrar som ska skjutsa dig, utrustning är dyyrt om du vill ha vettiga saker för pengarna.

Köper du en MC så kan du faktiskt välja en 125a som är motard/offroad så kan du switcha mellan gatdäck och on/offroad-däck(laglig för väg) så du själv kan ta dig, du skulle helt klart ha en fördel av att ha en riktig cross om du skulle köra cross.

Men väljer du en 125a som du skaffar offroad-däck till så får du det bästa av två världar enligt mig.

Så hade jag varit du hade jag valt en lämplig MC som har gatdäck, sen skaffa begagnade fälgar och köpa ett par däck laglig för väg med bra egenskaper i skogen och köra på så.

Ser ingen anledning till att ta en moped och trimma sönder den.
Med 125a slipper du oroa dig för polisen, även om du kör trimmat så måste de ta in den och bänka den(vilket tar tid och kostar pengar), kör du vettigt så klarar du dig ifall de stannar dig.

Går snabbare, billigare i skatt och försäkring oftast, osvosv, sen är det mer "respektfyllt" att ha 125a jämfört med en moped..

Alyzzzer skrev:Köp ktms lätta mc som har drag ifrån crossmoppar... Riktigt jäkla snygg tycker jag den e. Men släng på ett par enduro däck på den så kan du köra cross med!:) (lite smått alltså)
Vet du själv ens vad du snackar om? Antagligen inte, så var bara tyst...

"Som har drag ifrån crossmoppar..." Den har drag ifrån supermotarder i större kubik, antar att du syftar på EXC som är en enduro och fungerar ypperligt till att köra offroad, och inte "lite smått alltså" som du själv beskriver det.

Tycker du ska hålla tyst framöver eftersom du ändå bara posthuntar och gissar dig fram.
Mårten Odlöw
Elmoped

Inlägg av Mårten Odlöw »

tack för detta bra svar.. :)
ngn
p0d1
F.D Crew

Inlägg av p0d1 »

Mårten Odlöw skrev:tack för detta bra svar.. :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=27671

In där och läs lite vetja så får du lite hum om kostnader etc.

Sen har jag och andra medlemmar skrivit ypperliga inlägg fullt med information om allt möjligt om olika hojar, vääldigt mycket inlägg i den tråden, men de inläggen som är väldigt långa skulle jag säga att du kan ta och glo igenom..
Användarens profilbild
LillaNissen
Svårstartad skrothög

Inlägg av LillaNissen »

Lätt Mc
+ Kan köra till skolan
+ Får köra på vägarna
+ Får köra på motorväg
+ Lätt och snabbt transportera dig till platser
+ Slipper polistjat om trim som man har med moped
+ Kan köra snabbt på vägar lagligt (följa hastigheten såklart) :)
+ Svårare o bli tagen av polisen
- Kortet kostar massa (Svårt att ta? vet inte men förmodar de?)

Cross
+ Kan tävla om du tycker sånt är kul?
- kan inte köra till skolan
- får inte köra på vägarna
- Måste servas ofta (Kolv o liknande)

Var nog allt jag kunde komma på :P
Bild
Klicka för att komma till mitt Puch Maxi projekt.
p0d1
F.D Crew

Inlägg av p0d1 »

LillaNissen skrev:Lätt Mc
- Kortet kostar massa (Svårt att ta? vet inte men förmodar de?)
Priset varierar, allt ifrån 6.000 kronor(ungefärligt) då kör man privat, köpet teoriböcker sen alla avgifter och sånt skit man måste ta för att få påbörja utbiildningen, risk1an och risk2an är smådyra, mera information finns i lätt mc-tråden.

Finns inget tak på vart det landar, men om priset blir högre än 20-25.000 kronor så bör man fundera på om man inte ska hålla sig till bil enligt mig.

Teori : Skulle inte påstå att det är så himla svårt, egentligen är det samma princip på teoriprovet, dock så finns det frågor om totalvikten, registreringsbeviset, effekt, motorvägsfrågor och så vidare, lite svårare än AM.

Uppkörningen : Betydligt svårare än AM, AM går ut på att köra runt i staden bara.
För MC så får man köra landsväg, stadstrafik och motorväg, visst det kan variera beroende på VART och NÄR man kör.

Manöverprovet som utförs på en stor, tom öppen yta är ganska lätt, krypprov, bromsprov, manöverprov och slalomprov, allt det där kan man träna själv om man han teoriböckerna, för där finns allt beskrivet, hur långt ifrån konorna ska vara, hur det ska utföras etc.
Mårten Odlöw
Elmoped

Inlägg av Mårten Odlöw »

aa tack så mycket :D

men grejen e att jag e bestämd att om det skall vara en lätt mc så skall det vara en ktm 125 exc ingen anna typ.
men det finns ju typ inga färdigregade på blocket :evil:
så om ni vet någon hade jag upskatat om ni länk :=) :P
ngn
TSR`BakarN
Ellie Goulding <3

Inlägg av TSR`BakarN »

Mårten Odlöw skrev:aa tack så mycket :D

men grejen e att jag e bestämd att om det skall vara en lätt mc så skall det vara en ktm 125 exc ingen anna typ.
men det finns ju typ inga färdigregade på blocket :evil:
så om ni vet någon hade jag upskatat om ni länk :=) :P
äre inte så att KTM EXC efter 03 är reggade automatiskt som lätt mc ?
Användarens profilbild
saile96
King of the street

Inlägg av saile96 »

köp en blandning. ktm exc 125. bra drag i trängen men samtidigt jälva roliga att köra gata me :D sen var fan fick Alyzzzer luft ifrån? exc e ju en jävla enduro maskin som är gjort för att köra i skogen inte bara lite smått...
avverkade fordon:
loncin 90cc fyrhjuling (såld)
honda cr 50cc (såld)
honda cr 80cc (tillsalu)
Derbi drd 50cc (tillsalu)
peugote xps 70cc (såld)
kawasaki klf 220cc
ktm exc 125cc
ktm sx 450cc
volvo 740
nissan king cab
Alyzzzer
Kinaraket

Inlägg av Alyzzzer »

saile96 skrev:köp en blandning. ktm exc 125. bra drag i trängen men samtidigt jälva roliga att köra gata me :D sen var fan fick Alyzzzer luft ifrån? exc e ju en jävla enduro maskin som är gjort för att köra i skogen inte bara lite smått...
Asså jag menar att det inte är en cross men funkar ändå okej som det. Du kan ju inte köra lika hårt som en cross. De va så jag mena och btw jag fick och får luft av växterna runt omkring oss.
Användarens profilbild
PK
#DVAJJ

Re: vad skall jag välja.

Inlägg av PK »

p0d1 skrev:
Alyzzzer skrev:Köp ktms lätta mc som har drag ifrån crossmoppar... Riktigt jäkla snygg tycker jag den e. Men släng på ett par enduro däck på den så kan du köra cross med!:) (lite smått alltså)
Vet du själv ens vad du snackar om? Antagligen inte, så var bara tyst...

"Som har drag ifrån crossmoppar..." Den har drag ifrån supermotarder i större kubik, antar att du syftar på EXC som är en enduro och fungerar ypperligt till att köra offroad, och inte "lite smått alltså" som du själv beskriver det.

Tycker du ska hålla tyst framöver eftersom du ändå bara posthuntar och gissar dig fram.
Helt ärligt. Har du någon gång läst dina inlägg? Jag börjar tröttna på ditt jävla beteende nu...

Precis som sagt. En EXC är nog ett perfekt valet för dig! Den går som sagt mycket bättre än en trimmad moppe och funkar utmärkt att köra lite offroad med om man känner för det :)

Det är dock ingen ultimat tävlingscross, men den duger förhoppningsvis för dig!
Alyzzzer
Kinaraket

Inlägg av Alyzzzer »

jag ursäktar så mycket... ska aldrig mer skriva i en tråd! (skrev det igår kväll och sov näsan men sry för grammatiken.)
Senast redigerad av Alyzzzer den 8 januari 2013, 13:02, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
drd håkan
Farsans gamla zündapp

Inlägg av drd håkan »

jag hade lätt tagit lätt mc finns många fördelar med det:)
tex du kan åka motorväg , hänga med trafiken, kunna ta den till dit gymnasium, åka till kompisar snabbt , mera körglädje när man köra fort på vägarna:)

cross är ju också kul men det kostar en hel del och tar mycket tid :) du ska bla , ha släpp för att kunna köra den till banan, köpa skydd och kläder och serva den:)

så jag hade tagit lätt mc du kommer ha mycket mer nytta av den:)
Skriv svar